Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations

Markkinointialan voimakas uudistuminen viime vuosikymmenten aikana tarjoaa yrityksille hienoja mahdollisuuksia, mutta myös joitakin haasteita. Tänä digitaalisena aikakautena sisältömarkkinointi on noussut esiin tärkeänä edullisena ja modernina strategisena mahdollisuutena, B2C yritysten lisäksi myös...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Varjonen, Olivia
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96153
_version_ 1826225695595954176
author Varjonen, Olivia
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Varjonen, Olivia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Varjonen, Olivia Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Varjonen, Olivia
datasource_str_mv jyx
description Markkinointialan voimakas uudistuminen viime vuosikymmenten aikana tarjoaa yrityksille hienoja mahdollisuuksia, mutta myös joitakin haasteita. Tänä digitaalisena aikakautena sisältömarkkinointi on noussut esiin tärkeänä edullisena ja modernina strategisena mahdollisuutena, B2C yritysten lisäksi myös B2B yrityksille. Tämä Pro Gradu-tutkielma tutkii digitaalisen sisältömarkkinoinnin tehokasta implementointia B2B organisaatioissa, vastaten aiheen akateemiseen tutkimusaukkoon. Tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä digitaalisen sisältömarkkinoinnin konseptista, implementaatioprosessista sekä haasteista ja mahdollisuuksista siihen liittyen. Digitaalinen sisältömarkkinointi on kasvattanut suosiotaan B2B alalla, B2B markkinoinnin vähitellen siirtyessä kohti B2C markkinoinnin lainalaisuuksia. B2B sisältömarkkinoinnista ei silti ole riittävästi akateemista tutkimusta, ja siksi tämä tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, mitä B2B sisältömarkkinointi tarkoittaa markkinoijille, mitä haasteita he kohtaavat siihen liittyen, ja mitä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia se sisältää. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla B2B markkinoinnin asiantuntijoita useasta organisaatiosta. Aineisto analysointiin hyödyntäen teema-analyysia. Tulokset osoittavat, että digitaalinen sisältömarkkinointi ei merkittävästi eroa B2B ja B2C markkinoiden välillä ja, että B2B digitaalista sisältömarkkinointia voidaan kuvata strategisena markkinoinnin keinona, jossa yritys tuottaa ja jakaa kohdeyleisölleen digitaalista sisältöä, kasvattaakseen brändin tunnettuutta, ja parantaakseen asiakashankintaa sekä olemassa olevien asiakassuhteiden hoitoa, luoden samalla arvoa asiakkaalle. Tutkimus osoittaa myös muutamia haasteita digitaalisen sisältömarkkinoinnin implementoinnissa, kuten resurssien puutteen ja hankaluuden ylläpitää jatkuvaa laadukasta sisältövirtaa. Tutkimuksen myötä tunnistettiin myös merkittäviä mahdollisuuksia B2B markkinoijille, kuten tekoälyn kehitys, asiantuntijoiden hyödyntäminen sekä persoonallisemman ja viihdyttävämmän sisällön luominen. Johtopäätöksinä tämä tutkimus osoittaa, että tehokkaasti implementoituna digitaalinen sisältömarkkinointi voi vaikuttaa merkittävästi ja positiivisesti brändin tunnettuuteen ja asiakkaiden sitoutumiseen, ja täten B2B liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseen. As the marketing field has renewed enormously during past decades, it does not only pose great opportunities but also some challenges for businesses. In the digital era, content marketing has emerged as an important strategy to attract and engage customers, cost-effectively and in a modern way, not only in the B2C but also in the B2B sector. This thesis explores the effective implementation of digital content marketing (DCM) in B2B organizations, addressing a crucial research gap in the field. This research aims to deepen the understanding of the DCM concept, its implementation process, and the challenges and opportunities related to it. DCM has increased its popularity also in the B2B sector, as B2B marketing is shifting towards more like B2C kind of marketing. However, B2B content marketing lacks academic research, and therefore this study attempts to find out what digital content marketing means for B2B marketers, what challenges they face in the effective implementation, and what untapped opportunities the B2B DCM holds. Utilizing a qualitative research approach, data for the study was collected by interviewing B2B marketing experts from various organizations, and the data was analyzed using a thematic data analysis method. The findings reveal that B2B and B2C digital content marketing do not significantly differ and that B2B DCM can be described as a strategic approach where the company produces and shares its target group content in a digital form, to increase brand awareness, improve customer acquisition and nurturing existing customers, in addition to creating value for the customer. The research highlights several challenges related to the effective implementation of DCM, such as the lack of resources, and maintaining high-quality content consistency, but also identifies significant opportunities for B2B marketers like the development of AI, cooperation with subject matter experts, and utilization of more personal and entertaining content like in B2C marketing. The study concludes that DCM, when implemented effectively, can significantly contribute to brand awareness and customer engagement, and to achieving the business goals in B2B settings.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varjonen, Olivia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-25T14:13:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-25T14:13:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinointialan voimakas uudistuminen viime vuosikymmenten aikana tarjoaa yrityksille hienoja mahdollisuuksia, mutta my\u00f6s joitakin haasteita. T\u00e4n\u00e4 digitaalisena aikakautena sis\u00e4lt\u00f6markkinointi on noussut esiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 edullisena ja modernina strategisena mahdollisuutena, B2C yritysten lis\u00e4ksi my\u00f6s B2B yrityksille. T\u00e4m\u00e4 Pro Gradu-tutkielma tutkii digitaalisen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin tehokasta implementointia B2B organisaatioissa, vastaten aiheen akateemiseen tutkimusaukkoon. Tutkimus pyrkii syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 digitaalisen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin konseptista, implementaatioprosessista sek\u00e4 haasteista ja mahdollisuuksista siihen liittyen. \n Digitaalinen sis\u00e4lt\u00f6markkinointi on kasvattanut suosiotaan B2B alalla, B2B markkinoinnin v\u00e4hitellen siirtyess\u00e4 kohti B2C markkinoinnin lainalaisuuksia. B2B sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnista ei silti ole riitt\u00e4v\u00e4sti akateemista tutkimusta, ja siksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, mit\u00e4 B2B sis\u00e4lt\u00f6markkinointi tarkoittaa markkinoijille, mit\u00e4 haasteita he kohtaavat siihen liittyen, ja mit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 mahdollisuuksia se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4.\n Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin, ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla B2B markkinoinnin asiantuntijoita useasta organisaatiosta. Aineisto analysointiin hy\u00f6dynt\u00e4en teema-analyysia. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 digitaalinen sis\u00e4lt\u00f6markkinointi ei merkitt\u00e4v\u00e4sti eroa B2B ja B2C markkinoiden v\u00e4lill\u00e4 ja, ett\u00e4 B2B digitaalista sis\u00e4lt\u00f6markkinointia voidaan kuvata strategisena markkinoinnin keinona, jossa yritys tuottaa ja jakaa kohdeyleis\u00f6lleen digitaalista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, kasvattaakseen br\u00e4ndin tunnettuutta, ja parantaakseen asiakashankintaa sek\u00e4 olemassa olevien asiakassuhteiden hoitoa, luoden samalla arvoa asiakkaalle. Tutkimus osoittaa my\u00f6s muutamia haasteita digitaalisen sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin implementoinnissa, kuten resurssien puutteen ja hankaluuden yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 jatkuvaa laadukasta sis\u00e4lt\u00f6virtaa. Tutkimuksen my\u00f6t\u00e4 tunnistettiin my\u00f6s merkitt\u00e4vi\u00e4 mahdollisuuksia B2B markkinoijille, kuten teko\u00e4lyn kehitys, asiantuntijoiden hy\u00f6dynt\u00e4minen sek\u00e4 persoonallisemman ja viihdytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n luominen. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 tehokkaasti implementoituna digitaalinen sis\u00e4lt\u00f6markkinointi voi vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti ja positiivisesti br\u00e4ndin tunnettuuteen ja asiakkaiden sitoutumiseen, ja t\u00e4ten B2B liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "As the marketing field has renewed enormously during past decades, it does not only pose great opportunities but also some challenges for businesses. In the digital era, content marketing has emerged as an important strategy to attract and engage customers, cost-effectively and in a modern way, not only in the B2C but also in the B2B sector. This thesis explores the effective implementation of digital content marketing (DCM) in B2B organizations, addressing a crucial research gap in the field. This research aims to deepen the understanding of the DCM concept, its implementation process, and the challenges and opportunities related to it. \n DCM has increased its popularity also in the B2B sector, as B2B marketing is shifting towards more like B2C kind of marketing. However, B2B content marketing lacks academic research, and therefore this study attempts to find out what digital content marketing means for B2B marketers, what challenges they face in the effective implementation, and what untapped opportunities the B2B DCM holds. \n Utilizing a qualitative research approach, data for the study was collected by interviewing B2B marketing experts from various organizations, and the data was analyzed using a thematic data analysis method. The findings reveal that B2B and B2C digital content marketing do not significantly differ and that B2B DCM can be described as a strategic approach where the company produces and shares its target group content in a digital form, to increase brand awareness, improve customer acquisition and nurturing existing customers, in addition to creating value for the customer. The research highlights several challenges related to the effective implementation of DCM, such as the lack of resources, and maintaining high-quality content consistency, but also identifies significant opportunities for B2B marketers like the development of AI, cooperation with subject matter experts, and utilization of more personal and entertaining content like in B2C marketing. The study concludes that DCM, when implemented effectively, can significantly contribute to brand awareness and customer engagement, and to achieving the business goals in B2B settings.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-25T14:13:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-25T14:13:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406254997", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96153
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afe905af-3545-4687-b775-95a345b12766\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406254997.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varjonen, Olivia Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations Marketing Markkinointi
title Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
title_full Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
title_fullStr Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
title_full_unstemmed Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
title_short Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
title_sort effective implementation of digital content marketing in b2b organizations
title_txtP Effective Implementation of Digital Content Marketing in B2B Organizations
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96153 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406254997
work_keys_str_mv AT varjonenolivia effectiveimplementationofdigitalcontentmarketinginb2borganizations