Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua seksuaaliseen häirintään. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 luokanopettajaopiskelija...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Keituri, Suvi, Räsänen, Mimosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96055
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua seksuaaliseen häirintään. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 luokanopettajaopiskelijaa KeskiSuomesta ja Pirkanmaalta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla helmimaaliskuussa 2024. Aineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ilmeni, että opettajat kokivat sanallista, sanatonta ja fyysistä seksuaalista häirintää peruskoulussa oppilaiden toimesta. Kokemukset painottuivat yläkouluun ja lyhyempikestoisiin sijaisuuksiin. Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että koulutus ei ole tarjonnut valmiuksia seksuaaliseen häirintään puuttumiseen tai sen kohtaamiseen. Tukea seksuaalisen häirinnän kohtaamiseen ja siihen puuttumiseen tarvitaan lisäkoulutuksen ja selkeiden toimintamallien avulla työpaikoilla, sekä koulutuslaitoksissa. Seksuaalisen häirinnän kokemukset kouluissa aiheuttivat opettajaopiskelijoille negatiivisia tuntemuksia, kuten ahdistusta, häpeää, nöyryytystä ja naurunalaiseksi joutumista. Seksuaalisen häirinnän kokeminen työpaikalla saattaa heikentää työhyvinvointia.