Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiriä 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiriä riippuen siitä, kuinka pitkä heidän työkokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kaarakainen, Saara, Riutta, Roosa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96053
_version_ 1826225711546892288
author Kaarakainen, Saara Riutta, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaarakainen, Saara Riutta, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaarakainen, Saara Riutta, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaarakainen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiriä 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiriä riippuen siitä, kuinka pitkä heidän työkokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat opettajien toiminnassa rakentavat luokan ilmapiiriä ja sitä kautta lisätä ymmärrystä siitä, miten opettajat voivat itse kehittää omaa vuorovaikutusta myönteistä ilmapiiriä tukevaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Aineisto koostui kahdeksasta videoidusta oppitunnista. Tutkimuksen kohteena oli neljä opettajaa, joista kaksi oli aloittelevia ja kaksi kokeneita. Videoista tehdyt litteraatit analysoitiin refleksiivisellä temaattisella analyysillä. Analyysin tuloksena muodostettiin kolme pääteemaa, jotka kertovat opettajan keinoista rakentaa ilmapiiriä: opettajan lämminhenkisyys ja läheisyys oppilaiden kanssa, opettaja oppilaiden toiminnan ohjaajana sekä opettaja oppilaiden kannustajana. Pääteemat jaettiin kuuteen alateemaan, jotka avaavat keinoja käytännössä. Aloittelevien opettajien keskeisimpiä keinoja rakentaa ilmapiiriä olivat yhteinen huumori, oppilaan kohtaaminen ja kehuminen sekä innostaminen. Kokeneiden opettajien keinoissa korostui puolestaan yhteinen huumori ja yhteiset säännöt. Tutkimuksessa havaitut keinot olivat löydettävissä myös aiemmista opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta käsitelleissä tutkimuksissa. Tulokset vahvistavat opettajan vuorovaikutuksen merkityksen ilmapiirille sekä oppilaiden oppimiselle ja hyvinvoinnille.
first_indexed 2024-06-20T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaarakainen, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riutta, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-20T07:54:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-20T07:54:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiri\u00e4 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiri\u00e4 riippuen siit\u00e4, kuinka pitk\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6kokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syv\u00e4llist\u00e4 tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 asiat opettajien toiminnassa rakentavat luokan ilmapiiri\u00e4 ja sit\u00e4 kautta lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten opettajat voivat itse kehitt\u00e4\u00e4 omaa vuorovaikutusta my\u00f6nteist\u00e4 ilmapiiri\u00e4 tukevaksi.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Aineisto koostui kahdeksasta videoidusta oppitunnista. Tutkimuksen kohteena oli nelj\u00e4 opettajaa, joista kaksi oli aloittelevia ja kaksi kokeneita. Videoista tehdyt litteraatit analysoitiin refleksiivisell\u00e4 temaattisella analyysill\u00e4.\nAnalyysin tuloksena muodostettiin kolme p\u00e4\u00e4teemaa, jotka kertovat opettajan keinoista rakentaa ilmapiiri\u00e4: opettajan l\u00e4mminhenkisyys ja l\u00e4heisyys oppilaiden kanssa, opettaja oppilaiden toiminnan ohjaajana sek\u00e4 opettaja oppilaiden kannustajana. P\u00e4\u00e4teemat jaettiin kuuteen alateemaan, jotka avaavat keinoja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Aloittelevien opettajien keskeisimpi\u00e4 keinoja rakentaa ilmapiiri\u00e4 olivat yhteinen huumori, oppilaan kohtaaminen ja kehuminen sek\u00e4 innostaminen. Kokeneiden opettajien keinoissa korostui puolestaan yhteinen huumori ja yhteiset s\u00e4\u00e4nn\u00f6t. Tutkimuksessa havaitut keinot olivat l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s aiemmista opettajan ja oppilaan v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta k\u00e4sitelleiss\u00e4 tutkimuksissa. Tulokset vahvistavat opettajan vuorovaikutuksen merkityksen ilmapiirille sek\u00e4 oppilaiden oppimiselle ja hyvinvoinnille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-20T07:54:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-20T07:54:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan ilmapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "1. luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406204817", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96053
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7bbb0d4-2e01-43a4-948b-fe7ce8824928\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406204817.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaarakainen, Saara Riutta, Roosa Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla luokan ilmapiiri 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työkokemus opettajat ilmapiiri vuorovaikutus luokanopettajat
title Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
title_full Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
title_fullStr Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
title_full_unstemmed Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
title_short Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
title_sort luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1 luokalla
title_txtP Luokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
topic luokan ilmapiiri 1. luokka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työkokemus opettajat ilmapiiri vuorovaikutus luokanopettajat
topic_facet 1. luokka 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmapiiri luokan ilmapiiri luokanopettajat opettajat työkokemus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96053 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406204817
work_keys_str_mv AT kaarakainensaara luokanopettajatilmapiirinrakentajina1luokalla