Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä päiväkodin ruokailutilanteiden haasteista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ruokailutilanteiden haasteista sekä siitä, mitkä tekijät lisäävät näiden tilanteiden sujuvuutta. Varhaiskasvatuksessa ruokailu on keskeinen osa jokapäiväistä toimintakulttuuria. Ruokailun tulisi olla suunniteltu ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietilä, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96249
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ruokailutilanteiden haasteista sekä siitä, mitkä tekijät lisäävät näiden tilanteiden sujuvuutta. Varhaiskasvatuksessa ruokailu on keskeinen osa jokapäiväistä toimintakulttuuria. Ruokailun tulisi olla suunniteltu ja lasten kasvua sekä oppimista tukeva hetki. Kaikissa arjen tilanteissa on omat haasteensa, kuten myös ruokailussa. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän (N=7) varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät Keski-Suomen alueella sijaitsevissa päiväkodeissa. Tutkimusaineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2024. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin etä- ja lähitoteutuksilla. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstöstä ruokailutilanteiden merkittävimmät haasteet liittyivät ruuan maistamiseen. Tämän lisäksi lasten istumapaikat, yhteisten linjausten puute, äänimaailma sekä epäsopivat tilat koettiin haasteena. Haasteita vähensivät ruokailuissa suunnittelu, henkilöstön yhteiset toimintamallit sekä lapsen osallisuuden tukeminen. Tulokset olivat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.