Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia käsityksiä viestintä- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-elämässä. Tutkielman teoreettista viitekehystä käydään läpi professionalisaation sekä agentti-, strukturaatio- ja kenttäteorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lampi, Krista
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96086
_version_ 1826225678399307776
author Lampi, Krista
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lampi, Krista Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lampi, Krista Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lampi, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia käsityksiä viestintä- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-elämässä. Tutkielman teoreettista viitekehystä käydään läpi professionalisaation sekä agentti-, strukturaatio- ja kenttäteorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös viestintä- ja pr-ammattilaisten ristiriitainen rooli, ulkoistaminen liiketoiminnallisena ratkaisuna, maine liiketoiminnan resurssina sekä media mielikuvien rakentajana. Tutkimus toteutettiin q-metodologisena tutkimuksena. Aineistonhankinta aloitettiin keskusteluavaruuden kartoittamisella, jonka perusteella muodostettiin väittämäotos ja taustakysymykset. Tutkittavaksi ryhmäksi valikoitiin Helsingin kauppakamarin valiokuntien jäsenet, sillä he edustavat laajasti suomalaista liike-elämää ja ovat potentiaalisia viestintä- ja pr-palveluiden ostajia. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin QMethod Software -alustalla. Analyysissä muodostettiin korrelaatiomatriisi ja faktorit eroteltiin käyttämällä sentroidianalyysiä. Aineiston analyysia jatkettiin kahdella faktorilla, jotka rotatoitiin varimax-rotaation avulla. Ensimmäisessä faktorissa viestintä- ja pr-konsultit nähtiin ensisijaisesti yrityksen kehittäjinä ja lisäresurssina. Toisessa, kriittisemmässä faktorissa alan konsultit miellettiin ongelmallisiksi mutta hyödyllisiksi toimijoiksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, että kyseisten liike-elämän edustajien keskuudessa viestintä- ja pr-konsultteihin liitettiin sekä myönteisiä että kriittisiä näkemyksiä. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten konsultteihin liittyvät mielikuvat ja odotukset vaihtelevat kyseisessä liike-elämän otoksessa. Tämä voi edistää laajempaa ymmärrystä konsultointialan dynamiikasta ja roolista nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä ja yhteiskunnassa.
first_indexed 2024-06-20T20:01:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lampi, Krista", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T11:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T11:12:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 viestint\u00e4- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Tutkielman teoreettista viitekehyst\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi professionalisaation sek\u00e4 agentti-, strukturaatio- ja kentt\u00e4teorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s viestint\u00e4- ja pr-ammattilaisten ristiriitainen rooli, ulkoistaminen liiketoiminnallisena ratkaisuna, maine liiketoiminnan resurssina sek\u00e4 media mielikuvien rakentajana.\n\nTutkimus toteutettiin q-metodologisena tutkimuksena. Aineistonhankinta aloitettiin keskusteluavaruuden kartoittamisella, jonka perusteella muodostettiin v\u00e4itt\u00e4m\u00e4otos ja taustakysymykset. Tutkittavaksi ryhm\u00e4ksi valikoitiin Helsingin kauppakamarin valiokuntien j\u00e4senet, sill\u00e4 he edustavat laajasti suomalaista liike-el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja ovat potentiaalisia viestint\u00e4- ja pr-palveluiden ostajia. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin QMethod Software -alustalla. Analyysiss\u00e4 muodostettiin korrelaatiomatriisi ja faktorit eroteltiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sentroidianalyysi\u00e4. Aineiston analyysia jatkettiin kahdella faktorilla, jotka rotatoitiin varimax-rotaation avulla.\n\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 faktorissa viestint\u00e4- ja pr-konsultit n\u00e4htiin ensisijaisesti yrityksen kehitt\u00e4jin\u00e4 ja lis\u00e4resurssina. Toisessa, kriittisemm\u00e4ss\u00e4 faktorissa alan konsultit miellettiin ongelmallisiksi mutta hy\u00f6dyllisiksi toimijoiksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, ett\u00e4 kyseisten liike-el\u00e4m\u00e4n edustajien keskuudessa viestint\u00e4- ja pr-konsultteihin liitettiin sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 ett\u00e4 kriittisi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4. Tutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten konsultteihin liittyv\u00e4t mielikuvat ja odotukset vaihtelevat kyseisess\u00e4 liike-el\u00e4m\u00e4n otoksessa. T\u00e4m\u00e4 voi edist\u00e4\u00e4 laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 konsultointialan dynamiikasta ja roolista nykyaikaisessa liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja yhteiskunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-20T11:12:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T11:12:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4sityksi\u00e4 viestint\u00e4konsulteista \u2013 Q-menetelm\u00e4llinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96086
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2648c3af-5664-46aa-ae47-5e071ded7bf0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406204923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lampi, Krista Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus Corporate Communication Viestinnän johtaminen
title Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
title_full Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
title_fullStr Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
title_full_unstemmed Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
title_short Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
title_sort käsityksiä viestintäkonsulteista q menetelmällinen tutkimus
title_txtP Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
topic Corporate Communication Viestinnän johtaminen
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96086 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204923
work_keys_str_mv AT lampikrista käsityksiäviestintäkonsulteistaqmenetelmällinentutkimus