TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok

TikTokista on tullut tärkeä toimija globaalilla musiikkialalla viime vuosina ja yksi viraali laulu alustalla voi käytännössä yhdessä yössä katapultata artistin kaupalliseen ja lista-menestykseen. Alusta on kehittynyt tärkeäksi kanavaksi löytää musiikkia sekä tehokkaaksi musiikin markkinointityökaluk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fuentes, Laura Maria
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96172
_version_ 1826225690011238400
author Fuentes, Laura Maria
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fuentes, Laura Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fuentes, Laura Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fuentes, Laura Maria
datasource_str_mv jyx
description TikTokista on tullut tärkeä toimija globaalilla musiikkialalla viime vuosina ja yksi viraali laulu alustalla voi käytännössä yhdessä yössä katapultata artistin kaupalliseen ja lista-menestykseen. Alusta on kehittynyt tärkeäksi kanavaksi löytää musiikkia sekä tehokkaaksi musiikin markkinointityökaluksi ja sovellus vaikuttaa tänä päivänä lähes kaikkiin musiikkialan osa-alueisiin aina fyysisitä myynneistä artistien ja fanien väliseen vuorovaikutukseen asti. TikTokissa, jossa ääni on sovelluksen käyttökokemuksen keskiössä, kappaleet leviävät käyttäjien luoman sisällön kautta – sovelluksen käyttäjät luovat videoita erilaisilla ääni-raidoilla levittäen raitaa yleisölleen ja täten kannustaen heitä luomaan omaa videosisältöään raitaa käyttäen. Tällä ainutlaatuisella konseptilla TikTok on aktiivisesti ohjaamassa musiikkimarkkinointia pois perinteisestä yhteisluontimallista malliksi, jonka ytimessä on käyttäjien luoma sisältö. Seuraamuksena yleisönsä yksityiskohtainen tunteminen on kehittynyt avaintehtäväksi jokaiselle, joka on kiinnostunut musiikin promootiosta TikTok alustalla tänä päivänä. Heijastaakseen valoa edes yhteen musiikkiyhteisöön alustalla, tämä tutkimus tarkastelee yksityiskohtaisesti suomalaista hip hop yhteisöä, sen tuottamaa sisältöä ja tapoja käyttää musiikkia TikTokissa. Tätä yhteisöä tarkastellaan tässä tutkimuksessa digitaalisen etnografian ja laadullisen sisältöanalyysin avulla. Tämän tutkimuksen päälöydökset sisältävät esimerkiksi löydöksen siitä, että suomalaisen hip hop yhteisön jäsenet TikTokissa käyttäytyvät ikään kuin musiikkikuraattorit ja käyttävät enimmäkseen musiikkia, joka on äskettäin julkaistua ja uusien artistien tuottamaa. TikTok has become a key player in the global music industry in recent years. One viral song trend on TikTok can almost overnight catapult an artist into massive commercial and chart success. Not only is the social media platform now a major channel for music discovery as well as a powerful music marketing tool, but the app now affects almost every aspect of the industry from physical sales all the way to how artists and fans interact with each other. On TikTok where audio is at the very center of the app design and user experience, songs spread through user-generated content – users of the app create videos using different audio tracks or “Sounds” spreading the audio to their audience and encouraging them to create their own videos using the same track. With this unique app concept, TikTok is changing music marketing from the traditional social media co-creation model to a model with user-generated content at its core. This means, that for anyone interested in music promotion on the platform, knowing one’s audience is key when it comes to successful corporate communication efforts. For this reason, this study aims to shed light on one music community in particular – the Finnish hip hop community – on the platform to give one example of a detailed account of a TikTok music community and its culture when it comes to content creation and ways of using music. This study investigates this matter through digital ethnography and qualitative content analysis. The key findings of this study include (but are not limited to) the discovery that members of the Finnish hip hop community on TikTok perform much in the same way as music curators and mostly use and discuss music that is fresh and created by new artists.
first_indexed 2024-09-11T08:52:13Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valentini, Chiara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fuentes, Laura Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-26T15:16:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-26T15:16:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TikTokista on tullut t\u00e4rke\u00e4 toimija globaalilla musiikkialalla viime vuosina ja yksi viraali laulu alustalla voi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 yhdess\u00e4 y\u00f6ss\u00e4 katapultata artistin kaupalliseen ja lista-menestykseen. Alusta on kehittynyt t\u00e4rke\u00e4ksi kanavaksi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 musiikkia sek\u00e4 tehokkaaksi musiikin markkinointity\u00f6kaluksi ja sovellus vaikuttaa t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 l\u00e4hes kaikkiin musiikkialan osa-alueisiin aina fyysisit\u00e4 myynneist\u00e4 artistien ja fanien v\u00e4liseen vuorovaikutukseen asti.\n\nTikTokissa, jossa \u00e4\u00e4ni on sovelluksen k\u00e4ytt\u00f6kokemuksen keski\u00f6ss\u00e4, kappaleet levi\u00e4v\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4jien luoman sis\u00e4ll\u00f6n kautta \u2013 sovelluksen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t luovat videoita erilaisilla \u00e4\u00e4ni-raidoilla levitt\u00e4en raitaa yleis\u00f6lleen ja t\u00e4ten kannustaen heit\u00e4 luomaan omaa videosis\u00e4lt\u00f6\u00e4\u00e4n raitaa k\u00e4ytt\u00e4en. T\u00e4ll\u00e4 ainutlaatuisella konseptilla TikTok on aktiivisesti ohjaamassa musiikkimarkkinointia pois perinteisest\u00e4 yhteisluontimallista malliksi, jonka ytimess\u00e4 on k\u00e4ytt\u00e4jien luoma sis\u00e4lt\u00f6. Seuraamuksena yleis\u00f6ns\u00e4 yksityiskohtainen tunteminen on kehittynyt avainteht\u00e4v\u00e4ksi jokaiselle, joka on kiinnostunut musiikin promootiosta TikTok alustalla t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Heijastaakseen valoa edes yhteen musiikkiyhteis\u00f6\u00f6n alustalla, t\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee yksityiskohtaisesti suomalaista hip hop yhteis\u00f6\u00e4, sen tuottamaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja tapoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 musiikkia TikTokissa. T\u00e4t\u00e4 yhteis\u00f6\u00e4 tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa digitaalisen etnografian ja laadullisen sis\u00e4lt\u00f6analyysin avulla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4l\u00f6yd\u00f6kset sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t esimerkiksi l\u00f6yd\u00f6ksen siit\u00e4, ett\u00e4 suomalaisen hip hop yhteis\u00f6n j\u00e4senet TikTokissa k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t ik\u00e4\u00e4n kuin musiikkikuraattorit ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enimm\u00e4kseen musiikkia, joka on \u00e4skett\u00e4in julkaistua ja uusien artistien tuottamaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TikTok has become a key player in the global music industry in recent years. One viral song trend on TikTok can almost overnight catapult an artist into massive commercial and chart success. Not only is the social media platform now a major channel for music discovery as well as a powerful music marketing tool, but the app now affects almost every aspect of the industry from physical sales all the way to how artists and fans interact with each other.\n\nOn TikTok where audio is at the very center of the app design and user experience, songs spread through user-generated content \u2013 users of the app create videos using different audio tracks or \u201cSounds\u201d spreading the audio to their audience and encouraging them to create their own videos using the same track. With this unique app concept, TikTok is changing music marketing from the traditional social media co-creation model to a model with user-generated content at its core. This means, that for anyone interested in music promotion on the platform, knowing one\u2019s audience is key when it comes to successful corporate communication efforts. For this reason, this study aims to shed light on one music community in particular \u2013 the Finnish hip hop community \u2013 on the platform to give one example of a detailed account of a TikTok music community and its culture when it comes to content creation and ways of using music. This study investigates this matter through digital ethnography and qualitative content analysis. The key findings of this study include (but are not limited to) the discovery that members of the Finnish hip hop community on TikTok perform much in the same way as music curators and mostly use and discuss music that is fresh and created by new artists.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-26T15:16:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-26T15:16:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406265016", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96172
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fuentes, Laura Maria TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok Corporate Communication Viestinnän johtaminen
title TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
title_full TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
title_fullStr TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
title_full_unstemmed TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
title_short TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
title_sort tiktok music and user generated content a qualitative study on finnish hip hop content on tiktok
title_txtP TikTok, Music, and User-Generated Content: A Qualitative Study on Finnish Hip Hop Content on TikTok
topic Corporate Communication Viestinnän johtaminen
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96172 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406265016
work_keys_str_mv AT fuenteslauramaria tiktokmusicandusergeneratedcontentaqualitativestudyonfinnishhiphopcontentontik