Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa

Lihavuus on Suomessa ja muualla maailmassa kasvava terveysilmiö. Lihavuuteen liittyvää tutkimusta on pitkään hallinnut lihavuuden biomedikaalinen näkökulma, mutta tutkimustieto lihavuuden yhteiskunnallisista ja kriittisistä näkökulmista lisääntyy jatkuvasti. Nykyisin tiedetään, että lihavuus on moni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maaranen, Heidi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96034
_version_ 1826225778253103104
author Maaranen, Heidi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Maaranen, Heidi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Maaranen, Heidi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Maaranen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Lihavuus on Suomessa ja muualla maailmassa kasvava terveysilmiö. Lihavuuteen liittyvää tutkimusta on pitkään hallinnut lihavuuden biomedikaalinen näkökulma, mutta tutkimustieto lihavuuden yhteiskunnallisista ja kriittisistä näkökulmista lisääntyy jatkuvasti. Nykyisin tiedetään, että lihavuus on moniulotteinen ilmiö, johon liittyvät kulttuuriset, sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tekijät sekä lihavuusstigma. Sekä lihavuuden hoidon ja ennaltaehkäisyn että lihavuusstigman purkamisen kannalta keskeistä on ymmärrys lihavuudesta moniulotteisena ilmiönä. Yhdeksi lihavuusilmiön puheeksi ottamisen areenaksi on esitetty koulua, jossa lihavuutta käsitellään muun muassa terveystiedon opetuksen yhteydessä. Osana opetusta käytetään usein oppikirjoja, jotka ohjaavat opetusta, toimivat oppilaille keskeisinä tiedonlähteinä ja vaikuttavat oppilaille syntyviin käsityksiin ylipainosta ja lihavuudesta. Lihavuutta terveystiedon oppikirjoissa tai terveystiedon opetuksessa ei Suomessa ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä yhteyksissä ylipainoa ja lihavuutta käsitellään yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä yläkoulun terveystiedon oppikirjasta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin sisällyttäen analyysiin sekä laadullista sisällönanalyysiä että määrällistä sisällön erittelyä. Tutkimuksen päätuloksena lihavuuden ja ylipainon käsittelyssä oppikirjoissa on erotettavissa seitsemän yläluokkaa. Luokat olivat lihavuus terveyden ja sairauden riskitekijänä, elintavat, paino ja painonhallinta, lihavuus yhteiskunnassa, lihavuuden fysiologia, lihavuus ja mieliala sekä kehittyvä keho. Suurimpina luokkina erottuivat lihavuus terveyden ja sairauden riskitekijänä, paino ja painonhallinta sekä elintavat. Pääasiallisesti lihavuutta käsitellään oppikirjoissa terveyden ja sairauden riskitekijänä, jota ennaltaehkäistään ja hoidetaan elintapamuutoksilla ja painonhallinnalla. Lihavuusstigmaa ei mainita oppikirjoissa. Ylipainon ja lihavuuden tarkastelu oppikirjoissa painottuu lihavuuden biomedikaaliseen ja yksilön vastuun näkökulmaan, mutta joitakin viittauksia myös kriittiseen ja yhteiskunnalliseen lähestymistapaan on. Koska etenkin nuorilla biomedikaalisen lähestymistavan ja yksilön vastuun korostamisen tiedetään aiheuttavan monia terveyshaittoja sekä pahentavan lihavuusstigmaa, on tulevaisuudessa tärkeää pohtia, millä tavalla oppikirjojen tapaa käsitellä lihavuutta kehitetään moniulotteisemmaksi ja vastaamaan nykyistä tutkimustietoa lihavuudesta. Lisäksi tulosten perusteella ehdotetaan terveystiedon opettajakoulutuksen kehittämistä ja lihavuuden puheeksi ottamisen tukimateriaalien laatimista erityisesti koulun kontekstiin. Obesity is a growing health phenomenon in Finland and worldwide. Research on obesity has long been dominated by the biomedical perspective, but knowledge of the social and critical aspects of obesity is continually increasing. It is now known that obesity is a multifaceted phenomenon involving cultural, social, and societal factors, as well as obesity stigma. Understanding obesity as a multifaceted phenomenon is crucial for both the treatment and prevention of obesity and the dismantling of obesity stigma. One proposed arena for addressing the obesity phenomenon is the school where obesity is addressed, among other things, in health education. Textbooks are often used as part of this education, guiding instruction, serving as key sources of information for students and influencing their perceptions of overweight and obesity. In Finland obesity in health education textbooks or health education teaching has not been previously studied. The purpose of this study was to investigate how and in what contexts overweight and obesity are addressed in middle school health education textbooks. The study material consisted of four middle school health education textbooks. The material was analyzed using qualitative content analysis, incorporating both qualitative content analysis and quantitative content analysis. The main result of the study is that seven upper categories can be distinguished in the treatment of obesity and overweight in textbooks. These categories are obesity as a health and disease risk factor, lifestyle, weight and weight management, obesity in society, the physiology of obesity, obesity and mood, and the developing body. The largest categories were obesity as a health and disease risk factor, weight and weight management, and lifestyle. Primarily, obesity is addressed in textbooks as a health and disease risk factor which is prevented and treated through lifestyle changes and weight management. Obesity stigma is not mentioned in the textbooks. The research of overweight and obesity in textbooks emphasizes the biomedical perspective and individual responsibility but there are some references to critical and societal approaches. Since emphasizing the biomedical approach and individual responsibility is known to cause various health problems and exacerbate obesity stigma, especially in young people, it is important to consider in the future how to develop the way textbooks address obesity to be more multifaceted and in line with current research on obesity. Additionally, it is suggested to develop health education teacher training and create support materials for discussing obesity, particularly in the school context.
first_indexed 2024-06-19T20:04:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivum\u00e4ki, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Maaranen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-19T09:56:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-19T09:56:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lihavuus on Suomessa ja muualla maailmassa kasvava terveysilmi\u00f6. Lihavuuteen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on pitk\u00e4\u00e4n hallinnut lihavuuden biomedikaalinen n\u00e4k\u00f6kulma, mutta tutkimustieto lihavuuden yhteiskunnallisista ja kriittisist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmista lis\u00e4\u00e4ntyy jatkuvasti. Nykyisin tiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 lihavuus on moniulotteinen ilmi\u00f6, johon liittyv\u00e4t kulttuuriset, sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tekij\u00e4t sek\u00e4 lihavuusstigma. Sek\u00e4 lihavuuden hoidon ja ennaltaehk\u00e4isyn ett\u00e4 lihavuusstigman purkamisen kannalta keskeist\u00e4 on ymm\u00e4rrys lihavuudesta moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4. Yhdeksi lihavuusilmi\u00f6n puheeksi ottamisen areenaksi on esitetty koulua, jossa lihavuutta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n muun muassa terveystiedon opetuksen yhteydess\u00e4. Osana opetusta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n usein oppikirjoja, jotka ohjaavat opetusta, toimivat oppilaille keskeisin\u00e4 tiedonl\u00e4htein\u00e4 ja vaikuttavat oppilaille syntyviin k\u00e4sityksiin ylipainosta ja lihavuudesta. Lihavuutta terveystiedon oppikirjoissa tai terveystiedon opetuksessa ei Suomessa ole aiemmin tutkittu. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla ja miss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 ylipainoa ja lihavuutta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun terveystiedon oppikirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui nelj\u00e4st\u00e4 yl\u00e4koulun terveystiedon oppikirjasta. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin sis\u00e4llytt\u00e4en analyysiin sek\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n erittely\u00e4. \nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksena lihavuuden ja ylipainon k\u00e4sittelyss\u00e4 oppikirjoissa on erotettavissa seitsem\u00e4n yl\u00e4luokkaa. Luokat olivat lihavuus terveyden ja sairauden riskitekij\u00e4n\u00e4, elintavat, paino ja painonhallinta, lihavuus yhteiskunnassa, lihavuuden fysiologia, lihavuus ja mieliala sek\u00e4 kehittyv\u00e4 keho. Suurimpina luokkina erottuivat lihavuus terveyden ja sairauden riskitekij\u00e4n\u00e4, paino ja painonhallinta sek\u00e4 elintavat. P\u00e4\u00e4asiallisesti lihavuutta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n oppikirjoissa terveyden ja sairauden riskitekij\u00e4n\u00e4, jota ennaltaehk\u00e4ist\u00e4\u00e4n ja hoidetaan elintapamuutoksilla ja painonhallinnalla. Lihavuusstigmaa ei mainita oppikirjoissa. \nYlipainon ja lihavuuden tarkastelu oppikirjoissa painottuu lihavuuden biomedikaaliseen ja yksil\u00f6n vastuun n\u00e4k\u00f6kulmaan, mutta joitakin viittauksia my\u00f6s kriittiseen ja yhteiskunnalliseen l\u00e4hestymistapaan on. Koska etenkin nuorilla biomedikaalisen l\u00e4hestymistavan ja yksil\u00f6n vastuun korostamisen tiedet\u00e4\u00e4n aiheuttavan monia terveyshaittoja sek\u00e4 pahentavan lihavuusstigmaa, on tulevaisuudessa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pohtia, mill\u00e4 tavalla oppikirjojen tapaa k\u00e4sitell\u00e4 lihavuutta kehitet\u00e4\u00e4n moniulotteisemmaksi ja vastaamaan nykyist\u00e4 tutkimustietoa lihavuudesta. Lis\u00e4ksi tulosten perusteella ehdotetaan terveystiedon opettajakoulutuksen kehitt\u00e4mist\u00e4 ja lihavuuden puheeksi ottamisen tukimateriaalien laatimista erityisesti koulun kontekstiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Obesity is a growing health phenomenon in Finland and worldwide. Research on obesity has long been dominated by the biomedical perspective, but knowledge of the social and critical aspects of obesity is continually increasing. It is now known that obesity is a multifaceted phenomenon involving cultural, social, and societal factors, as well as obesity stigma. Understanding obesity as a multifaceted phenomenon is crucial for both the treatment and prevention of obesity and the dismantling of obesity stigma. One proposed arena for addressing the obesity phenomenon is the school where obesity is addressed, among other things, in health education. Textbooks are often used as part of this education, guiding instruction, serving as key sources of information for students and influencing their perceptions of overweight and obesity. In Finland obesity in health education textbooks or health education teaching has not been previously studied.\n\nThe purpose of this study was to investigate how and in what contexts overweight and obesity are addressed in middle school health education textbooks. The study material consisted of four middle school health education textbooks. The material was analyzed using qualitative content analysis, incorporating both qualitative content analysis and quantitative content analysis.\n\nThe main result of the study is that seven upper categories can be distinguished in the treatment of obesity and overweight in textbooks. These categories are obesity as a health and disease risk factor, lifestyle, weight and weight management, obesity in society, the physiology of obesity, obesity and mood, and the developing body. The largest categories were obesity as a health and disease risk factor, weight and weight management, and lifestyle. Primarily, obesity is addressed in textbooks as a health and disease risk factor which is prevented and treated through lifestyle changes and weight management. Obesity stigma is not mentioned in the textbooks.\n\nThe research of overweight and obesity in textbooks emphasizes the biomedical perspective and individual responsibility but there are some references to critical and societal approaches. Since emphasizing the biomedical approach and individual responsibility is known to cause various health problems and exacerbate obesity stigma, especially in young people, it is important to consider in the future how to develop the way textbooks address obesity to be more multifaceted and in line with current research on obesity. Additionally, it is suggested to develop health education teacher training and create support materials for discussing obesity, particularly in the school context.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-19T09:56:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-19T09:56:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten ja nuorten lihavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveystiedon oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lihavuus yl\u00e4koulun terveystiedon oppikirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406194799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lihavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylipaino", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto (oppiaineet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "painonhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laihdutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3f0c7384-1588-445b-88ec-02311d6e13bc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406194799.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maaranen, Heidi Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa lasten ja nuorten lihavuus terveystiedon oppikirjat Terveyskasvatus Health Education 50411 oppikirjat nuoret lapset (ikäryhmät) lihavuus terveys ylipaino terveystieto (oppiaineet) painonhallinta laihdutus yläkoulu
title Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_full Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_fullStr Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_full_unstemmed Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_short Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_sort lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
title_txtP Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
topic lasten ja nuorten lihavuus terveystiedon oppikirjat Terveyskasvatus Health Education 50411 oppikirjat nuoret lapset (ikäryhmät) lihavuus terveys ylipaino terveystieto (oppiaineet) painonhallinta laihdutus yläkoulu
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus laihdutus lapset (ikäryhmät) lasten ja nuorten lihavuus lihavuus nuoret oppikirjat painonhallinta terveys terveystiedon oppikirjat terveystieto (oppiaineet) ylipaino yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406194799
work_keys_str_mv AT maaranenheidi lihavuusyläkoulunterveystiedonoppikirjoissa