fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-21T11:11:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-21T11:11:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee sit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t saavat kuluttajat kokemaan br\u00e4ndivihaa muodin alalla ja millaisia reaktioita br\u00e4ndiviha saa kuluttajissa aikaan. Sen lis\u00e4ksi tutkitaan, kuinka vahva rooli sosiaalisella medialla on negatiivisten tunteiden her\u00e4tt\u00e4misess\u00e4. Sosiaalisen median kanavaksi tarkasteluun valittiin t\u00e4m\u00e4n hetken suosituin sovellus, TikTok. L\u00e4hivuosina br\u00e4ndivihaa on havaittu paljon erityisesti muodin alalla. Alaa varjostaa ultrapikamuodin levi\u00e4minen ja sen my\u00f6t\u00e4 nousseet vastuullisuuskysymykset. Alalla on tapahtunut my\u00f6s useampi skandaali, jonka vuoksi br\u00e4ndivihaa muodin alalla on oleellista tutkia syvemmin. \nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisella l\u00e4hestymistavalla, jotta saadaan syvemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 br\u00e4ndivihaa aiheuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4 aiheutuvista seurauksista. Tutkimusaineisto hankittiin kolmella ryhm\u00e4haastattelulla ja tutkimusotanta oli kokonaisuudessaan 11 henkil\u00f6\u00e4. Tutkimuksen tuloksista havaitaan, ett\u00e4 br\u00e4ndivihaa muodin alalla aiheuttaa br\u00e4ndien moraaliton sek\u00e4 sosiaalisesti ja ymp\u00e4rist\u00f6llisesti vastuuton toiminta, edell\u00e4 mainitut tekij\u00e4t n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yrityksen v\u00e4\u00e4rintekona. Br\u00e4ndivihaa aiheuttaa my\u00f6s negatiivinen julkisuuskuva, joka on ristiriidassa kuluttajan oman imagon kanssa. Negatiiviseksi koettu liiketoiminta aiheuttaa vihaa erityisesti ultrapikamuodin br\u00e4ndi\u00e4 Sheini\u00e4 kohtaan. Kuluttajat eiv\u00e4t hyv\u00e4ksy br\u00e4ndin liiketoimintamallia, sill\u00e4 se koetaan vastuuttomaksi. P\u00e4\u00e4osin br\u00e4ndiviha johtaa br\u00e4ndin v\u00e4lttelyyn ja yksityiseen negatiiviseen word of mouthiin. Kuluttajat jakavat negatiivisia kokemuksiaan l\u00e4hipiirille sek\u00e4 my\u00f6s mielell\u00e4\u00e4n valistavat yst\u00e4vi\u00e4\u00e4n br\u00e4ndeist\u00e4, joiden toimintaa he eiv\u00e4t hyv\u00e4ksy. Sosiaalisen median rooli kuluttajien mielipiteisiin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen on suuri, kun kyseess\u00e4 on muodin br\u00e4ndit ja niihin liittyv\u00e4 negatiivinen tieto. T\u00e4m\u00e4 tutkimus vahvistaa sosiaalisen todisteen teoriaa ja tuloksista huomataan, ett\u00e4 kuluttajat omaksuvat negatiivisen mielipiteen omakseen altistuessaan usein br\u00e4ndivastaiselle sis\u00e4ll\u00f6lle sosiaalisessa mediassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-21T11:11:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-21T11:11:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndiviha muodin alalla \u2013 Sosiaalisen median rooli br\u00e4ndivihan syntyyn ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406214931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|