Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemia psykologisia omaksumisen esteitä ruoan verkkokaupassa. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä ruoan verkkokaupan vastustamisen ilmiöstä avaamalla, millaista vastarintaa ruoan verkkokauppa voi kuluttajissa aiheuttaa, ja miten vastarinta il...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuitula, Anni
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96232
_version_ 1826225684626800640
author Kuitula, Anni
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuitula, Anni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuitula, Anni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuitula, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemia psykologisia omaksumisen esteitä ruoan verkkokaupassa. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä ruoan verkkokaupan vastustamisen ilmiöstä avaamalla, millaista vastarintaa ruoan verkkokauppa voi kuluttajissa aiheuttaa, ja miten vastarinta ilmenee. Tutkimuksessa ruoan verkkokauppaa käsitetään innovaationa, ja ruoan verkkokaupan vastustamista tutkitaan omaksumisen esteiden teorioiden avulla. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia omakumisen esteet ovat ruoan verkkokaupan kontekstissa, mitä kuluttajien kokemien esteiden taustalla on ja miten esteet ilmenevät. Koska tutkimuksessa pureudutaan kuluttajien kokemuksiin, ajatuksiin ja uskomuksiin, tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston muodostivat 1) kuluttajat, jotka eivät ole kokeilleet ruoan verkkokauppaa sekä 2) kuluttajat, jotka ovat tilanneet ruoan verkkokaupasta, mutta lopettaneet tilaamisen. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemat nousivat haastatteluaineistosta, ja analyysin edetessä teemoja yhdisteltiin teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajat kokevat psykologisia ja toiminnallisia omaksumisen esteitä ruoan verkkokaupan kontekstissa. Näitä esteitä ovat informaatioesteet, käytön esteet, imagoesteet, normiesteet toiminnallisen riskin esteet ja arvoesteet. Esteiden taustalla vaikuttaa joukko erilaisia tekijöitä, joita ovat esimeriksi tiedon puute, väärä tieto, status quo -harha, kognitiivinen jäykkyys ja tyytyväisyys nykytilaan. Esteet ilmenevät yksilöllisin tavoin, kuten haitallisina uskomuksina, kyvyttömyytenä arvioida ruoan verkkokaupan hyötyä ja epäluottamuksena ruoan verkkokaupan toimijoihin. Tämä tutkimus luo uutta tietoa innovaation vastustamisen ilmiöstä ja tarjoaa omaksumisen esteet yhdeksi teoriaksi ruoan verkkokaupan hitaalle omaksumiselle. Tutkimus syventää ymmärrystä innovaation omaksumisen mekanismeista ruoan verkkokaupan kontekstissa avaamalla, millaista vastarintaa ruoan verkkokauppa voi kuluttajissa aiheuttaa, ja miten vastarinta ilmenee. Koska tutkimuksessa hyödynnettiin vielä vähän käytettyä teoreettista viitekehystä psykologisista omaksumisen esteistä, tutkimus tuo myös aiempaa laajemman näkökulman innovaation vastustamisen syihin ja ilmenemiseen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat sekä uusia teoreettisia näkökulmia ruoan verkkokaupan vastustamiseen että käytännöllisiä näkökulmia ruoan verkkokaupan toimijoille ruoan verkkokaupan kehittämiseksi ja kuluttajien vastarinnan murtamiseksi.
first_indexed 2024-06-28T20:00:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuitula, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-28T08:52:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-28T08:52:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96232", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemia psykologisia omaksumisen esteit\u00e4 ruoan verkkokaupassa. Tutkimuksen tavoitteena on syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ruoan verkkokaupan vastustamisen ilmi\u00f6st\u00e4 avaamalla, millaista vastarintaa ruoan verkkokauppa voi kuluttajissa aiheuttaa, ja miten vastarinta ilmenee. Tutkimuksessa ruoan verkkokauppaa k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n innovaationa, ja ruoan verkkokaupan vastustamista tutkitaan omaksumisen esteiden teorioiden avulla. Tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia omakumisen esteet ovat ruoan verkkokaupan kontekstissa, mit\u00e4 kuluttajien kokemien esteiden taustalla on ja miten esteet ilmenev\u00e4t. Koska tutkimuksessa pureudutaan kuluttajien kokemuksiin, ajatuksiin ja uskomuksiin, tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston muodostivat 1) kuluttajat, jotka eiv\u00e4t ole kokeilleet ruoan verkkokauppaa sek\u00e4 2) kuluttajat, jotka ovat tilanneet ruoan verkkokaupasta, mutta lopettaneet tilaamisen. Aineistonkeruussa hy\u00f6dynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelm\u00e4\u00e4. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Teemat nousivat haastatteluaineistosta, ja analyysin edetess\u00e4 teemoja yhdisteltiin teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajat kokevat psykologisia ja toiminnallisia omaksumisen esteit\u00e4 ruoan verkkokaupan kontekstissa. N\u00e4it\u00e4 esteit\u00e4 ovat informaatioesteet, k\u00e4yt\u00f6n esteet, imagoesteet, normiesteet toiminnallisen riskin esteet ja arvoesteet. Esteiden taustalla vaikuttaa joukko erilaisia tekij\u00f6it\u00e4, joita ovat esimeriksi tiedon puute, v\u00e4\u00e4r\u00e4 tieto, status quo -harha, kognitiivinen j\u00e4ykkyys ja tyytyv\u00e4isyys nykytilaan. Esteet ilmenev\u00e4t yksil\u00f6llisin tavoin, kuten haitallisina uskomuksina, kyvytt\u00f6myyten\u00e4 arvioida ruoan verkkokaupan hy\u00f6ty\u00e4 ja ep\u00e4luottamuksena ruoan verkkokaupan toimijoihin. T\u00e4m\u00e4 tutkimus luo uutta tietoa innovaation vastustamisen ilmi\u00f6st\u00e4 ja tarjoaa omaksumisen esteet yhdeksi teoriaksi ruoan verkkokaupan hitaalle omaksumiselle. Tutkimus syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 innovaation omaksumisen mekanismeista ruoan verkkokaupan kontekstissa avaamalla, millaista vastarintaa ruoan verkkokauppa voi kuluttajissa aiheuttaa, ja miten vastarinta ilmenee. Koska tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n k\u00e4ytetty\u00e4 teoreettista viitekehyst\u00e4 psykologisista omaksumisen esteist\u00e4, tutkimus tuo my\u00f6s aiempaa laajemman n\u00e4k\u00f6kulman innovaation vastustamisen syihin ja ilmenemiseen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat sek\u00e4 uusia teoreettisia n\u00e4k\u00f6kulmia ruoan verkkokaupan vastustamiseen ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia ruoan verkkokaupan toimijoille ruoan verkkokaupan kehitt\u00e4miseksi ja kuluttajien vastarinnan murtamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-28T08:52:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-28T08:52:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406285074", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96232
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/257cf318-5153-4bbc-92f5-4ff747fb3c1e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406285074.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuitula, Anni Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa Marketing Markkinointi
title Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_full Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_fullStr Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_full_unstemmed Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_short Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_sort psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
title_txtP Psykologiset omaksumisen esteet ruoan verkkokaupassa
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96232 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406285074
work_keys_str_mv AT kuitulaanni psykologisetomaksumisenesteetruoanverkkokaupassa