Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon

Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lasten kokema valmentajan sosiaalinen tuki oli yhteydessä 4–6-luokkalaisten lasten liikunnan lukutaitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka päteväksi lapset kokivat itsensä liikunnan lukutaidon osalta sekä minkälaista tuke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heinonen, Mari, Taavitsainen, Sara
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96225
_version_ 1826225769847717888
author Heinonen, Mari Taavitsainen, Sara
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Mari Taavitsainen, Sara Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Mari Taavitsainen, Sara Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lasten kokema valmentajan sosiaalinen tuki oli yhteydessä 4–6-luokkalaisten lasten liikunnan lukutaitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka päteväksi lapset kokivat itsensä liikunnan lukutaidon osalta sekä minkälaista tukea he kokivat saavansa valmentajalta. Liikunnan lukutaito on jaettu fyysiseen, psyykkiseen, kognitiiviseen ja sosiaaliseen osa-alueeseen. Valmentajalta saatu koettu sosiaalinen tuki on jaettu itsemääräämisteorian pohjalta autonomiaan, pätevyyden kokemuksiin sekä sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen. Tutkielman aineisto kerättiin vuosina 2020–2023 osana Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taiturit-tutkimusta, johon osallistui 950 4–6-luokkalaista lasta. Tämän tutkimuksen kohderyhmänä toimi 718 lasta, joista 361 oli tyttöjä ja 349 poikia. Liikunnan lukutaitoa mitattiin kyselylomakkeella (asteikko 1–4), joka oli luotu liikunnan lukutaidon mittarin (PLC-Quest) pohjalta. Sosiaalista tukea mitattiin kyselylomakkeella (asteikko 1–5), joka oli luotu liikunnan sosiaalisen tuen mittarin (SSPA-Quest) pohjalta. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 28 –ohjelmistoa. Valmentajan sosiaalista tukea ja liikunnan lukutaitoa kuvailtiin keskiarvojen (ka) sekä keskihajontojen (kh) avulla ja sukupuolien välisiä eroja tarkasteltiin T-testillä. Lasten kokeman valmentajan sosiaalisen tuen yhteyttä liikunnan lukutaitoon tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja lineaarisella regressioanalyysillä. Raja-arvona tilastolliselle merkitsevyydelle toimi p<0,05. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten liikunnan lukutaito oli korkealla tasolla. Pojat saivat keskiarvojen perusteella korkeampia arvoja liikunnan lukutaidon fyysisestä (ka=3,32) ja psyykkisestä (ka=3,49) osa-alueesta verrattuna tyttöihin (ka=3,15, ka=3,38) ja tytöt saivat korkeampia arvoja kognitiivisesta (ka=3,39) osa-alueesta verrattuna poikiin (ka=3,33). Lasten kokemus valmentajan sosiaalisesta tuesta oli melko korkealla tasolla. Lapset kokivat saavansa eniten tukea pätevyyden kokemuksiin (ka=4,35) ja vähiten autonomian kokemuksiin (ka=3,59). Valmentajan sosiaalinen tuki oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä liikunnan lukutaitoon (p<0,05). Mitä enemmän lapsi koki saavansa valmentajalta sosiaalista tukea, joka kohdistui pätevyyden kokemuksiin, sitä parempi hänen liikunnan lukutaidon jokainen osa-alue oli (p<0,01). Valmentajan sosiaalisella tuella on merkittävä vaikutus lapsen liikunnan lukutaidon kehittymiseen. Valmentajan tulisi osoittaa lapselle sosiaalista tukea, joka edistää lapsen pätevyyden kokemuksia sekä lisää lapsen autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta. Liikunnan lukutaitoinen lapsi on motivoitunut, luottaa itseensä ja kokee itsensä liikunnallisesti päteväksi. Tukemalla lasten psykologisia perustarpeita, valmentaja voi edistää heidän liikuntataitojen kehittymistä ja liikunnallisen elämäntavan omaksumista. The purpose of this master's thesis was to investigate how perceived social support from a coach was related to the physical literacy of 4th to 6th graders. The aim of the study was to explore how competent children felt in terms of physical literacy and what kind of support they experienced from the coach. Physical literacy was divided into physical, psychological, cognitive, and social domains. Perceived social support from the coach was categorized based on self-determination theory into autonomy, competence, and social relatedness. The data for the thesis was collected between 2020 and 2023 as part of the "Taiturit" research project at the University of Jyväskylä's Faculty of Sport and Health Sciences. The "Taiturit" project involved 950 children in grades 4 to 6. The target group for this study consisted of 718 children, including 361 girls and 349 boys. Physical literacy was measured using a survey (scale 1–4) created based on the Physical Literacy indicator (PLC-Quest). Social support was measured using a questionnaire (scale 1–5) developed from the Social Support in Physical Activity questionnaire (SSPA-Quest). IBM SPSS Statistics 28 -software was used for data analysis. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to describe coach's social support and physical literacy, and gender differences were examined using t-tests. The relationship between coach's social support and physical literacy was analyzed using Pearson correlation coefficient and linear regression analysis, with a significance level set at p <0.05. The results of the study indicated that children's physical literacy was at a high level. Boys scored higher on the physical (mean=3,32) and psychological (mean=3,49) domains of physical literacy compared to girls (mean=3,15, mean=3,38), while girls scored higher on the cognitive (mean=3,39) domain compared to boys (mean=3,33). Children's perception of coach's social support was at a quite high level, with children reporting receiving the most support in competence experiences (mean=4,35) and the least in autonomy experiences (mean=3,59). Coach's social support was significantly associated with physical literacy (p<0,05). The more social support children perceived from the coach, particularly in terms of competence experiences, the better their performance was in every aspect of physical literacy (p<0,01). Coach's social support has a significant impact on the development of children's physical literacy. Coaches should provide social support to children that enhances their competence experiences and increases their sense of autonomy and social relatedness. A physically literate child feels motivation, self-confidence, and competence in their own physical abilities. By supporting children's basic psychological needs, coaches can promote the development of children's movement skills and adoption of a physically active lifestyle.
first_indexed 2024-06-28T20:00:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taavitsainen, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-28T06:54:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-28T06:54:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96225", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lasten kokema valmentajan \nsosiaalinen tuki oli yhteydess\u00e4 4\u20136-luokkalaisten lasten liikunnan lukutaitoon. Tutkimuksen \ntavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka p\u00e4tev\u00e4ksi lapset kokivat itsens\u00e4 liikunnan lukutaidon osalta \nsek\u00e4 mink\u00e4laista tukea he kokivat saavansa valmentajalta. Liikunnan lukutaito on jaettu \nfyysiseen, psyykkiseen, kognitiiviseen ja sosiaaliseen osa-alueeseen. Valmentajalta saatu \nkoettu sosiaalinen tuki on jaettu itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian pohjalta autonomiaan, p\u00e4tevyyden \nkokemuksiin sek\u00e4 sosiaaliseen yhteenkuuluvuuteen. \nTutkielman aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2020\u20132023 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston \nLiikuntatieteellisen tiedekunnan Taiturit-tutkimusta, johon osallistui 950 4\u20136-luokkalaista \nlasta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 toimi 718 lasta, joista 361 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 349 poikia. \nLiikunnan lukutaitoa mitattiin kyselylomakkeella (asteikko 1\u20134), joka oli luotu liikunnan \nlukutaidon mittarin (PLC-Quest) pohjalta. Sosiaalista tukea mitattiin kyselylomakkeella \n(asteikko 1\u20135), joka oli luotu liikunnan sosiaalisen tuen mittarin (SSPA-Quest) pohjalta. \nTutkimusaineiston analysointiin k\u00e4ytettiin IBM SPSS Statistics 28 \u2013ohjelmistoa. Valmentajan \nsosiaalista tukea ja liikunnan lukutaitoa kuvailtiin keskiarvojen (ka) sek\u00e4 keskihajontojen (kh) \navulla ja sukupuolien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tarkasteltiin T-testill\u00e4. Lasten kokeman valmentajan \nsosiaalisen tuen yhteytt\u00e4 liikunnan lukutaitoon tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja \nlineaarisella regressioanalyysill\u00e4. Raja-arvona tilastolliselle merkitsevyydelle toimi p<0,05. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten liikunnan lukutaito oli korkealla tasolla. Pojat saivat \nkeskiarvojen perusteella korkeampia arvoja liikunnan lukutaidon fyysisest\u00e4 (ka=3,32) ja \npsyykkisest\u00e4 (ka=3,49) osa-alueesta verrattuna tytt\u00f6ihin (ka=3,15, ka=3,38) ja tyt\u00f6t saivat \nkorkeampia arvoja kognitiivisesta (ka=3,39) osa-alueesta verrattuna poikiin (ka=3,33). Lasten \nkokemus valmentajan sosiaalisesta tuesta oli melko korkealla tasolla. Lapset kokivat saavansa \neniten tukea p\u00e4tevyyden kokemuksiin (ka=4,35) ja v\u00e4hiten autonomian kokemuksiin (ka=3,59). \nValmentajan sosiaalinen tuki oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 liikunnan lukutaitoon \n(p<0,05). Mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsi koki saavansa valmentajalta sosiaalista tukea, joka kohdistui \np\u00e4tevyyden kokemuksiin, sit\u00e4 parempi h\u00e4nen liikunnan lukutaidon jokainen osa-alue oli \n(p<0,01). \nValmentajan sosiaalisella tuella on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus lapsen liikunnan lukutaidon \nkehittymiseen. Valmentajan tulisi osoittaa lapselle sosiaalista tukea, joka edist\u00e4\u00e4 lapsen \np\u00e4tevyyden kokemuksia sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 lapsen autonomian ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden \ntunnetta. Liikunnan lukutaitoinen lapsi on motivoitunut, luottaa itseens\u00e4 ja kokee itsens\u00e4 \nliikunnallisesti p\u00e4tev\u00e4ksi. Tukemalla lasten psykologisia perustarpeita, valmentaja voi edist\u00e4\u00e4 \nheid\u00e4n liikuntataitojen kehittymist\u00e4 ja liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan omaksumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis was to investigate how perceived social support from a coach \nwas related to the physical literacy of 4th to 6th graders. The aim of the study was to explore \nhow competent children felt in terms of physical literacy and what kind of support they \nexperienced from the coach. Physical literacy was divided into physical, psychological, \ncognitive, and social domains. Perceived social support from the coach was categorized based \non self-determination theory into autonomy, competence, and social relatedness. \nThe data for the thesis was collected between 2020 and 2023 as part of the \"Taiturit\" research \nproject at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4's Faculty of Sport and Health Sciences. The \"Taiturit\" \nproject involved 950 children in grades 4 to 6. The target group for this study consisted of 718 \nchildren, including 361 girls and 349 boys. Physical literacy was measured using a survey (scale \n1\u20134) created based on the Physical Literacy indicator (PLC-Quest). Social support was \nmeasured using a questionnaire (scale 1\u20135) developed from the Social Support in Physical \nActivity questionnaire (SSPA-Quest). IBM SPSS Statistics 28 -software was used for data \nanalysis. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used to describe coach's \nsocial support and physical literacy, and gender differences were examined using t-tests. The \nrelationship between coach's social support and physical literacy was analyzed using Pearson \ncorrelation coefficient and linear regression analysis, with a significance level set at p <0.05. \nThe results of the study indicated that children's physical literacy was at a high level. Boys \nscored higher on the physical (mean=3,32) and psychological (mean=3,49) domains of physical \nliteracy compared to girls (mean=3,15, mean=3,38), while girls scored higher on the cognitive \n(mean=3,39) domain compared to boys (mean=3,33). Children's perception of coach's social \nsupport was at a quite high level, with children reporting receiving the most support in \ncompetence experiences (mean=4,35) and the least in autonomy experiences (mean=3,59). \nCoach's social support was significantly associated with physical literacy (p<0,05). The more \nsocial support children perceived from the coach, particularly in terms of competence \nexperiences, the better their performance was in every aspect of physical literacy (p<0,01). \nCoach's social support has a significant impact on the development of children's physical \nliteracy. Coaches should provide social support to children that enhances their competence \nexperiences and increases their sense of autonomy and social relatedness. A physically literate \nchild feels motivation, self-confidence, and competence in their own physical abilities. By \nsupporting children's basic psychological needs, coaches can promote the development of \nchildren's movement skills and adoption of a physically active lifestyle.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-28T06:54:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-28T06:54:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valmentajan sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406285067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96225
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a30f455-7040-4556-a466-19013ab52acf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406285067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Mari Taavitsainen, Sara Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon liikunnan lukutaito valmentajan sosiaalinen tuki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta sosiaalinen tuki lapset (ikäryhmät) valmentajat
title Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_full Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_fullStr Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_full_unstemmed Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_short Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_sort valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
title_txtP Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
topic liikunnan lukutaito valmentajan sosiaalinen tuki Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta sosiaalinen tuki lapset (ikäryhmät) valmentajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education lapset (ikäryhmät) liikunnan lukutaito liikunta sosiaalinen tuki valmentajan sosiaalinen tuki valmentajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96225 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406285067
work_keys_str_mv AT heinonenmari valmentajansosiaalisentuenyhteyslastenliikunnanlukutaitoon