Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu

Alakoululaisten minäpystyvyyden tukeminen on tärkeää, sillä se ennustaa esimerkiksi akateemista menestymistä ja oppimismotivaatiota. Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan minäpystyvyyden lähteiden yhteyksien eroja populaatioryhmällä sekä lapsil...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paavola, Sannimaari, Rahja, Jarkko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96251
_version_ 1826225718110978048
author Paavola, Sannimaari Rahja, Jarkko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paavola, Sannimaari Rahja, Jarkko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paavola, Sannimaari Rahja, Jarkko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paavola, Sannimaari
datasource_str_mv jyx
description Alakoululaisten minäpystyvyyden tukeminen on tärkeää, sillä se ennustaa esimerkiksi akateemista menestymistä ja oppimismotivaatiota. Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan minäpystyvyyden lähteiden yhteyksien eroja populaatioryhmällä sekä lapsilla, joilla on toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeuksia. Matematiikan minäpystyvyyden ja matematiikan minäpystyvyyden lähteiden yhteyksiä ei ole aiemmin tutkittu tutkimustamme vastaavalla toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston SELDI (Self-Efficacy and Learning Disability Intervention) 2013–2015 tutkimusprojektia. Tutkimuksessa on mukana 1320 alakoululaista, joista 74 muodosti toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmän. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin Mplus-ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytettiin konfirmatorista faktorianalyysia, faktorien välisiä tasoeroja, faktorien korrelaatiorakenteita sekä rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan minäpystyvyys on matalampi toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä. Matematiikan minäpystyvyys korreloi matematiikan minäpystyvyyden lähteiden kanssa populaatioryhmällä, mutta ei toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä.Toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmällä onnistumisen kokemusten ja emotionaalisten ja fysiologisten kokemusten yhteyden vahvuus matematiikan minäpystyvyyteen on tilastollisesti merkitsevästi heikompi kuin populaatioryhmällä. Populaatioryhmän osalta tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulokset viittaavat siihen, että toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmän matematiikan minäpystyvyys muodostuu eri tavalla kuin populaatioryhmän. Populaatiosta poikkeava toiminnanohjaus, tarkkaavuus ja korostuneet kielteiset tunnetilat voivat vaikuttaa matematiikan minäpystyvyyden muodostumiseen.
first_indexed 2024-07-01T20:00:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paavola, Sannimaari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahja, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-07-01T11:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-07-01T11:04:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Alakoululaisten min\u00e4pystyvyyden tukeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se ennustaa esimerkiksi akateemista menestymist\u00e4 ja oppimismotivaatiota. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli tarkoituksena selvitt\u00e4\u00e4 matematiikan min\u00e4pystyvyyden ja matematiikan min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiden yhteyksien eroja populaatioryhm\u00e4ll\u00e4 \nsek\u00e4 lapsilla, joilla on toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeuksia. Matematiikan min\u00e4pystyvyyden ja matematiikan min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiden yhteyksi\u00e4 ei ole aiemmin tutkittu tutkimustamme vastaavalla toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4ll\u00e4. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston SELDI (Self-Efficacy and Learning Disability Intervention) 2013\u20132015 tutkimusprojektia. Tutkimuksessa on mukana 1320 alakoululaista, joista 74 muodosti toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4n. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin Mplus-ohjelmistolla. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin konfirmatorista faktorianalyysia, faktorien v\u00e4lisi\u00e4 tasoeroja, faktorien korrelaatiorakenteita sek\u00e4 rakenneyht\u00e4l\u00f6mallinnusta. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan min\u00e4pystyvyys on matalampi toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4ll\u00e4. Matematiikan min\u00e4pystyvyys korreloi matematiikan min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteiden kanssa populaatioryhm\u00e4ll\u00e4, mutta ei toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4ll\u00e4.Toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4ll\u00e4 onnistumisen kokemusten ja emotionaalisten ja fysiologisten kokemusten yhteyden vahvuus \nmatematiikan min\u00e4pystyvyyteen on tilastollisesti merkitsev\u00e4sti heikompi kuin populaatioryhm\u00e4ll\u00e4. Populaatioryhm\u00e4n osalta tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhm\u00e4n matematiikan min\u00e4pystyvyys muodostuu eri tavalla kuin populaatioryhm\u00e4n. Populaatiosta poikkeava toiminnanohjaus, tarkkaavuus ja korostuneet kielteiset tunnetilat voivat vaikuttaa matematiikan min\u00e4pystyvyyden muodostumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-07-01T11:04:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-07-01T11:04:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnanohjauksen vaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkkaavuuden vaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan min\u00e4pystyvyyden ja sen l\u00e4hteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202407015085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96251
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d330d7bf-3979-45f9-b7cb-c2b5fd0d8a25\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202407015085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paavola, Sannimaari Rahja, Jarkko Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu matematiikan minäpystyvyys toiminnanohjauksen vaikeudet tarkkaavuuden vaikeudet Psykologia Psychology 202 minäpystyvyys matematiikka tarkkaavaisuus ADHD toiminnanohjaus (psykologia)
title Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
title_full Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
title_fullStr Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
title_full_unstemmed Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
title_short Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla
title_sort matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla populaatio ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet ryhmien vertailu
title_sub populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
title_txtP Matematiikan minäpystyvyyden ja sen lähteiden yhteydet alakoululaisilla : populaatio- ja toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden vaikeudet -ryhmien vertailu
topic matematiikan minäpystyvyys toiminnanohjauksen vaikeudet tarkkaavuuden vaikeudet Psykologia Psychology 202 minäpystyvyys matematiikka tarkkaavaisuus ADHD toiminnanohjaus (psykologia)
topic_facet 202 ADHD Psychology Psykologia matematiikan minäpystyvyys matematiikka minäpystyvyys tarkkaavaisuus tarkkaavuuden vaikeudet toiminnanohjauksen vaikeudet toiminnanohjaus (psykologia)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96251 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407015085
work_keys_str_mv AT paavolasannimaari matematiikanminäpystyvyydenjasenlähteidenyhteydetalakoululaisillapopulaatiojat