Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa

Tämä Pro Gradu-tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmiä ja toimintatapoja lähestyen aihetta kulttuuriympäristökasvatuksellisesta näkökulmasta. Tutkimus käsittelee Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran koordinoiman Kaikkien Kaupunki! Osallisuutta, yhtei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väänänen, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96164
_version_ 1826225744018145280
author Väänänen, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väänänen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väänänen, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väänänen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro Gradu-tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmiä ja toimintatapoja lähestyen aihetta kulttuuriympäristökasvatuksellisesta näkökulmasta. Tutkimus käsittelee Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran koordinoiman Kaikkien Kaupunki! Osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja kestäviä tiloja -hankkeessa toteutettuja työpajoja (2019-2021). Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kulttuuriympäristökasvatuksella voidaan edistää lasten ja nuorten osallisuutta ja kulttuurista kestävyyttä osana elinympäristöjen kestävää kehittämistä. Tutkielmassa lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmiä ja toimintatapoja lähestytään monitieteellisesti fenomenologisen ympäristöestetiikan ja humanistisen maantieteen viitekehyksessä. Etnografinen tapaustutkimus rajautuu tarkastelemaan kevään 2020 aikana Valkealan yläkoulussa toteutettua kahta (2) lähiympäristön suunnitteluun liittyvää työpajaa, joihin osallistui Valkealan yläkoulun 9-luokka. Laadullisen tutkimuksen aineistokeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia ja dokumentointia. Tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Laadullisen sisällönanalyysin tuloksena aineistosta oli luokiteltavissa kolme keskeistä kulttuuriympäristökasvatuksellista teemaa, joilla voidaan edistää lasten ja nuorten osallisuutta ja kulttuurista kestävyyttä ympäristössä. Aineistosta nousseiksi teemoiksi muodostuivat paikallisidentiteetin, elävän kulttuuriperinnön ja ympäristöarvon teemat. Tutkimustuloksissa voitiin todeta tarkastelemalla näitä kolmea keskeistä teemaa, että osallisuusmallin työpajoissa kokeillut menetelmät ja toimintatavat tukevat sellaisia kulttuuriympäristökasvatuksellisia sisältöjä, joilla on mahdollista vahvistaa oppijan ympäristötietoisuutta ja emotionaalista paikkasuhdetta lähiympäristöön. Harjoittamalla ympäristölukutaitoa ympäristön havainnoinnin keinoin nuorten oli mahdollista jäsentää ja tulla tietoiseksi koetusta paikan identiteetistä, määritellä ja jäsentää omia ympäristölle antamiaan ympäristöarvoja, sekä tunnistaa paikan monimuotoisuudelle olennaisia tekijöitä tulemalla tietoiseksi kulttuurisista merkityksistä lähiympäristössä. Vahvistamalla lasten ja nuorten paikkasuhdetta havaitsemisen ja ympäristön arvottamisen keinoin omaan elinympäristöön voidaan vahvistaa sisäpuolisuuden ja kuulumisen kokemuksia sekä emotionaalisen ympäristösuhteen syntymistä, joka synnyttää huolenpidon tarpeen ympäristöstä ja tukee ympäristön kulttuurista kestävyyttä.
first_indexed 2024-06-26T20:05:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Yl\u00f6nen, Susanne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4n\u00e4nen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-26T10:22:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-26T10:22:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro Gradu-tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmi\u00e4 ja toimintatapoja l\u00e4hestyen aihetta kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksellisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus k\u00e4sittelee Suomen Kulttuuriperint\u00f6kasvatuksen seuran koordinoiman Kaikkien Kaupunki! Osallisuutta, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja kest\u00e4vi\u00e4 tiloja -hankkeessa toteutettuja ty\u00f6pajoja (2019-2021). Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksella voidaan edist\u00e4\u00e4 lasten ja nuorten osallisuutta ja kulttuurista kest\u00e4vyytt\u00e4 osana elinymp\u00e4rist\u00f6jen kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4mist\u00e4. Tutkielmassa lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmi\u00e4 ja toimintatapoja l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n monitieteellisesti fenomenologisen ymp\u00e4rist\u00f6estetiikan ja humanistisen maantieteen viitekehyksess\u00e4. Etnografinen tapaustutkimus rajautuu tarkastelemaan kev\u00e4\u00e4n 2020 aikana Valkealan yl\u00e4koulussa toteutettua kahta (2) l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n suunnitteluun liittyv\u00e4\u00e4 ty\u00f6pajaa, joihin osallistui Valkealan yl\u00e4koulun 9-luokka. Laadullisen tutkimuksen aineistokeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin osallistavaa havainnointia ja dokumentointia. Tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tuloksena aineistosta oli luokiteltavissa kolme keskeist\u00e4 kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksellista teemaa, joilla voidaan edist\u00e4\u00e4 lasten ja nuorten osallisuutta ja kulttuurista kest\u00e4vyytt\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. \n \nAineistosta nousseiksi teemoiksi muodostuivat paikallisidentiteetin, el\u00e4v\u00e4n kulttuuriperinn\u00f6n ja ymp\u00e4rist\u00f6arvon teemat. Tutkimustuloksissa voitiin todeta tarkastelemalla n\u00e4it\u00e4 kolmea keskeist\u00e4 teemaa, ett\u00e4 osallisuusmallin ty\u00f6pajoissa kokeillut menetelm\u00e4t ja toimintatavat tukevat sellaisia kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksellisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, joilla on mahdollista vahvistaa oppijan ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuutta ja emotionaalista paikkasuhdetta l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Harjoittamalla ymp\u00e4rist\u00f6lukutaitoa ymp\u00e4rist\u00f6n havainnoinnin keinoin nuorten oli mahdollista j\u00e4sent\u00e4\u00e4 ja tulla tietoiseksi koetusta paikan identiteetist\u00e4, m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 ja j\u00e4sent\u00e4\u00e4 omia ymp\u00e4rist\u00f6lle antamiaan ymp\u00e4rist\u00f6arvoja, sek\u00e4 tunnistaa paikan monimuotoisuudelle olennaisia tekij\u00f6it\u00e4 tulemalla tietoiseksi kulttuurisista merkityksist\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Vahvistamalla lasten ja nuorten paikkasuhdetta havaitsemisen ja ymp\u00e4rist\u00f6n arvottamisen keinoin omaan elinymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n voidaan vahvistaa sis\u00e4puolisuuden ja kuulumisen kokemuksia sek\u00e4 emotionaalisen ymp\u00e4rist\u00f6suhteen syntymist\u00e4, joka synnytt\u00e4\u00e4 huolenpidon tarpeen ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 ja tukee ymp\u00e4rist\u00f6n kulttuurista kest\u00e4vyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-26T10:22:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-26T10:22:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen kest\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ymp\u00e4rist\u00f6suunnittelussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406265008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakennettu ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriperint\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96164
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/890a1cc6-26ec-4d18-bd6c-ba532e46d9ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406265008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väänänen, Anna Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa kulttuuriympäristökasvatus kulttuurinen kestävyys Taidekasvatus Art Education 311 ympäristösuunnittelu rakennettu ympäristö kulttuuriympäristö nuoret osallisuus ympäristökasvatus ympäristö kestävä kehitys taidekasvatus kulttuuriperintö
title Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_full Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_fullStr Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_full_unstemmed Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_short Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_sort kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
title_txtP Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
topic kulttuuriympäristökasvatus kulttuurinen kestävyys Taidekasvatus Art Education 311 ympäristösuunnittelu rakennettu ympäristö kulttuuriympäristö nuoret osallisuus ympäristökasvatus ympäristö kestävä kehitys taidekasvatus kulttuuriperintö
topic_facet 311 Art Education Taidekasvatus kestävä kehitys kulttuurinen kestävyys kulttuuriperintö kulttuuriympäristö kulttuuriympäristökasvatus nuoret osallisuus rakennettu ympäristö taidekasvatus ympäristö ympäristökasvatus ympäristösuunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406265008
work_keys_str_mv AT väänänenanna kulttuuriympäristökasvatuslastenjanuortenosallistavassaympäristösuunnittelussa