Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan

Muotiteollisuuden vastuullisuus on yhä merkityksellisempi tutkimusaihe, sillä kuluttajat ovat enenevissä määrin tietoisia toimialan ongelmista ja kaipaavat vastuullisempia vaihtoehtoja. Samalla brändimielikuva on keskeinen tutkimusilmiö hyvin kilpailulla muotiteollisuuden alalla, jossa kilpailu brä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Blomqvist, Lotta
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96093
_version_ 1826225650192613376
author Blomqvist, Lotta
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Blomqvist, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Blomqvist, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Blomqvist, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Muotiteollisuuden vastuullisuus on yhä merkityksellisempi tutkimusaihe, sillä kuluttajat ovat enenevissä määrin tietoisia toimialan ongelmista ja kaipaavat vastuullisempia vaihtoehtoja. Samalla brändimielikuva on keskeinen tutkimusilmiö hyvin kilpailulla muotiteollisuuden alalla, jossa kilpailu brändien välillä on suurta ja tuotteet usein samankaltaisia. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin tutkia, millainen merkitys muotibrändin vastuullisuudella on nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan. Lisäksi tarkentavasti oli tarkoitus lisätä ymmärrystä siitä, millaiset tekijät ovat merkityksellisiä kuluttajien vastuullisen brändimielikuvan muodostumisessa. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analysointi puolestaan suoritettiin aineistolähtöisesti ja induktiivisesti teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan on moniuloitteinen. Merkityksen suuruus vaihteli vastaajien kesken, mutta vastuullisuudella oli kaikille haastateltaville ainakin jonkinlainen positiivinen merkitys brändimielikuvaan. Lisäksi tunnistettiin yhdeksän tekijää, jotka olivat merkityksellisiä kuluttajien vastuullisen brändimielikuvan muodostumisessa. Kyseiset tekijät jaoteltiin kuluttajaan liittyviksi tekijöiksi, yritykseen ja brändiin liittyviksi tekijöiksi sekä sosiaaliseen ympäristöön liittyviksi tekijöiksi. Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä muotibrändin vastuullisuuden merkityksestä nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan korostaen henkilökohtaisten arvojen ja yksilöllisten erojen merkitystä. Vastuullisen brändimielikuvan muodostumisen kannalta merkittäviä tekijöitä puolestaan tämä tutkimus rajasi aikaisemmasta ja jaotteli, mikä lisäsi ymmärrystä aiheesta.
first_indexed 2024-06-21T20:00:23Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kemppainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Blomqvist, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T17:13:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T17:13:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Muotiteollisuuden vastuullisuus on yh\u00e4 merkityksellisempi tutkimusaihe, sill\u00e4 kuluttajat ovat eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tietoisia toimialan ongelmista ja kaipaavat vastuullisempia vaihtoehtoja. Samalla br\u00e4ndimielikuva on keskeinen tutkimusilmi\u00f6 hyvin kilpailulla muotiteollisuuden alalla, jossa kilpailu br\u00e4ndien v\u00e4lill\u00e4 on suurta ja tuotteet usein samankaltaisia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena olikin tutkia, millainen merkitys muotibr\u00e4ndin vastuullisuudella on nuorten naiskuluttajien muodostamaan br\u00e4ndimielikuvaan. Lis\u00e4ksi tarkentavasti oli tarkoitus lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millaiset tekij\u00e4t ovat merkityksellisi\u00e4 kuluttajien vastuullisen br\u00e4ndimielikuvan muodostumisessa. \n T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena k\u00e4ytt\u00e4en aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analysointi puolestaan suoritettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja induktiivisesti teemoittelua ja tyypittely\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 muotibr\u00e4ndin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan br\u00e4ndimielikuvaan on moniuloitteinen. Merkityksen suuruus vaihteli vastaajien kesken, mutta vastuullisuudella oli kaikille haastateltaville ainakin jonkinlainen positiivinen merkitys br\u00e4ndimielikuvaan. Lis\u00e4ksi tunnistettiin yhdeks\u00e4n tekij\u00e4\u00e4, jotka olivat merkityksellisi\u00e4 kuluttajien vastuullisen br\u00e4ndimielikuvan muodostumisessa. Kyseiset tekij\u00e4t jaoteltiin kuluttajaan liittyviksi tekij\u00f6iksi, yritykseen ja br\u00e4ndiin liittyviksi tekij\u00f6iksi sek\u00e4 sosiaaliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyviksi tekij\u00f6iksi. \n T\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4si ymm\u00e4rryst\u00e4 muotibr\u00e4ndin vastuullisuuden merkityksest\u00e4 nuorten naiskuluttajien muodostamaan br\u00e4ndimielikuvaan korostaen henkil\u00f6kohtaisten arvojen ja yksil\u00f6llisten erojen merkityst\u00e4. Vastuullisen br\u00e4ndimielikuvan muodostumisen kannalta merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 puolestaan t\u00e4m\u00e4 tutkimus rajasi aikaisemmasta ja jaotteli, mik\u00e4 lis\u00e4si \nymm\u00e4rryst\u00e4 aiheesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-20T17:13:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T17:13:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muotibr\u00e4ndin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan br\u00e4ndimielikuvaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96093
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Blomqvist, Lotta Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan Markkinointi Marketing
title Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_full Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_fullStr Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_full_unstemmed Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_short Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_sort muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
title_txtP Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204929
work_keys_str_mv AT blomqvistlotta muotibrändinvastuullisuudenmerkitysnuortennaiskuluttajienmuodostamaanbrändimielik