Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan

TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sitä hyödynnetään paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta löytääkin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyvissä tutkimuksissa ei ole keskitytty yhtä paljon siihen, kuinka kaupallis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Sanni
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96104
Description
Summary:TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sitä hyödynnetään paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta löytääkin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyvissä tutkimuksissa ei ole keskitytty yhtä paljon siihen, kuinka kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat kuluttajan asenteisiin vaikuttajia kohtaan. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena olikin selvittää, kuinka TikTok-vaikuttaja voi toteuttaa kaupallisia yhteistöitään niin, että ne vaikuttavat mahdollisimman positiivisesti kuluttajan asenteisiin vaikuttajaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin kahdeksaa nuorta kuluttajaa. Haastatellut pitivät TikTokin sisältöä viihdyttävänä. Sovelluksen algoritmi koettiin onnistuneena ja kuluttajat kokivat löytävänsä TikTokista helposti kiinnostavaa sisältöä. Kuluttajat kokivat sovelluksen käytön vaivattomana. Tutkielman tuloksien mukaan kaupallisissa yhteistöissä TikTok-vaikuttajan tulisi panostaa siihen, että yhteistyöhön valitut brändit sopivat hänen omaan sisältöönsä ja brändiin. Tuloksien mukaan vaikuttajan tulisi tarkastella minkälaisten yritysten tai brändien kanssa toteuttaa kaupallisia yhteistöitään, sillä suositeltavan tuotteen maineella on vaikutusta kuluttajan asenteisiin TikTok-vaikuttajaa kohtaan. Näiden lisäksi kaupallisia yhteistöitä toteutettaessa vaikuttajan tulee tuottaa laadukasta sisältöä. Laadukkaaseen sisältöön kuuluu muun muassa korkea kuvanlaatu, suunniteltu sisältö ja viihdyttävä toteutus. Kaupalliset yhteistyöt tulisi toteuttaa niin, että vaikuttaja näyttäytyy edelleen uskottavalta kuluttajien näkökulmasta.