Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä

Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymmärtää pelaajiensa tarpeita sekä pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelinsä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. Tämä voidaan saavuttaa käyttäjälähtöisellä suunnittelulla. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin digitaalisten pelien käytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Reeta
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96027
_version_ 1826225814301048832
author Salminen, Reeta
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Reeta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Reeta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Reeta
datasource_str_mv jyx
description Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymmärtää pelaajiensa tarpeita sekä pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelinsä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. Tämä voidaan saavuttaa käyttäjälähtöisellä suunnittelulla. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin digitaalisten pelien käyttäjälähtöistä suunnittelua. Tutkielman tavoitteena oli selvittää digitaalisten pelien käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja pelaajatyyppeihin liittyviä tekijöitä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli vertaisarvioituja artikkeleita sekä alan kirjallisuutta, joita haettiin hyödyntämällä tietokantahakuja ja lumipallo-otantamenetelmää. Kirjallisuuskatsauksesta käy ilmi, että saavuttaakseen laajan asiakaskunnan digitaalisten pelien suunnittelussa tulee huomioida käytettävyystekijöitä, kuten pelaajilla käytössä olevaa laitteistoa, pelin oppimiskäyrää, pelin pelattavuutta ja pelin tapaa käsitellä pelaajan tekemiä virheitä. Saavutettavuutta voidaan puolestaan lisätä huomioimalla monipuolisesti niin visuaalisia, auditiivisia, kognitiivisia kuin motorisia rajoitteita. Näiden lisäksi pelin houkuttelevuutta voidaan lisätä huomioimalla erilaisia pelaajatyyppejä, jotka ovat tapa määritellä erilaisia pelaamisen motivaatioita. To create games for a wide customer-base game designers need to understand needs and motivations of different kinds of players. User-centred design is a way to achieve this kind of understanding. This bachelor's thesis examines user-centred design of digital games. The aim of the thesis is to investigate factors related to the usability, accessibility, and player types of digital games. The thesis was conducted as a systematic literature review. The material of the thesis consisted of peer-reviewed articles and literature in the gaming field, which were searched using database searches and snowball sampling method. The literature review shows that to reach a wide customer base, the design of digital games must consider usability factors such as the hardware used by players, the learning curve of the game, the games playability and the way the game handles players failures. Accessibility, in turn, can be increased by con-sidering players visual, auditory, cognitive, and motor limitations. In addition to these, the appeal of the game can be increased by considering different types of players, which are a way of determining different motivations for playing.
first_indexed 2024-06-19T20:04:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kokko, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-19T09:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-19T09:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 pelaajiensa tarpeita sek\u00e4 pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelins\u00e4 mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. T\u00e4m\u00e4 voidaan saavuttaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 suunnittelulla. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin digitaalisten pelien k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 suunnittelua. Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 digitaalisten pelien k\u00e4ytett\u00e4vyyteen, saavutettavuuteen ja pelaajatyyppeihin liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli vertaisarvioituja artikkeleita sek\u00e4 alan kirjallisuutta, joita haettiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tietokantahakuja ja lumipallo-otantamenetelm\u00e4\u00e4. Kirjallisuuskatsauksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 saavuttaakseen laajan asiakaskunnan digitaalisten pelien suunnittelussa tulee huomioida k\u00e4ytett\u00e4vyystekij\u00f6it\u00e4, kuten pelaajilla k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevaa laitteistoa, pelin oppimisk\u00e4yr\u00e4\u00e4, pelin pelattavuutta ja pelin tapaa k\u00e4sitell\u00e4 pelaajan tekemi\u00e4 virheit\u00e4. Saavutettavuutta voidaan puolestaan lis\u00e4t\u00e4 huomioimalla monipuolisesti niin visuaalisia, auditiivisia, kognitiivisia kuin motorisia rajoitteita. N\u00e4iden lis\u00e4ksi pelin houkuttelevuutta voidaan lis\u00e4t\u00e4 huomioimalla erilaisia pelaajatyyppej\u00e4, jotka ovat tapa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 erilaisia pelaamisen motivaatioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "To create games for a wide customer-base game designers need to understand needs and motivations of different kinds of players. User-centred design is a way to achieve this kind of understanding. This bachelor's thesis examines user-centred design of digital games. The aim of the thesis is to investigate factors related to the usability, accessibility, and player types of digital games. The thesis was conducted as a systematic literature review. The material of the thesis consisted of peer-reviewed articles and literature in the gaming field, which were searched using database searches and snowball sampling method. The literature review shows that to reach a wide customer base, the design of digital games must consider usability factors such as the hardware used by players, the learning curve of the game, the games playability and the way the game handles players failures. Accessibility, in turn, can be increased by con-sidering players visual, auditory, cognitive, and motor limitations. In addition to these, the appeal of the game can be increased by considering different types of players, which are a way of determining different motivations for playing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-19T09:43:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-19T09:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6inen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saavutettavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelaajatyypit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6inen suunnittelu digitaalisissa peleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406194792", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys ja saavutettavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96027
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d4a65e1-0d12-4c09-a919-03e88205264a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406194792.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Reeta Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä käyttäjälähtöinen suunnittelu saavutettavuus pelaajatyypit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 esteettömyys ja saavutettavuus käytettävyys pelit käyttäjälähtöisyys pelisuunnittelu
title Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_full Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_fullStr Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_full_unstemmed Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_short Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_sort käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
title_txtP Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
topic käyttäjälähtöinen suunnittelu saavutettavuus pelaajatyypit Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 esteettömyys ja saavutettavuus käytettävyys pelit käyttäjälähtöisyys pelisuunnittelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede esteettömyys ja saavutettavuus käytettävyys käyttäjälähtöinen suunnittelu käyttäjälähtöisyys pelaajatyypit pelisuunnittelu pelit saavutettavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96027 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406194792
work_keys_str_mv AT salminenreeta käyttäjälähtöinensuunnitteludigitaalisissapeleissä