Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta

Teknologian kehittyessä mahdollisuudet tiedon keräämiseen, säilömiseen ja käsittelyyn lisääntyvät. Big datalla viitataan määrältään, nopeudeltaan ja vaihtelevuudeltaan suureen dataan, jonka käsittelyyn tarvitaan uudenlaisia keinoja. Markkinoinnissa on jo kauan pyritty tekemään tietoon perustuvia pää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laurila, Joonas
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96085
_version_ 1826225646888550400
author Laurila, Joonas
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laurila, Joonas Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laurila, Joonas Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laurila, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Teknologian kehittyessä mahdollisuudet tiedon keräämiseen, säilömiseen ja käsittelyyn lisääntyvät. Big datalla viitataan määrältään, nopeudeltaan ja vaihtelevuudeltaan suureen dataan, jonka käsittelyyn tarvitaan uudenlaisia keinoja. Markkinoinnissa on jo kauan pyritty tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, joiden tulokset ovat mitattavissa. Kuluttajista kerättävä data mahdollistaa kustannustehokkaamman markkinoinnin, mutta sen käsittely herättää kysymyksiä kuluttajien yksityisyyteen liittyen. Tässä tutkimuksessa selvitetään data-analyytikkojen ja digimarkkinoijien ajatuksia big datan markkinointikäytön hyödyistä, haitoista ja haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla ja vastauksia analysoitiin aineistopohjaisesti. Tutkimukseen osallistuneet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tietoisuutta datan keräämisestä ja käsittelystä on lisättävä, jotta potentiaalisia haittoja voidaan minimoida. Myös yritysten on lisättävä osaamistaan, jotta ne voivat varmistaa toimivansa turvallisella ja lain mukaisella tavalla. Osaamisen puute johtaa yritysten epäonnistumiseen lainsäädännön noudattamisessa, eikä viranomaisilla riitä resursseja valvoa kaikkia. Kunhan mahdollisia haittoja saadaan vähennettyä, big datasta on hyötyä sekä yrityksille että kuluttajille.
first_indexed 2024-06-20T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laurila, Joonas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T11:12:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T11:12:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian kehittyess\u00e4 mahdollisuudet tiedon ker\u00e4\u00e4miseen, s\u00e4il\u00f6miseen ja k\u00e4sittelyyn lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t. Big datalla viitataan m\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n, nopeudeltaan ja vaihtelevuudeltaan suureen dataan, jonka k\u00e4sittelyyn tarvitaan uudenlaisia keinoja. Markkinoinnissa on jo kauan pyritty tekem\u00e4\u00e4n tietoon perustuvia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, joiden tulokset ovat mitattavissa. Kuluttajista ker\u00e4tt\u00e4v\u00e4 data mahdollistaa kustannustehokkaamman markkinoinnin, mutta sen k\u00e4sittely her\u00e4tt\u00e4\u00e4 kysymyksi\u00e4 kuluttajien yksityisyyteen liittyen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n data-analyytikkojen ja digimarkkinoijien ajatuksia big datan markkinointik\u00e4yt\u00f6n hy\u00f6dyist\u00e4, haitoista ja haasteista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin asiantuntijahaastatteluilla ja vastauksia analysoitiin aineistopohjaisesti. Tutkimukseen osallistuneet asiantuntijat ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 tietoisuutta datan ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 ja k\u00e4sittelyst\u00e4 on lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4, jotta potentiaalisia haittoja voidaan minimoida. My\u00f6s yritysten on lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4 osaamistaan, jotta ne voivat varmistaa toimivansa turvallisella ja lain mukaisella tavalla. Osaamisen puute johtaa yritysten ep\u00e4onnistumiseen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n noudattamisessa, eik\u00e4 viranomaisilla riit\u00e4 resursseja valvoa kaikkia. Kunhan mahdollisia haittoja saadaan v\u00e4hennetty\u00e4, big datasta on hy\u00f6ty\u00e4 sek\u00e4 yrityksille ett\u00e4 kuluttajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-20T11:12:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T11:12:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Big data kuluttajien yksityisyyden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96085
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c004d243-2299-4bf4-bc23-b331d13259b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406204922.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurila, Joonas Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta Marketing Markkinointi
title Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_full Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_fullStr Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_full_unstemmed Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_short Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_sort big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
title_txtP Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96085 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204922
work_keys_str_mv AT laurilajoonas bigdatakuluttajienyksityisyydennäkökulmasta