Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen

Videopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista. Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wallenius, Niclas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96255
_version_ 1826225817503399936
author Wallenius, Niclas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Wallenius, Niclas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Wallenius, Niclas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Wallenius, Niclas
datasource_str_mv jyx
description Videopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista. Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyttä, sekä tarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmenivät selkeimmissä pelaajaryhmissä, joilla oletin olevan ominaispiirteitä. Tutkimuksena toimi kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynsin erilaisia tietokantoja ja niistä löytämiäni artikkeleita ja tutkimuksia, jotka käsittelivät ja selittivät kandidaatintutkielmani aiheita ja ilmiöitä. Näiden avulla pyrin luomaan kattavan sekä puolueettoman näkemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka myötä loin omia johtopäätöksiä, sekä pohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat lähteistä ja jotka tulisi ottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina toimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydessä piilevät kysymykset, joihin tutkijat eivät vielä ole saaneet kuin pienen määrän konkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on yhdistetty usein videopeleihin, minkä vuoksi omia sairausluokituksiakin on pyritty kehittämään. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten kannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus ”internet gaming disorder”, minkä vuoksi tarkastelen sitä myös tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lisäksi tarkempina tutkimuskysymyksinä toimi ”Kuinka luotettavasti videopelejä voidaan pitää mielenterveysongelmien aiheuttajana?” sekä ”Kuinka vahvasti erilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?”. Tutkielmani osoitti videopeleillä olevan selkeitä, vaikkakin hyvinkin henkilöistä riippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmenivät tutkimuksen mukaan usein laajasti ja eri tavoin, sekä niiden alkuperää oli vaikea varmuudella selvittää. Tutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lisäksi selvitin, kuinka hyödyntämällä erilaisia tietoja ihmisistä, kuten heidän suhteitaan videopeleihin, voidaan saada luotettavampia yhteyksiä mielenterveysongelmiin sekä selittäviä tekijöitä, joita hyödyntämällä mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sekä auttaa mielenterveysongelmista kärsiviä. Voitaisiin siis olettaa, että hyödyntämällä näitä tietoja, olisi mahdollista luoda selkeämpiä kriteerejä erilaisiin sairausluokituksiin sekä edesauttaa tulevia tutkimuksia. As video games become more popular, people are also worried about the possible side effects of playing them. Because of this, new challenges have risen in both research and treatment of mental health problems, as many of these problems are connected to video games. The goal of my research is to evaluate the correlation between mental health and video games and to evaluate the functionality of current study methods. I will also discuss possible difficulties in research and assumptions, as well as aim to prove the scale of the correlation. The research is a literature review, in which I used various databases for articles and studies that discussed and explained the topics and phenomena of my bachelor's thesis. With the help of these, I aimed to create a comprehensive and unbiased view of the researched topic, with which I created conclusions, as well as presented various variables that are possibly missing from the sources, and which should be considered in the studies of the field. The motives for the thesis’ subject are the problems in the connections between video games and mental health problems, to which researchers have only found limited answers. Various diseases, such as anxiety and depression, have been linked to video games and gaming addiction, which is why a disease of its own, "internet Gaming disorder", was established. The more specific research questions in my thesis were "How reliably are video games considered to cause mental health problems?" and "How do different mental health problems manifest with gaming?". My findings showed that video games have clear effects, albeit depending on the individual. According to the conclusions, the effects often manifested in different ways, and it was difficult to ascertain their origin with certainty. In addition to this, my research concluded that different information about people, such as their relationship with video games, can help create more reliable connections to mental health problems. On the other hand, it could be assumed that this information can also be used to improve disease classifications and future studies.
first_indexed 2024-09-11T08:49:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Wallenius, Niclas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-01T11:34:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-01T11:34:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopeleihin yhdistet\u00e4\u00e4n usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista. \nMielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on t\u00e4m\u00e4n vuoksi \nnoussut uudenlaisia haasteita, sill\u00e4 monet n\u00e4ist\u00e4 ongelmista ovat yhteydess\u00e4 \nvideopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli k\u00e4sitell\u00e4 t\u00e4t\u00e4 yhteytt\u00e4, sek\u00e4 \ntarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmeniv\u00e4t selkeimmiss\u00e4 \npelaajaryhmiss\u00e4, joilla oletin olevan ominaispiirteit\u00e4. Tutkimuksena toimi\nkirjallisuuskatsaus, jossa hy\u00f6dynsin erilaisia tietokantoja ja niist\u00e4 l\u00f6yt\u00e4mi\u00e4ni\nartikkeleita ja tutkimuksia, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t ja selittiv\u00e4t kandidaatintutkielmani \naiheita ja ilmi\u00f6it\u00e4. N\u00e4iden avulla pyrin luomaan kattavan sek\u00e4 puolueettoman\nn\u00e4kemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka my\u00f6t\u00e4 loin omia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, sek\u00e4 \npohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat l\u00e4hteist\u00e4 ja jotka tulisi \nottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina \ntoimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydess\u00e4\npiilev\u00e4t kysymykset, joihin tutkijat eiv\u00e4t viel\u00e4 ole saaneet kuin pienen m\u00e4\u00e4r\u00e4n \nkonkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on \nyhdistetty usein videopeleihin, mink\u00e4 vuoksi omia sairausluokituksiakin on \npyritty kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten \nkannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus \u201dinternet gaming disorder\u201d, mink\u00e4 \nvuoksi tarkastelen sit\u00e4 my\u00f6s tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lis\u00e4ksi\ntarkempina tutkimuskysymyksin\u00e4 toimi \u201dKuinka luotettavasti videopelej\u00e4 \nvoidaan pit\u00e4\u00e4 mielenterveysongelmien aiheuttajana?\u201d sek\u00e4 \u201dKuinka vahvasti\nerilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?\u201d. \nTutkielmani osoitti videopeleill\u00e4 olevan selkeit\u00e4, vaikkakin hyvinkin henkil\u00f6ist\u00e4\nriippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmeniv\u00e4t tutkimuksen mukaan usein laajasti \nja eri tavoin, sek\u00e4 niiden alkuper\u00e4\u00e4 oli vaikea varmuudella selvitt\u00e4\u00e4. \nTutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lis\u00e4ksi selvitin, kuinka \nhy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 erilaisia tietoja ihmisist\u00e4, kuten heid\u00e4n suhteitaan videopeleihin, \nvoidaan saada luotettavampia yhteyksi\u00e4 mielenterveysongelmiin sek\u00e4 selitt\u00e4vi\u00e4 \ntekij\u00f6it\u00e4, joita hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sek\u00e4\nauttaa mielenterveysongelmista k\u00e4rsivi\u00e4. Voitaisiin siis olettaa, ett\u00e4\nhy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 n\u00e4it\u00e4 tietoja, olisi mahdollista luoda selke\u00e4mpi\u00e4 kriteerej\u00e4 \nerilaisiin sairausluokituksiin sek\u00e4 edesauttaa tulevia tutkimuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As video games become more popular, people are also worried about the \npossible side effects of playing them. Because of this, new challenges have risen \nin both research and treatment of mental health problems, as many of these \nproblems are connected to video games. The goal of my research is to evaluate \nthe correlation between mental health and video games and to evaluate the \nfunctionality of current study methods. I will also discuss possible difficulties in\nresearch and assumptions, as well as aim to prove the scale of the correlation. \nThe research is a literature review, in which I used various databases for articles \nand studies that discussed and explained the topics and phenomena of my \nbachelor's thesis. With the help of these, I aimed to create a comprehensive and \nunbiased view of the researched topic, with which I created conclusions, as well \nas presented various variables that are possibly missing from the sources, and \nwhich should be considered in the studies of the field. The motives for the thesis\u2019\nsubject are the problems in the connections between video games and mental \nhealth problems, to which researchers have only found limited answers. Various \ndiseases, such as anxiety and depression, have been linked to video games and \ngaming addiction, which is why a disease of its own, \"internet Gaming disorder\", \nwas established. The more specific research questions in my thesis were \"How \nreliably are video games considered to cause mental health problems?\" and \"How \ndo different mental health problems manifest with gaming?\". My findings \nshowed that video games have clear effects, albeit depending on the individual. \nAccording to the conclusions, the effects often manifested in different ways, and \nit was difficult to ascertain their origin with certainty. In addition to this, my \nresearch concluded that different information about people, such as their \nrelationship with video games, can help create more reliable connections to \nmental health problems. On the other hand, it could be assumed that this \ninformation can also be used to improve disease classifications and future studies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-07-01T11:34:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-01T11:34:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407015089", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96255
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eebed755-f033-415d-85e0-df14a917cc5d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407015089.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Wallenius, Niclas Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mielenterveysongelmat mielenterveys videopelit
title Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_full Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_fullStr Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_full_unstemmed Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_short Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_sort videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
title_txtP Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mielenterveysongelmat mielenterveys videopelit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede mielenterveys mielenterveysongelmat videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96255 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407015089
work_keys_str_mv AT walleniusniclas videopelaamisenyhteysmielenterveyteen