Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokassa olevien oppilaiden tuen tarpeiden yhteyttä luokanopettajan työhyvinvointiin. Tuen tarpeita tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden määränä, sekä opettajan raportoimien a) oppimiseen tukea tarvitsevien ja b) sosi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Parikka, Anna, Savolainen, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96155
_version_ 1826225705360293888
author Parikka, Anna Savolainen, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parikka, Anna Savolainen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parikka, Anna Savolainen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parikka, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokassa olevien oppilaiden tuen tarpeiden yhteyttä luokanopettajan työhyvinvointiin. Tuen tarpeita tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden määränä, sekä opettajan raportoimien a) oppimiseen tukea tarvitsevien ja b) sosio-emotionaalisella tai käytöksen alueella tukea tarvitsevien oppilaiden määrinä. Opettajan työhyvinvointia mitattiin koetun stressin, työuupumuksen ja työn imun kautta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2019 kyselylomakkeella 49:ltä toisen luokan opettajalta. Tutkimusote oli määrällinen ja aineiston analyysissa käytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tulokset osoittivat, että tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ei löytynyt oppilaiden tehostetun ja erityisen tuen päätösten määrän ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välillä. Samoin yhteyttä ei löytynyt a) oppimiseen tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä, eikä b) sosioemotionaalisten tai käytöksen pulmien takia tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä. Tutkimuksen tulokset haastavat yleisessä keskustelussa esillä olevaa käsitystä oppilaiden tuen tarpeiden kuormittavuudesta ja vaikutuksesta opettajan työhyvinvointiin.
first_indexed 2024-06-26T20:05:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parikka, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-26T05:43:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-26T05:43:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96155", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokassa olevien oppilaiden tuen tarpeiden yhteytt\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointiin. Tuen tarpeita tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen saaneiden oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4, sek\u00e4 opettajan raportoimien a) oppimiseen tukea tarvitsevien ja b) sosio-emotionaalisella tai k\u00e4yt\u00f6ksen alueella tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4rin\u00e4. Opettajan ty\u00f6hyvinvointia mitattiin koetun stressin, ty\u00f6uupumuksen ja ty\u00f6n imun kautta.\n\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty vuonna 2019 kyselylomakkeella 49:lt\u00e4 toisen luokan opettajalta. Tutkimusote oli m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt oppilaiden tehostetun ja erityisen tuen p\u00e4\u00e4t\u00f6sten m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja luokanopettajan ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4lill\u00e4. Samoin yhteytt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt a) oppimiseen tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4lill\u00e4, eik\u00e4 b) sosioemotionaalisten tai k\u00e4yt\u00f6ksen pulmien takia tukea tarvitsevien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen tulokset haastavat yleisess\u00e4 keskustelussa esill\u00e4 olevaa k\u00e4sityst\u00e4 oppilaiden tuen tarpeiden kuormittavuudesta ja vaikutuksesta opettajan ty\u00f6hyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-26T05:43:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-26T05:43:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukip\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406264999", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96155
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfd4944f-e582-4797-ae45-e4effce4de7d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406264999.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parikka, Anna Savolainen, Aino Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin tukipäätökset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Erityispedagogiikka Special Education 103 101 työhyvinvointi tukeminen inkluusio jaksaminen oppimisvaikeudet opettajat
title Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_full Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_fullStr Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_short Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_sort oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
title_txtP Oppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
topic tukipäätökset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Erityispedagogiikka Special Education 103 101 työhyvinvointi tukeminen inkluusio jaksaminen oppimisvaikeudet opettajat
topic_facet 101 103 Erityispedagogiikka Luokanopettajakoulutus Special Education Teacher Education inkluusio jaksaminen opettajat oppimisvaikeudet tukeminen tukipäätökset työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96155 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406264999
work_keys_str_mv AT parikkaanna oppilaidentuentarpeidenyhteysluokanopettajantyöhyvinvointiin