16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa

Ukrainan kriisin myötä kansainvälistä suojelua hakevien määrä on Suomessa ja muualla Euroopassa kasvanut. Näin myös kielikoulutuksen tarve on lisääntynyt. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa opiskelevien Ukrainasta Suomeen paenneiden 16–18-vuotiaiden käsityks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elomaa, Iida-Noora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96176
_version_ 1826225770424434688
author Elomaa, Iida-Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Elomaa, Iida-Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Elomaa, Iida-Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Elomaa, Iida-Noora
datasource_str_mv jyx
description Ukrainan kriisin myötä kansainvälistä suojelua hakevien määrä on Suomessa ja muualla Euroopassa kasvanut. Näin myös kielikoulutuksen tarve on lisääntynyt. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa opiskelevien Ukrainasta Suomeen paenneiden 16–18-vuotiaiden käsityksiä ja tunteita suomen kielen oppimisesta ja käyttämisestä sekä heidän toimijuutensa rakentumista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia toimijuutta rajoittavia tunteita ja käsityksiä Ukrainasta Suomeen paenneet opiskelijat liittävät suomen kielen käyttämiseen ja oppimiseen? 2) Millaisia toimijuutta vahvistavia tunteita ja käsityksiä Ukrainasta Suomeen paenneet opiskelijat liittävät suomen kielen käyttämiseen ja oppimiseen? 3) Millaisia diskursseja opiskelijoiden kielen oppimista ja toimijuutta kuvaavat kokemukset rakentavat? Tutkimukseni sijoittuu suomi toisena kielenä -tutkimusalalle ja on osa Kieli, kiinnittyminen ja kuuluminen: ukrainalaiset osana maaseudun koulu- ja työyhteisöjä ja niiden muutosta -tutkimushanketta (Suomen Akatemia 2023–2027). Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on monimenetelmäinen neksusanalyysi, jossa yhdistän kieliekologisesta oppimisen lähestymistavasta käsin etnografisen ja diskursiivisen tutkimuksen. Aineistoni on kerätty tiimietnografisesti eräässä aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen ryhmässä ja se koostuu haastatteluista, havainnointimuistiinpanoista ja visuaalisista havainnointimateriaaleista. Haastattelukertoja aineistossani on kolme: kaksi narratiivista ryhmähaastattelukertaa (6) ja kahtena havainnointipäivänä toteutetut puolistrukturoidut yksilöteemahaastattelut (4). Analysoin haastatteluaineistoni yhdistämällä narratiivisen positiointianalyysin ja diskurssianalyysin menetelmiä. Analyysini perusteella Ukrainasta Suomeen paenneiden kielen oppimista ja toimijuutta rajoittaa pelko epäonnistumisesta sekä käsitykset omasta estyneisyydestä ja korkeista kielitaitovaatimuksista. Kielen käyttöön ja oppimiseen liittyvää toimijuuden tunnetta vahvistavia tunteita ja käsityksiä muodostuu neljä: toiveikkuus ja tulevaisuuden haaveet, turvallisuus luokkahuoneessa, kokemus omista vahvuuksista ja asiantuntijuudesta sekä oppimisen ilo. Tunteisiin, käsityksiin ja näistä rakentuvaan toimijuuteen vaikuttavat sekä yksilölliset että yhteisölliset ja yhteiskunnalliset diskurssit, käsitykset ja arvostukset. Yksilön sisäisistä tekijöistä erityisesti itseen kohdistettu vaativuus sekä omien vahvuuksien sekä tulevaisuuden reflektointi vaikuttavat toimijuuteen, kun taas yhteiskunnallisista ja yhteisöllisistä tekijöistä turvallisella opettajavuorovaikutuksella, vertaissuhteilla sekä yhteiskunnan vaativuudella on opiskelijoiden kokemusten mukaan merkittävä toimijuutta rakentava rooli. Tutkimukseni tulokset antavat tietoa Suomeen paenneiden ukrainalaisten nuorten tunteiden ja käsitysten yhteyksistä kielen oppimiseen ja toimijuuteen. Tuloksiani voidaan hyödyntää kriisialueelta tulleiden kielenoppijoiden kielikoulutuksen kehittämiseen ja myös laajemmin S2-oppijoiden tuen tarpeisiin vastaamiseen.
first_indexed 2024-06-27T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustonen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elomaa, Iida-Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-27T06:10:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-27T06:10:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96176", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ukrainan kriisin my\u00f6t\u00e4 kansainv\u00e4list\u00e4 suojelua hakevien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on Suomessa ja muualla Euroopassa kasvanut. N\u00e4in my\u00f6s kielikoulutuksen tarve on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 aikuisten perusopetuksen alkuvaiheessa opiskelevien Ukrainasta Suomeen paenneiden 16\u201318-vuotiaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja tunteita suomen kielen oppimisesta ja k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n toimijuutensa rakentumista. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millaisia toimijuutta rajoittavia tunteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 Ukrainasta Suomeen paenneet opiskelijat liitt\u00e4v\u00e4t suomen kielen k\u00e4ytt\u00e4miseen ja oppimiseen? 2) Millaisia toimijuutta vahvistavia tunteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 Ukrainasta Suomeen paenneet opiskelijat liitt\u00e4v\u00e4t suomen kielen k\u00e4ytt\u00e4miseen ja oppimiseen? 3) Millaisia diskursseja opiskelijoiden kielen oppimista ja toimijuutta kuvaavat kokemukset rakentavat? Tutkimukseni sijoittuu suomi toisena kielen\u00e4 -tutkimusalalle ja on osa Kieli, kiinnittyminen ja kuuluminen: ukrainalaiset osana maaseudun koulu- ja ty\u00f6yhteis\u00f6j\u00e4 ja niiden muutosta -tutkimushanketta (Suomen Akatemia 2023\u20132027). Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on monimenetelm\u00e4inen neksusanalyysi, jossa yhdist\u00e4n kieliekologisesta oppimisen l\u00e4hestymistavasta k\u00e4sin etnografisen ja diskursiivisen tutkimuksen. Aineistoni on ker\u00e4tty tiimietnografisesti er\u00e4\u00e4ss\u00e4 aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen ryhm\u00e4ss\u00e4 ja se koostuu haastatteluista, havainnointimuistiinpanoista ja visuaalisista havainnointimateriaaleista. Haastattelukertoja aineistossani on kolme: kaksi narratiivista ryhm\u00e4haastattelukertaa (6) ja kahtena havainnointip\u00e4iv\u00e4n\u00e4 toteutetut puolistrukturoidut yksil\u00f6teemahaastattelut (4). Analysoin haastatteluaineistoni yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 narratiivisen positiointianalyysin ja diskurssianalyysin menetelmi\u00e4. Analyysini perusteella Ukrainasta Suomeen paenneiden kielen oppimista ja toimijuutta rajoittaa pelko ep\u00e4onnistumisesta sek\u00e4 k\u00e4sitykset omasta estyneisyydest\u00e4 ja korkeista kielitaitovaatimuksista. Kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja oppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 toimijuuden tunnetta vahvistavia tunteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 muodostuu nelj\u00e4: toiveikkuus ja tulevaisuuden haaveet, turvallisuus luokkahuoneessa, kokemus omista vahvuuksista ja asiantuntijuudesta sek\u00e4 oppimisen ilo. Tunteisiin, k\u00e4sityksiin ja n\u00e4ist\u00e4 rakentuvaan toimijuuteen vaikuttavat sek\u00e4 yksil\u00f6lliset ett\u00e4 yhteis\u00f6lliset ja yhteiskunnalliset diskurssit, k\u00e4sitykset ja arvostukset. Yksil\u00f6n sis\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 erityisesti itseen kohdistettu vaativuus sek\u00e4 omien vahvuuksien sek\u00e4 tulevaisuuden reflektointi vaikuttavat toimijuuteen, kun taas yhteiskunnallisista ja yhteis\u00f6llisist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 turvallisella opettajavuorovaikutuksella, vertaissuhteilla sek\u00e4 yhteiskunnan vaativuudella on opiskelijoiden kokemusten mukaan merkitt\u00e4v\u00e4 toimijuutta rakentava rooli. Tutkimukseni tulokset antavat tietoa Suomeen paenneiden ukrainalaisten nuorten tunteiden ja k\u00e4sitysten yhteyksist\u00e4 kielen oppimiseen ja toimijuuteen. Tuloksiani voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kriisialueelta tulleiden kielenoppijoiden kielikoulutuksen kehitt\u00e4miseen ja my\u00f6s laajemmin S2-oppijoiden tuen tarpeisiin vastaamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-27T06:10:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-27T06:10:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ukrainan kriisi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "16\u201318-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyv\u00e4t tunteet, k\u00e4sitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406275020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96176
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c632e780-d8e3-4bfa-85da-9d5d51d87255\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406275020.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Elomaa, Iida-Noora 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa Ukrainan kriisi Suomen kieli Finnish 309 tunteet toimijuus suomi toisena kielenä kielen oppiminen käsitykset
title 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_full 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_fullStr 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_full_unstemmed 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_short 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_sort 16 18 vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
title_txtP 16–18-vuotiaiden ukrainalaisten suomen kieleen liittyvät tunteet, käsitykset ja toimijuus kielen oppimisen alkuvaiheessa
topic Ukrainan kriisi Suomen kieli Finnish 309 tunteet toimijuus suomi toisena kielenä kielen oppiminen käsitykset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli Ukrainan kriisi kielen oppiminen käsitykset suomi toisena kielenä toimijuus tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96176 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406275020
work_keys_str_mv AT elomaaiidanoora 1618vuotiaidenukrainalaistensuomenkieleenliittyvättunteetkäsityksetjatoimijuuski