Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja kiistatta osoittaneetkin ulko-opetuksen kehittävän esimerkiksi oppimistuloksia sekä fyysistä- ja psyykkistä hyvinvointia. Ulko-opetuksella on myös havaittu olevan yhteys myös esimerkiksi opettajan minäkuvan kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän perustein ja tutkimus noudatti fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kevään 2024 aikana ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Kohdejoukko koostui kolmesta Jyväskylän Normaalikoulun luokanopettajasta, joita yhdisti mielenkiinto ulko-opetusta kohtaan. Tutkittavat valittiin lumipallo-otannalla. Tulokset olivat yhdenmukaisia: ulko-opetus koettiin erittäin tärkeäksi pedagogiseksi valinnaksi. Eniten ulko-opetuksen hyödyissä painottuivat elämyksellisyys ja oppilaslähtöisyys. Mitään esitettyjä haasteita ei pidetty suoraan ulko-opetusta estävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei ulko-opetuksen positiivisia vaikutuksia voida sivuuttaa, sillä ulko-opetus on tärkeää paitsi oppilaan, myös opettajan itsensä kannalta.