Kultur im DaF-Unterricht Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch

Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. Suomalainen oppikirja on B2-kielten opetuksessa käytettävä Magazin.de 3, ja rans...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poikolainen, Verna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96157
_version_ 1826225809258446848
author Poikolainen, Verna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikolainen, Verna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikolainen, Verna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikolainen, Verna
datasource_str_mv jyx
description Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. Suomalainen oppikirja on B2-kielten opetuksessa käytettävä Magazin.de 3, ja ranskalainen oppikirja on lukion ensimmäisenä vuonna käytettävä Team Deutsch Lycée Neu! 2de. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kulttuuriteemoja kirjoissa tulee esiin, sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä kirjojen välillä on. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään saksan opetuksen asemaa ja opetussuunnitelmien tavoitteita Suomessa sekä Ranskassa. Lisäksi perehdytään oppikirjojen sekä kulttuurin merkitykseen vieraan kielen opetuksessa ja esitellään erilaisia oppimisteoreettisia kulttuurin määrittelyjä. Tutkimuksessa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia ja sen tukena käytettiin Stockholmer Kriterienkatalog -nimistä kysymysluetteloa, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin. Tutkimuksessa havaittiin, että kirjoissa on paljon samankaltaisuuksia, mutta myös eroja. Arkipäiväisistä kulttuuriteemoista molemmissa kirjoissa korostui vapaa-ajan, koulun ja kaupunkielämän esittely, kun taas elämää maalla sekä työelämää esiteltiin vähemmän. Molemmissa kirjoissa Saksaa esiteltiin kaikista saksankielisistä maista eniten. Eroja kirjojen välillä oli muiden kulttuuristen teemojen esittelyssä, sillä Magazin.de 3 -kirjassa korostui juhlien, tapojen sekä tottumusten esittely, kun taas Team Deutsch Lycée Neu! 2de -kirjassa tuotiin taidetta, musiikkia, teatteria, elokuvaa sekä kulttuurienvälisyyttä enemmän esille.
first_indexed 2024-06-26T20:05:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikolainen, Verna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-26T06:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-26T06:01:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96157", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on t\u00e4rke\u00e4 rooli vieraiden kielten opetuksessa. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. Suomalainen oppikirja on B2-kielten opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 Magazin.de 3, ja ranskalainen oppikirja on lukion ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 Team Deutsch Lyc\u00e9e Neu! 2de. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kulttuuriteemoja kirjoissa tulee esiin, sek\u00e4 millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kirjojen v\u00e4lill\u00e4 on.\n\nTutkimuksen teoriaosuudessa esitell\u00e4\u00e4n saksan opetuksen asemaa ja opetussuunnitelmien tavoitteita Suomessa sek\u00e4 Ranskassa. Lis\u00e4ksi perehdyt\u00e4\u00e4n oppikirjojen sek\u00e4 kulttuurin merkitykseen vieraan kielen opetuksessa ja esitell\u00e4\u00e4n\nerilaisia oppimisteoreettisia kulttuurin m\u00e4\u00e4rittelyj\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja sen tukena k\u00e4ytettiin Stockholmer Kriterienkatalog -nimist\u00e4 kysymysluetteloa, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin.\n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 kirjoissa on paljon samankaltaisuuksia, mutta my\u00f6s eroja. Arkip\u00e4iv\u00e4isist\u00e4 kulttuuriteemoista molemmissa kirjoissa korostui vapaa-ajan, koulun ja kaupunkiel\u00e4m\u00e4n esittely, kun taas el\u00e4m\u00e4\u00e4 maalla sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 esiteltiin v\u00e4hemm\u00e4n. Molemmissa kirjoissa Saksaa esiteltiin kaikista saksankielisist\u00e4 maista eniten. Eroja kirjojen v\u00e4lill\u00e4 oli muiden kulttuuristen teemojen esittelyss\u00e4, sill\u00e4 Magazin.de 3 -kirjassa korostui juhlien, tapojen sek\u00e4 tottumusten esittely, kun taas Team Deutsch Lyc\u00e9e Neu! 2de -kirjassa tuotiin taidetta, musiikkia, teatteria, elokuvaa sek\u00e4 kulttuurienv\u00e4lisyytt\u00e4 enemm\u00e4n esille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-26T06:01:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-26T06:01:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem franz\u00f6sischen Lehrbuch", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406265001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96157
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/972026e8-0af5-4375-8f50-31b109384c5a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406265001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikolainen, Verna Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen oppikirjat kulttuuri saksan kieli
title Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
title_full Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
title_fullStr Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
title_full_unstemmed Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
title_short Kultur im DaF-Unterricht
title_sort kultur im daf unterricht ein vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen lehrbuch
title_sub Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
title_txtP Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen oppikirjat kulttuuri saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kulttuuri oppikirjat saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96157 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406265001
work_keys_str_mv AT poikolainenverna kulturimdafunterrichteinvergleichzwischeneinemfinnischenundeinemfranzösischenle