Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ja vuorovaikutustaitoja yläkoulun liikunnanopettajat kertovat käyttävänsä liik...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lauri, Hilda, Uski, Saila
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96147
_version_ 1826225782435872768
author Lauri, Hilda Uski, Saila
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lauri, Hilda Uski, Saila Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lauri, Hilda Uski, Saila Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lauri, Hilda
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ja vuorovaikutustaitoja yläkoulun liikunnanopettajat kertovat käyttävänsä liikuntatunneilla sekä millaisissa tilanteissa he kokevat tarvitsevansa erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja liikuntatunneilla. Lisäksi selvitettiin, mitkä tunne- ja vuorovaikutustaidot liikunnanopettajat kokevat tärkeimmiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta. Tutkimus pohjautuu CASEL-organisaation kehittämään sosioemotionaalisen oppimisen viitekehykseen (engl. social and emotional learning), joka luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) jaetaan seuraaviin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin: itsetietoisuus, itsensä johtaminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot sekä vastuullinen päätöksenteko. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla vuoden 2023 marraskuussa. Haastatteluihin osallistui neljä pätevää yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sekä aineisto- että teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksista nousi esiin, että liikunnanopettajat käyttivät suurinta osaa tutkimuksessa käytetyn viitekehyksen tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Eniten opettajat kertoivat käyttävänsä itsetietoisuuteen ja ihmissuhdetaitoihin liittyviä taitoja. Tulosten mukaan he tarvitsivat tunneja vuorovaikutustaitoja eniten haasteellisissa tilanteissa liikuntatunneilla. Lisäksi kävi ilmi, että opettajat kokivat ihmissuhdetaidot, kuten kuuntelun ja kommunikoinnin, tärkeimmiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta. Tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia opettajan tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa sekä hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta. The purpose of this study was to examine the experiences of lower secondary school physical education teachers regarding the use of social and emotional skills and the teacher-student relationship during physical education classes. The aim was to determine what social and emotional skills lower secondary school physical education teachers report using during physical education classes, and in what situations they need different social and emotional skills during these classes. Additionally, the study investigated how physical education teachers perceive the importance of social and emotional skills for a positive teacher-student relationship. The research is based on the CASEL framework for social and emotional learning, which provides a framework for social and emotional skills. This framework has received significant attention in literature related to the school environment in recent years. According to this framework, social and emotional competence is divided into following social and emotional skills: self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills and responsible decision-making. The study was a qualitative research and the data was collected through semi-structured theme interviews in November 2023. Four qualified lower secondary school physical education teachers participated in the interviews. The data was analyzed utilizing both data- and theorydriven content analysis. The results revealed that physical education teachers used most of the social and emotional skills related to the framework used in the study. Teachers reported using self-awareness and relationship skills the most. According to the findings, they needed social and emotional skills the most in challenging situations during physical education classes. Additionally, it was found that teachers considered relationship skills, such as listening and communication, to be the most important for a good teacher-student relationship. The study confirms previous research findings on the importance of teacher's social and emotional skills in the profession of physical education and for a positive teacher-student relationship.
first_indexed 2024-06-25T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lauri, Hilda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uski, Saila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-25T10:48:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-25T10:48:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96147", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitoja yl\u00e4koulun\nliikunnanopettajat kertovat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 liikuntatunneilla sek\u00e4 millaisissa tilanteissa he kokevat tarvitsevansa erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja liikuntatunneilla. Lis\u00e4ksi selvitettiin, mitk\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaidot liikunnanopettajat kokevat t\u00e4rkeimmiksi hyv\u00e4n opettaja-oppilassuhteen kannalta.\n\nTutkimus pohjautuu CASEL-organisaation kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosioemotionaalisen oppimisen viitekehykseen (engl. social and emotional learning), joka luo raamit tunne- ja\nvuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 huomiota kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4ss\u00e4 kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) jaetaan seuraaviin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin: itsetietoisuus, itsens\u00e4 johtaminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot sek\u00e4 vastuullinen\np\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko.\n\nTutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla vuoden 2023 marraskuussa. Haastatteluihin osallistui nelj\u00e4 p\u00e4tev\u00e4\u00e4\nyl\u00e4koulun liikunnanopettajaa. Aineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 aineisto- ett\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTuloksista nousi esiin, ett\u00e4 liikunnanopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t suurinta osaa tutkimuksessa k\u00e4ytetyn viitekehyksen tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Eniten opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 itsetietoisuuteen ja ihmissuhdetaitoihin liittyvi\u00e4 taitoja. Tulosten mukaan he tarvitsivat tunneja vuorovaikutustaitoja eniten haasteellisissa tilanteissa liikuntatunneilla. Lis\u00e4ksi k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajat kokivat ihmissuhdetaidot, kuten kuuntelun ja kommunikoinnin, t\u00e4rkeimmiksi hyv\u00e4n opettaja-oppilassuhteen kannalta. Tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia opettajan tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksest\u00e4 liikunnanopettajan ammatissa sek\u00e4 hyv\u00e4n opettaja-oppilassuhteen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to examine the experiences of lower secondary school physical education teachers regarding the use of social and emotional skills and the teacher-student relationship during physical education classes. The aim was to determine what social and\nemotional skills lower secondary school physical education teachers report using during physical education classes, and in what situations they need different social and emotional skills during these classes. Additionally, the study investigated how physical education teachers\nperceive the importance of social and emotional skills for a positive teacher-student relationship.\n\nThe research is based on the CASEL framework for social and emotional learning, which provides a framework for social and emotional skills. This framework has received significant attention in literature related to the school environment in recent years. According to this framework, social and emotional competence is divided into following social and emotional skills: self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills and responsible decision-making.\n\nThe study was a qualitative research and the data was collected through semi-structured theme interviews in November 2023. Four qualified lower secondary school physical education teachers participated in the interviews. The data was analyzed utilizing both data- and theorydriven content analysis.\n\nThe results revealed that physical education teachers used most of the social and emotional skills related to the framework used in the study. Teachers reported using self-awareness and relationship skills the most. According to the findings, they needed social and emotional skills\nthe most in challenging situations during physical education classes. Additionally, it was found that teachers considered relationship skills, such as listening and communication, to be the most important for a good teacher-student relationship. The study confirms previous research findings on the importance of teacher's social and emotional skills in the profession of physical\neducation and for a positive teacher-student relationship.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-25T10:48:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-25T10:48:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutusosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406254991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96147
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3494a284-57a1-450c-b83a-21e06590c4eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406254991.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lauri, Hilda Uski, Saila Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla tunne- ja vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutusosaaminen opettaja-oppilassuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tunnetaidot sosiaaliset taidot liikunnanopettajat
title Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_full Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_fullStr Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_short Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_sort yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja oppilassuhteesta liikuntatunneilla
title_txtP Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
topic tunne- ja vuorovaikutustaidot tunne- ja vuorovaikutusosaaminen opettaja-oppilassuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 tunnetaidot sosiaaliset taidot liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajat opettaja-oppilassuhde sosiaaliset taidot tunne- ja vuorovaikutusosaaminen tunne- ja vuorovaikutustaidot tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96147 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406254991
work_keys_str_mv AT laurihilda yläkoulunliikunnanopettajienkokemuksiatunnejavuorovaikutustaitojenkäytöstäjaopettajao