Summary: | Kandidaatintutkielmassa pyritään selvittämään, millaiset tekijät vaikuttavat raskausajan musiikkiterapiaryhmän käynnistämiseen ja kehittämiseen sekä millaiset musiikkiterapiainterventiot palvelevat parhaiten kohderyhmää. Näitä tekijöitä tutkija pyrkii löytämään tässä toimintatutkimuksessa osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkija osallistuu itse toimintaan sekä tuottaa tutkimusaineistoa havainnoimalla ja reflektoimalla. Asiakkaat eivät ole tutkimuksen kohteena, mutta heidän osallistumi-sensa tutkimukseen vaikuttaa luonnollisesti tutkimuksen tuloksiin.
Tuloksissa nousi esille, että musiikkiterapiaryhmäinterventiossa on merkitystä toiminnan rakenteilla, asiakkaiden osallistumisella, terapeutin roolilla sekä valituilla interventioilla. Toiminnan jatkuva kehittäminen ja joustavuus sekä interventioiden muokkaaminen ryhmälle sopivaksi antaa tilaa asiakkaille. Interventioista toimiviksi havaittiin rentoutus-, läsnäolo- ja kehotietoisuusharjoitukset. Myös hoivalla ja kannattelulla oli tärkeä rooli musiikkiterapiaryhmän interventiossa.
Raskausajan työskentely on merkityksellistä äidin itsensä, mutta myös koko perheen kannalta, joten siihen kannattaa panostaa. Tutkimus nostaa esille, että musiikkiterapiainterventioiden avulla on mahdollisuus tarjota tukea raskausaikana.
|