Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156
_version_ 1826225800110669824
author Salmi, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmi, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmi, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmi, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja kiistatta osoittaneetkin ulko-opetuksen kehittävän esimerkiksi oppimistuloksia sekä fyysistä- ja psyykkistä hyvinvointia. Ulko-opetuksella on myös havaittu olevan yhteys myös esimerkiksi opettajan minäkuvan kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän perustein ja tutkimus noudatti fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kevään 2024 aikana ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Kohdejoukko koostui kolmesta Jyväskylän Normaalikoulun luokanopettajasta, joita yhdisti mielenkiinto ulko-opetusta kohtaan. Tutkittavat valittiin lumipallo-otannalla. Tulokset olivat yhdenmukaisia: ulko-opetus koettiin erittäin tärkeäksi pedagogiseksi valinnaksi. Eniten ulko-opetuksen hyödyissä painottuivat elämyksellisyys ja oppilaslähtöisyys. Mitään esitettyjä haasteita ei pidetty suoraan ulko-opetusta estävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei ulko-opetuksen positiivisia vaikutuksia voida sivuuttaa, sillä ulko-opetus on tärkeää paitsi oppilaan, myös opettajan itsensä kannalta.
first_indexed 2024-06-26T20:05:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmi, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-26T05:47:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-26T05:47:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ulko-opetuksen keskeisimmist\u00e4 hy\u00f6dyist\u00e4 ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten\nhaasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden n\u00e4k\u00f6kulman. Aiemmat\ntutkimustulokset ovat nimitt\u00e4in painottuneet ulko-opetuksen hy\u00f6tyihin ja kiistatta osoittaneetkin ulko-opetuksen kehitt\u00e4v\u00e4n esimerkiksi oppimistuloksia sek\u00e4 fyysist\u00e4- ja psyykkist\u00e4 hyvinvointia. Ulko-opetuksella on my\u00f6s havaittu olevan yhteys my\u00f6s esimerkiksi opettajan min\u00e4kuvan kehittymiseen.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelm\u00e4n perustein ja tutkimus noudatti fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla kev\u00e4\u00e4n 2024 aikana ja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Kohdejoukko koostui kolmesta Jyv\u00e4skyl\u00e4n\nNormaalikoulun luokanopettajasta, joita yhdisti mielenkiinto ulko-opetusta\nkohtaan. Tutkittavat valittiin lumipallo-otannalla.\nTulokset olivat yhdenmukaisia: ulko-opetus koettiin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi pedagogiseksi valinnaksi. Eniten ulko-opetuksen hy\u00f6dyiss\u00e4 painottuivat\nel\u00e4myksellisyys ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys. Mit\u00e4\u00e4n esitettyj\u00e4 haasteita ei pidetty suoraan ulko-opetusta est\u00e4vin\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ettei ulko-opetuksen positiivisia vaikutuksia voida sivuuttaa, sill\u00e4 ulko-opetus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4\npaitsi oppilaan, my\u00f6s opettajan itsens\u00e4 kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-26T05:47:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-26T05:47:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulko-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ulko-opetuksen hy\u00f6dyist\u00e4 ja haasteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406265000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96156
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/993d3c35-705a-4369-8efa-4352708347e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406265000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmi, Emilia Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista ulko-opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luontosuhde monimuoto-opetus opetus opetusmenetelmät ympäristökasvatus
title Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_full Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_fullStr Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_full_unstemmed Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_short Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_sort luokanopettajien näkemyksiä ulko opetuksen hyödyistä ja haasteista
title_txtP Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
topic ulko-opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luontosuhde monimuoto-opetus opetus opetusmenetelmät ympäristökasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luontosuhde monimuoto-opetus opetus opetusmenetelmät ulko-opetus ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406265000
work_keys_str_mv AT salmiemilia luokanopettajiennäkemyksiäulkoopetuksenhyödyistäjahaasteista