fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maunula, Matilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T11:12:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T11:12:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voi toimia Z-sukupolven lukuintoon vaikut-tavana tekij\u00e4n\u00e4. Lukutaito on olennainen taito yksil\u00f6n kehityksess\u00e4 ja turvallisen, tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vaikka suomalaisnuorten lukutaito on edelleen hyv\u00e4\u00e4, tulokset ovat heikentyneet viime vuosina. Lukemiseen kannustamista ja lukuinnon nostattamista voidaan tukea muun muassa sosiaalisella markkinoinnilla, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perinteisi\u00e4 markkinointimenetelmi\u00e4 vaikuttaakseen positiivisesti yksil\u00f6iden k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Digitalisaation my\u00f6t\u00e4 sosiaalisen median kanavat ovat nousseet keskeisiksi v\u00e4lineiksi sosiaalisessa markkinoinnissa, keski\u00f6ss\u00e4 vaikuttajien tekem\u00e4 vaikuttajamarkkinointi.\nTutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen, sill\u00e4 nuorten lukeminen ja lukutaito on jatkuvasti esill\u00e4 ja sosiaalinen media ja sen vaikuttajat n\u00e4kyv\u00e4t nuorten ruuduilla l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in. Tutkielman kohdejoukko on rajattu digitaaliseen maailmaan syntyneeseen Z-sukupolveen. Tutkimus toteutettiin laa-dullisesti, ja aineisto koostui kymmenest\u00e4 yhden hengen teemahaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkil\u00f6ihin, jotka kertoivat lukevansa kirjoja ja seuraavansa jotakin Instagramissa toimivaa vaikuttajaa tai Instagram-vaikuttajan tuottamaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa my\u00f6nteisesti Z-sukupolven lukuinnon kehittymiseen esimerkiksi tarjoamalla innostavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, roolimalleja ja yhteis\u00f6llisi\u00e4 kokemuksia. Tulosten mukaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointiin liittyy kuitenkin useita tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat yhteydess\u00e4 sen vaikuttavuuteen Z-sukupolven lukuinnon kontekstissa. Vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 tunnistettiin seuraavat vaikuttajamarkkinoinnin te-hokkuuteen liittyv\u00e4t p\u00e4\u00e4teemat: omien lukutottumusten rooli, oman somek\u00e4yt\u00f6n rooli, sosiaalisen median vaikuttajien ominaisuuksien rooli ja vaikut-tajan tekem\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6n rooli.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-20T11:12:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T11:12:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lis\u00e4\u00e4minen sosiaalisen markkinoinnin keinoin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|