Summary: | Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, sanastoa, oikeinkirjoitusta, asennetta lukemista ja kielenoppimista kohtaan, sekä yleistä vieraan kielen osaamista.
Tämä tutkimus käsittelee Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden vapaa-ajan lukemista englanniksi ja suomeksi. Tutkimus pyrkii selvittämään miten opiskelijat itse kokevat vapaa-ajan lukemisen englanniksi vaikuttavan heidän englannin kielen taitoihinsa, miksi he lukevat mieluummin englanniksi tai suomeksi ja onko eri kielillä lukemisessa heidän mukaansa eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tutkimukseen osallistuneet lukevat useammin ja mieluummin englannin kielellä vapaa-ajallaan. He eivät kuitenkaan välttämättä lue vain ja ainoastaan oppiakseen tai ylläpitääkseen englannin kielen taitojaan. He silti kokevat tällaista oppimista tapahtuvan lukiessaan erilaisissa kielitaidon osa-alueissa, vähiten kuitenkin kieliopin osalta. Osallistujilla on tiedetysti korkea englannin kielen taitotaso ja tämä voi vaikuttaa heidän kokemuksiinsa. Suurimpia syitä kielenvalintaan lukiessa löytyi olevan kirjallisuuden alkuperäiskieli, saatavuus, genre ja yksilön sen hetkinen olotila.
Tämä tutkimus tuottaa arvokasta tietoa kieltenopettajille, jotka voivat hyötyä vapaa-ajan lukemiseen kannustamisesta osana kieltenopintoja, sekä myös kääntäjille ja kustantamoille, jotka voivat nähdä laadukkaiden käännöstöiden ja monipuolisen tarjonnan merkityksen lukijakunnan kasvattamisessa. Myös aiheesta kiinnostuneet tutkijat voivat hyötyä tästä tutkimuksesta.
|