Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa

Digitaalinen muutos on pakottanut yritykset muuttamaan toimintatapojaan ja tästä syystä erityisesti asiakaskokemus ja sen kehittäminen ovat olleet jo pitkään yritysten liiketoimintastrategioiden yhtenä tärkeimmistä painopisteistä. Asiakaskokemus ei synny kuitenkaan tyhjiössä, sillä kaikkea ihmisen t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Juntunen, Elisa
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96094
_version_ 1826225680558325760
author Juntunen, Elisa
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juntunen, Elisa Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juntunen, Elisa Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juntunen, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Digitaalinen muutos on pakottanut yritykset muuttamaan toimintatapojaan ja tästä syystä erityisesti asiakaskokemus ja sen kehittäminen ovat olleet jo pitkään yritysten liiketoimintastrategioiden yhtenä tärkeimmistä painopisteistä. Asiakaskokemus ei synny kuitenkaan tyhjiössä, sillä kaikkea ihmisen toimintaa ohjaa motivaatio. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella asiakaskokemusta digitaalisten kuluttaja-palveluiden kontekstissa ja ymmärtää syvällisemmin, millainen rooli motivaatiolla on osana asiakaskokemuksen muodostumista. Motivaatiota tarkastellaan itseohjautuvuus-teorian kautta, jonka keskiössä on sisäinen ja ulkoinen motivaatio sekä motivaation perustarpeet. Asiakaskokemus nähdään asiakkaan polkuna, joka muodostuu kolmen vaiheen kautta affektiivisessa ja kognitiivisessa ulottuvuudessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavien ikähaarukka oli 22–42-vuotta ja haastateltavia oli yhteensä yhdeksän, joista kolme oli miehiä ja kuusi naisia. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat motivaation vaikutuksen asiakaskokemuksen muodostumiseen. Erityisesti yhteisöllisyyden perustarpeella havaittiin olevan merkittävä rooli asiakaskokemuksen onnistumisessa. Lisäksi asiakaskokemuksen kosketuspisteiden voitiin havaita vaikuttaneen motivaatioon. Asiakaskokemusta tarkasteltiin myös affektiivisessa ja kognitiivisessa ulottuvuudessa, joista affektiivisen kokemuksen rooli nousi merkitsevästi esiin. Kognitiiviseen kokemukseen viittaavaa flow-tilaa ei pystytty havaitsemaan. Tutkimuksessa haluttiin myös ymmärtää asiakaskokemuksen onnistumista, jota tarkasteltiin koetun asiakastyytyväisyyden ja suositteluhalukkuuden kautta. Ei-suosittelijoille yhteistä oli yhteisöllisyyden perustarpeen ja kustomoinnin puutteellisuus.
first_indexed 2024-06-21T20:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juntunen, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-21T06:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-21T06:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaalinen muutos on pakottanut yritykset muuttamaan toimintatapojaan ja t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 erityisesti asiakaskokemus ja sen kehitt\u00e4minen ovat olleet jo pitk\u00e4\u00e4n yritysten liiketoimintastrategioiden yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 painopisteist\u00e4. Asiakaskokemus ei synny kuitenkaan tyhji\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 kaikkea ihmisen toimintaa ohjaa motivaatio.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on tarkastella asiakaskokemusta digitaalisten kuluttaja-palveluiden kontekstissa ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 syv\u00e4llisemmin, millainen rooli motivaatiolla on osana asiakaskokemuksen muodostumista. Motivaatiota tarkastellaan itseohjautuvuus-teorian kautta, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on sis\u00e4inen ja ulkoinen motivaatio sek\u00e4 motivaation perustarpeet. Asiakaskokemus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n asiakkaan polkuna, joka muodostuu kolmen vaiheen kautta affektiivisessa ja kognitiivisessa ulottuvuudessa.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavien ik\u00e4haarukka oli 22\u201342-vuotta ja haastateltavia oli yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n, joista kolme oli miehi\u00e4 ja kuusi naisia. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittivat motivaation vaikutuksen asiakaskokemuksen muodostumiseen. Erityisesti yhteis\u00f6llisyyden perustarpeella havaittiin olevan merkitt\u00e4v\u00e4 rooli asiakaskokemuksen onnistumisessa. Lis\u00e4ksi asiakaskokemuksen kosketuspisteiden voitiin havaita vaikuttaneen motivaatioon. Asiakaskokemusta tarkasteltiin my\u00f6s affektiivisessa ja kognitiivisessa ulottuvuudessa, joista affektiivisen kokemuksen rooli nousi merkitsev\u00e4sti esiin. Kognitiiviseen kokemukseen viittaavaa flow-tilaa ei pystytty havaitsemaan. Tutkimuksessa haluttiin my\u00f6s ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakaskokemuksen onnistumista, jota tarkasteltiin koetun asiakastyytyv\u00e4isyyden ja suositteluhalukkuuden kautta. Ei-suosittelijoille yhteist\u00e4 oli yhteis\u00f6llisyyden perustarpeen ja kustomoinnin puutteellisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-21T06:43:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-21T06:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406214930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96094
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29ae120b-faa6-4a97-8ea0-ca2ae4489c22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406214930.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juntunen, Elisa Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa Markkinointi Marketing
title Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_full Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_fullStr Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_full_unstemmed Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_short Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_sort motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
title_txtP Motivaation rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa digitaalisissa hyvinvointivalmennuksissa
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96094 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406214930
work_keys_str_mv AT juntunenelisa motivaationrooliasiakaskokemuksenmuodostumisessadigitaalisissahyvinvointivalmennuk