Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta estävän toiminnan poliisien työssä oppimista ja työhyvinvointia heidän mainitsemiensa työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työssä oppimisen on arvioitu vaikuttavan työhyvinvointiin sekä myönteisesti että kielteisesti. Tutkimuksemme tarjoaa uu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Annala, Janina, Shemeikka, Marika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96140
_version_ 1826225738420846592
author Annala, Janina Shemeikka, Marika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Annala, Janina Shemeikka, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Annala, Janina Shemeikka, Marika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Annala, Janina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta estävän toiminnan poliisien työssä oppimista ja työhyvinvointia heidän mainitsemiensa työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työssä oppimisen on arvioitu vaikuttavan työhyvinvointiin sekä myönteisesti että kielteisesti. Tutkimuksemme tarjoaa uutta ja merkityksellistä tietoa poliisin työhyvinvoinnista ja työssä oppimisesta, sillä vahva osaaminen ja hyvinvointi toimivat poliisien työssä onnistumisen mahdollistajina. Aineisto kerättiin syksyllä 2020 ja keväällä 2021 JoKo-hankkeessa puolistrukturoituina teemahaastatteluina kymmeneltä vanhemmalta konstaapelilta. Analyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla teemoitellen poliisien mainitsemia työn vaatimuksia ja voimavaroja yhdeksään pääluokkaan (fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset, organisatoriset vaatimukset ja voimavarat sekä yhteiskunnalliset vaatimukset). Analyysissa hyödynnettiin myös määrällistä luokittelua. Haastatteluista löytyi lähes yhtä paljon mainintoja työn vaatimuksista ja voimavaroista. Vaatimuksiin liittyvissä maininnoissa korostui organisatorinen pääluokka ja voimavaroissa sosiaalinen pääluokka. Poliisit kuvasivat voimavaroiksi organisaation, työyhteisön, johdon ja esihenkilön tuen sekä ilmapiirin ja yhteisössä oppimisen. Vaatimuksissa korostuivat organisaation toiminnan haasteet osaamisen kehittämisessä ja johtamiskäytänteiden kehittämistarpeet. Työn vaatimusten ja voimavarojen pääluokkien alta löytyi viisi oppimiseen liittyvää alaluokkaa, joista kaksi liittyi koettuihin vaatimuksiin ja kolme voimavaroihin. Vaikka oppiminen koettiin osittain kuormittavana, se toimi kuitenkin enemmän työn voimavarana. Poliisin työn runsaista kuormitustekijöistä huolimatta ennalta estävässä toiminnassa työn vaatimukset ja voimavarat ovat varsin hyvin tasapainossa, mikä näyttäisi pitävän yllä heidän motivaatiotaan, työhön sitoutumistaan ja työhyvinvointiaan. Oppimiseen liittyvissä maininnoissa voimavarat korostuivat, mutta jokainen haastateltava identifioi myös oppimisen vaatimuksia. Sekä poliisien työhyvinvointia että oppimista tulee tukea monimutkaistuvassa työelämässä sekä yhteisöllisellä että yksilöllisellä tasolla. Asiantuntijatyössä korostuu vaatimus jatkuvan oppimisen, autonomian ja tuen tasapainosta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Janina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Shemeikka, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-25T07:38:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-25T07:38:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96140", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta est\u00e4v\u00e4n toiminnan poliisien ty\u00f6ss\u00e4 oppimista ja ty\u00f6hyvinvointia heid\u00e4n mainitsemiensa ty\u00f6n vaatimusten ja voimavarojen kautta. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen on arvioitu vaikuttavan ty\u00f6hyvinvointiin sek\u00e4 my\u00f6nteisesti ett\u00e4 kielteisesti. Tutkimuksemme tarjoaa uutta ja merkityksellist\u00e4 tietoa poliisin ty\u00f6hyvinvoinnista ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta, sill\u00e4 vahva osaaminen ja hyvinvointi toimivat poliisien ty\u00f6ss\u00e4 onnistumisen mahdollistajina.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2020 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 JoKo-hankkeessa puolistrukturoituina teemahaastatteluina kymmenelt\u00e4 vanhemmalta konstaapelilta. Analyysi toteutettiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla teemoitellen poliisien mainitsemia ty\u00f6n vaatimuksia ja voimavaroja yhdeks\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4luokkaan (fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset, organisatoriset vaatimukset ja voimavarat sek\u00e4 yhteiskunnalliset vaatimukset). Analyysissa hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 luokittelua. \r\nHaastatteluista l\u00f6ytyi l\u00e4hes yht\u00e4 paljon mainintoja ty\u00f6n vaatimuksista ja voimavaroista. Vaatimuksiin liittyviss\u00e4 maininnoissa korostui organisatorinen p\u00e4\u00e4luokka ja voimavaroissa sosiaalinen p\u00e4\u00e4luokka. Poliisit kuvasivat voimavaroiksi organisaation, ty\u00f6yhteis\u00f6n, johdon ja esihenkil\u00f6n tuen sek\u00e4 ilmapiirin ja yhteis\u00f6ss\u00e4 oppimisen. Vaatimuksissa korostuivat organisaation toiminnan haasteet osaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4 ja johtamisk\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4mistarpeet. Ty\u00f6n vaatimusten ja voimavarojen p\u00e4\u00e4luokkien alta l\u00f6ytyi viisi oppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 alaluokkaa, joista kaksi liittyi koettuihin vaatimuksiin ja kolme voimavaroihin. Vaikka oppiminen koettiin osittain kuormittavana, se toimi kuitenkin enemm\u00e4n ty\u00f6n voimavarana.\r\nPoliisin ty\u00f6n runsaista kuormitustekij\u00f6ist\u00e4 huolimatta ennalta est\u00e4v\u00e4ss\u00e4 toiminnassa ty\u00f6n vaatimukset ja voimavarat ovat varsin hyvin tasapainossa, mik\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi pit\u00e4v\u00e4n yll\u00e4 heid\u00e4n motivaatiotaan, ty\u00f6h\u00f6n sitoutumistaan ja ty\u00f6hyvinvointiaan. Oppimiseen liittyviss\u00e4 maininnoissa voimavarat korostuivat, mutta jokainen haastateltava identifioi my\u00f6s oppimisen vaatimuksia. Sek\u00e4 poliisien ty\u00f6hyvinvointia ett\u00e4 oppimista tulee tukea monimutkaistuvassa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 yhteis\u00f6llisell\u00e4 ett\u00e4 yksil\u00f6llisell\u00e4 tasolla. Asiantuntijaty\u00f6ss\u00e4 korostuu vaatimus jatkuvan oppimisen, autonomian ja tuen tasapainosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-25T07:38:26Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-25T07:38:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "voimavarat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta est\u00e4v\u00e4ss\u00e4 toiminnassa \u2013 n\u00e4k\u00f6kulmana ty\u00f6n vaatimukset ja voimavarat", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406254984", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaatimukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliisit (ammatit)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96140
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5a2daaca-36c7-4ddc-8346-d0b2acdc0002\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406254984.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Janina Shemeikka, Marika Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat voimavarat Aikuiskasvatus Adult Education 102 vaatimukset resurssit poliisit (ammatit) työhyvinvointi työssäoppiminen
title Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_full Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_fullStr Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_full_unstemmed Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_short Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_sort oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
title_txtP Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
topic voimavarat Aikuiskasvatus Adult Education 102 vaatimukset resurssit poliisit (ammatit) työhyvinvointi työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus poliisit (ammatit) resurssit työhyvinvointi työssäoppiminen vaatimukset voimavarat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96140 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406254984
work_keys_str_mv AT annalajanina oppimisenjahyvinvoinnintasapainopoliisinennaltaestävässätoiminnassanäkökulmanatyönv