Seeing the big picture a material package for upper secondary education on using movies to teach transversal competence

Lukiokoulutus pyrkii vastaamaan nopeasti muuttuvan maailman vaatimiin taitoihin varustamalla opiskelijat tarvittavilla oppiainerajat ylittävillä tiedoilla ja taidoilla. Tätä varten on kehitetty opetussuunnitelman käsite laaja-alainen osaaminen yhdistämään oppiaineiden tavoitteita, millä pyritään ka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nieminen, Mona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96256
Kuvaus
Yhteenveto:Lukiokoulutus pyrkii vastaamaan nopeasti muuttuvan maailman vaatimiin taitoihin varustamalla opiskelijat tarvittavilla oppiainerajat ylittävillä tiedoilla ja taidoilla. Tätä varten on kehitetty opetussuunnitelman käsite laaja-alainen osaaminen yhdistämään oppiaineiden tavoitteita, millä pyritään kasvattamaan kriittiseen ja itsenäiseen ajatteluun kykeneviä yksilöitä. Laaja-alaisen osaamisen osa alueet pyrkivät kasvattamaan tasapainoisia ihmisiä, joilla on hyvä yleissivistys ja laaja osaaminen eri oppiaineista. Kieltenopetuksessa tämä näkyy käsityksenä oppimisen kognitiivisesta ja sosiaalisesta puolesta. Oppimista tukee laaja tekstikäsitys, jonka mukaan tekstit ovat moninaisia, esimerkiksi kirjoitettuja tai audiovisuaalisia. Yksi moninainen tekstilaji, jolla voidaan tukea opiskelijoiden laaja-alaisen osaamisen kehittymistä, on elokuvat. Elokuvien tarjoama autenttinen kielimateriaali on yksi merkittävimmistä hyödyistä kielten oppimisen osalta. Lisäksi elokuvien avulla voidaan opettaa eri kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa ja kulttuurista kompetenssia, mutta myös erilaisia sisältöjä ja yleissivistäviä taitoja, esimerkiksi monilukutaitoa, kriittistä ajattelua ja kielitietoisuutta. Nämä taidot ovat merkittävä osa laaja-alaista osaamista, jonka kehittyminen voidaan mahdollistaa myös elokuvien kautta. Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tarjota lukion kieltenopettajille, erityisesti englannin opettajille, valmis materiaalipaketti elokuvien käyttömahdollisuuksista kieltenopetuksessa. Paketin teemat koostuvat kuudesta laaja-alaisen osaamisen osa-alueesta, ja aktiviteetit kehittävät ohessa myös kielitaidon eri osa-alueita. Materiaalipaketti pyrkii vastaamaan opettajien tarpeisiin ja mielenkiintoon käyttää elokuvia kieltenopetuksessa vähentämällä suunnitteluun ja valmisteluun vaadittavaa työmäärää, sekä tarjoamalla tietoa esimerkiksi elokuvien valinnasta ja tekijänoikeuksista. Paketti on suunniteltu englannin opetukseen, mutta on sovellettavissa muihin kieliaineisiin oppiaineiden yhteisten tavoitteiden ja laaja-alaisen osaamisen kautta.