Käsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia käsityksiä viestintä- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-elämässä. Tutkielman teoreettista viitekehystä käydään läpi professionalisaation sekä agentti-, strukturaatio- ja kenttäteorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lampi, Krista
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96086
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia käsityksiä viestintä- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-elämässä. Tutkielman teoreettista viitekehystä käydään läpi professionalisaation sekä agentti-, strukturaatio- ja kenttäteorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös viestintä- ja pr-ammattilaisten ristiriitainen rooli, ulkoistaminen liiketoiminnallisena ratkaisuna, maine liiketoiminnan resurssina sekä media mielikuvien rakentajana. Tutkimus toteutettiin q-metodologisena tutkimuksena. Aineistonhankinta aloitettiin keskusteluavaruuden kartoittamisella, jonka perusteella muodostettiin väittämäotos ja taustakysymykset. Tutkittavaksi ryhmäksi valikoitiin Helsingin kauppakamarin valiokuntien jäsenet, sillä he edustavat laajasti suomalaista liike-elämää ja ovat potentiaalisia viestintä- ja pr-palveluiden ostajia. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin QMethod Software -alustalla. Analyysissä muodostettiin korrelaatiomatriisi ja faktorit eroteltiin käyttämällä sentroidianalyysiä. Aineiston analyysia jatkettiin kahdella faktorilla, jotka rotatoitiin varimax-rotaation avulla. Ensimmäisessä faktorissa viestintä- ja pr-konsultit nähtiin ensisijaisesti yrityksen kehittäjinä ja lisäresurssina. Toisessa, kriittisemmässä faktorissa alan konsultit miellettiin ongelmallisiksi mutta hyödyllisiksi toimijoiksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, että kyseisten liike-elämän edustajien keskuudessa viestintä- ja pr-konsultteihin liitettiin sekä myönteisiä että kriittisiä näkemyksiä. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten konsultteihin liittyvät mielikuvat ja odotukset vaihtelevat kyseisessä liike-elämän otoksessa. Tämä voi edistää laajempaa ymmärrystä konsultointialan dynamiikasta ja roolista nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä ja yhteiskunnassa.