Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan

TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sitä hyödynnetään paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta löytääkin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyvissä tutkimuksissa ei ole keskitytty yhtä paljon siihen, kuinka kaupallis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Sanni
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96104
_version_ 1828193034079043584
author Laitinen, Sanni
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Sanni Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Sanni Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sitä hyödynnetään paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta löytääkin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyvissä tutkimuksissa ei ole keskitytty yhtä paljon siihen, kuinka kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat kuluttajan asenteisiin vaikuttajia kohtaan. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena olikin selvittää, kuinka TikTok-vaikuttaja voi toteuttaa kaupallisia yhteistöitään niin, että ne vaikuttavat mahdollisimman positiivisesti kuluttajan asenteisiin vaikuttajaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin kahdeksaa nuorta kuluttajaa. Haastatellut pitivät TikTokin sisältöä viihdyttävänä. Sovelluksen algoritmi koettiin onnistuneena ja kuluttajat kokivat löytävänsä TikTokista helposti kiinnostavaa sisältöä. Kuluttajat kokivat sovelluksen käytön vaivattomana. Tutkielman tuloksien mukaan kaupallisissa yhteistöissä TikTok-vaikuttajan tulisi panostaa siihen, että yhteistyöhön valitut brändit sopivat hänen omaan sisältöönsä ja brändiin. Tuloksien mukaan vaikuttajan tulisi tarkastella minkälaisten yritysten tai brändien kanssa toteuttaa kaupallisia yhteistöitään, sillä suositeltavan tuotteen maineella on vaikutusta kuluttajan asenteisiin TikTok-vaikuttajaa kohtaan. Näiden lisäksi kaupallisia yhteistöitä toteutettaessa vaikuttajan tulee tuottaa laadukasta sisältöä. Laadukkaaseen sisältöön kuuluu muun muassa korkea kuvanlaatu, suunniteltu sisältö ja viihdyttävä toteutus. Kaupalliset yhteistyöt tulisi toteuttaa niin, että vaikuttaja näyttäytyy edelleen uskottavalta kuluttajien näkökulmasta.
first_indexed 2024-06-24T20:00:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-24T07:16:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-24T07:16:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sit\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta l\u00f6yt\u00e4\u00e4kin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyviss\u00e4 tutkimuksissa ei ole keskitytty yht\u00e4 paljon siihen, kuinka kaupalliset yhteisty\u00f6t vaikuttavat kuluttajan asenteisiin vaikuttajia kohtaan. T\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkielman tarkoituksena olikin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka TikTok-vaikuttaja voi toteuttaa kaupallisia yhteist\u00f6it\u00e4\u00e4n niin, ett\u00e4 ne vaikuttavat mahdollisimman positiivisesti kuluttajan asenteisiin vaikuttajaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin kahdeksaa nuorta kuluttajaa. Haastatellut pitiv\u00e4t TikTokin sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 viihdytt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Sovelluksen algoritmi koettiin onnistuneena ja kuluttajat kokivat l\u00f6yt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 TikTokista helposti kiinnostavaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Kuluttajat kokivat sovelluksen k\u00e4yt\u00f6n vaivattomana. \n\nTutkielman tuloksien mukaan kaupallisissa yhteist\u00f6iss\u00e4 TikTok-vaikuttajan tulisi panostaa siihen, ett\u00e4 yhteisty\u00f6h\u00f6n valitut br\u00e4ndit sopivat h\u00e4nen omaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6ns\u00e4 ja br\u00e4ndiin. Tuloksien mukaan vaikuttajan tulisi tarkastella mink\u00e4laisten yritysten tai br\u00e4ndien kanssa toteuttaa kaupallisia yhteist\u00f6it\u00e4\u00e4n, sill\u00e4 suositeltavan tuotteen maineella on vaikutusta kuluttajan asenteisiin TikTok-vaikuttajaa kohtaan. N\u00e4iden lis\u00e4ksi kaupallisia yhteist\u00f6it\u00e4 toteutettaessa vaikuttajan tulee tuottaa laadukasta sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Laadukkaaseen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n kuuluu muun muassa korkea kuvanlaatu, suunniteltu sis\u00e4lt\u00f6 ja viihdytt\u00e4v\u00e4 toteutus. Kaupalliset yhteisty\u00f6t tulisi toteuttaa niin, ett\u00e4 vaikuttaja n\u00e4ytt\u00e4ytyy edelleen uskottavalta kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-24T07:16:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-24T07:16:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406244951", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96104
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Sanni Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan Marketing Markkinointi
title Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
title_full Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
title_fullStr Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
title_full_unstemmed Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
title_short Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
title_sort nuorten kuluttajien asenteet tiktok vaikuttajaa kohtaan
title_txtP Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406244951
work_keys_str_mv AT laitinensanni nuortenkuluttajienasenteettiktokvaikuttajaakohtaan