Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voi toimia Z-sukupolven lukuintoon vaikut-tavana tekijänä. Lukutaito on olennainen taito yksilön kehityksessä ja turvallisen, tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vaikka suomalaisnuorten l...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Maunula, Matilda
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96084
_version_ 1826225681866948608
author Maunula, Matilda
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Maunula, Matilda Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Maunula, Matilda Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Maunula, Matilda
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voi toimia Z-sukupolven lukuintoon vaikut-tavana tekijänä. Lukutaito on olennainen taito yksilön kehityksessä ja turvallisen, tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vaikka suomalaisnuorten lukutaito on edelleen hyvää, tulokset ovat heikentyneet viime vuosina. Lukemiseen kannustamista ja lukuinnon nostattamista voidaan tukea muun muassa sosiaalisella markkinoinnilla, joka hyödyntää perinteisiä markkinointimenetelmiä vaikuttaakseen positiivisesti yksilöiden käyttäytymiseen. Digitalisaation myötä sosiaalisen median kanavat ovat nousseet keskeisiksi välineiksi sosiaalisessa markkinoinnissa, keskiössä vaikuttajien tekemä vaikuttajamarkkinointi. Tutkimusaihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä nuorten lukeminen ja lukutaito on jatkuvasti esillä ja sosiaalinen media ja sen vaikuttajat näkyvät nuorten ruuduilla lähes päivittäin. Tutkielman kohdejoukko on rajattu digitaaliseen maailmaan syntyneeseen Z-sukupolveen. Tutkimus toteutettiin laa-dullisesti, ja aineisto koostui kymmenestä yhden hengen teemahaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkilöihin, jotka kertoivat lukevansa kirjoja ja seuraavansa jotakin Instagramissa toimivaa vaikuttajaa tai Instagram-vaikuttajan tuottamaa sisältöä. Tutkimus osoitti, että vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa myönteisesti Z-sukupolven lukuinnon kehittymiseen esimerkiksi tarjoamalla innostavia sisältöjä, roolimalleja ja yhteisöllisiä kokemuksia. Tulosten mukaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointiin liittyy kuitenkin useita tekijöitä, jotka ovat yhteydessä sen vaikuttavuuteen Z-sukupolven lukuinnon kontekstissa. Vaikuttavista tekijöistä tunnistettiin seuraavat vaikuttajamarkkinoinnin te-hokkuuteen liittyvät pääteemat: omien lukutottumusten rooli, oman somekäytön rooli, sosiaalisen median vaikuttajien ominaisuuksien rooli ja vaikut-tajan tekemän sisällön rooli.
first_indexed 2024-06-20T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunula, Matilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T11:12:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T11:12:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voi toimia Z-sukupolven lukuintoon vaikut-tavana tekij\u00e4n\u00e4. Lukutaito on olennainen taito yksil\u00f6n kehityksess\u00e4 ja turvallisen, tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vaikka suomalaisnuorten lukutaito on edelleen hyv\u00e4\u00e4, tulokset ovat heikentyneet viime vuosina. Lukemiseen kannustamista ja lukuinnon nostattamista voidaan tukea muun muassa sosiaalisella markkinoinnilla, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perinteisi\u00e4 markkinointimenetelmi\u00e4 vaikuttaakseen positiivisesti yksil\u00f6iden k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Digitalisaation my\u00f6t\u00e4 sosiaalisen median kanavat ovat nousseet keskeisiksi v\u00e4lineiksi sosiaalisessa markkinoinnissa, keski\u00f6ss\u00e4 vaikuttajien tekem\u00e4 vaikuttajamarkkinointi.\nTutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen, sill\u00e4 nuorten lukeminen ja lukutaito on jatkuvasti esill\u00e4 ja sosiaalinen media ja sen vaikuttajat n\u00e4kyv\u00e4t nuorten ruuduilla l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in. Tutkielman kohdejoukko on rajattu digitaaliseen maailmaan syntyneeseen Z-sukupolveen. Tutkimus toteutettiin laa-dullisesti, ja aineisto koostui kymmenest\u00e4 yhden hengen teemahaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkil\u00f6ihin, jotka kertoivat lukevansa kirjoja ja seuraavansa jotakin Instagramissa toimivaa vaikuttajaa tai Instagram-vaikuttajan tuottamaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa my\u00f6nteisesti Z-sukupolven lukuinnon kehittymiseen esimerkiksi tarjoamalla innostavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, roolimalleja ja yhteis\u00f6llisi\u00e4 kokemuksia. Tulosten mukaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointiin liittyy kuitenkin useita tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 sen vaikuttavuuteen Z-sukupolven lukuinnon kontekstissa. Vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 tunnistettiin seuraavat vaikuttajamarkkinoinnin te-hokkuuteen liittyv\u00e4t p\u00e4\u00e4teemat: omien lukutottumusten rooli, oman somek\u00e4yt\u00f6n rooli, sosiaalisen median vaikuttajien ominaisuuksien rooli ja vaikut-tajan tekem\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n rooli.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-20T11:12:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T11:12:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lis\u00e4\u00e4minen sosiaalisen markkinoinnin keinoin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96084
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c22ade99-49f6-4896-b9fa-ddc4cdd0bb53\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406204921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maunula, Matilda Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin Markkinointi Marketing
title Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_full Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_fullStr Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_full_unstemmed Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_short Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_sort vaikuttajamarkkinoinnin voima z sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
title_txtP Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96084 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204921
work_keys_str_mv AT maunulamatilda vaikuttajamarkkinoinninvoimazsukupolvenlukuinnonlisääminensosiaalisenmarkkinoinni