Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina narratiivinen tapaustutkimus

Tämän tutkimuksen aiheena on tutkia maahanmuuttajaoppilaan monikielisyyttä ja kielen oppimista prosessina. Tutkimusmenetelmänä käytetään narratiivista tapaustutkimusta, jossa käsitellään yhden oppilaan ja hänen oppimispolullaan mukana olleiden henkilöiden, tässä tutkimuksessa perhe ja opettajat, näk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakola, Mervi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96007
_version_ 1826225736736833536
author Hakola, Mervi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakola, Mervi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakola, Mervi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakola, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena on tutkia maahanmuuttajaoppilaan monikielisyyttä ja kielen oppimista prosessina. Tutkimusmenetelmänä käytetään narratiivista tapaustutkimusta, jossa käsitellään yhden oppilaan ja hänen oppimispolullaan mukana olleiden henkilöiden, tässä tutkimuksessa perhe ja opettajat, näkemyksiä hänen kielen oppimisestaan ja sen taustoista. Tavoite tässä tapaustutkimuksessa on saada kokonaisvaltainen käsitys yhden maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyydestä ja kielen oppimisesta sekä siitä, millainen hänen oppimispolkunsa nykytilanteeseen on ollut. Tutkimuksen lähtökohtana on tapaustutkimus, jota lähdetään avaamaan narratiivien kautta. Tämän narratiivisen lähestymistavan mukaisesti haettiin haastattelujen kautta kertomuksia eli narratiiveja, joista löytyisi vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen viitekehyksinä narratiivisuuden ja tapaustutkimuksen lisäksi on kielen oppiminen, niin toisen kuin vieraan kielen, sekä monikielisen identiteetin kehittyminen, jossa tavoiteidentiteetin ja investoinnin käsitteet ovat suuressa osassa. Tutkimuskysymykset rakentuvat kuvaileviin kysymyksiin, jonka johdosta tutkimustulokset ovat myös pääsääntöisesti kuvailevia eikä niinkään tarkkoja yksittäisiä faktoja. Narratiivinen ote tutkimukseen myös korostaa enemmän tarinallisia vastauksia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohteena ollut oppilas voidaan nähdä niin sanotusti maailmankansalaisena, jolla on jo nuorena hyvin monikielinen elämä. Lisäksi hänen tavoiteidentiteettinsä näyttäytyy vahvana ja hän investoi kielten oppimiseen, jonka hän näkee resurssina myös tulevaisuutta ajatellen. Maailmankansalaisuus nähdään rakentuneen maahanmuuttajataustan, kotoa tulevien signaalien sekä muun ympäristön kannustuksen ja ohjeistuksen tuotteena. Toisaalta oppilaalla on vahva henkilökohtainen pyrkimys ja näkemys kielten oppimiseen ja siihen, miksi niitä tarvitaan. Tavoiteidentiteetti on näihin liittyen myös persoonakysymys.
first_indexed 2024-06-19T20:04:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakola, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-19T06:06:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-19T06:06:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96007", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on tutkia maahanmuuttajaoppilaan monikielisyytt\u00e4 ja kielen oppimista prosessina. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n narratiivista tapaustutkimusta, jossa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yhden oppilaan ja h\u00e4nen oppimispolullaan mukana olleiden henkil\u00f6iden, t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perhe ja opettajat, n\u00e4kemyksi\u00e4 h\u00e4nen kielen oppimisestaan ja sen taustoista. Tavoite t\u00e4ss\u00e4 tapaustutkimuksessa on saada kokonaisvaltainen k\u00e4sitys yhden maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyydest\u00e4 ja kielen oppimisesta sek\u00e4 siit\u00e4, millainen h\u00e4nen oppimispolkunsa nykytilanteeseen on ollut.\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on tapaustutkimus, jota l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n avaamaan narratiivien kautta. T\u00e4m\u00e4n narratiivisen l\u00e4hestymistavan mukaisesti haettiin haastattelujen kautta kertomuksia eli narratiiveja, joista l\u00f6ytyisi vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen viitekehyksin\u00e4 narratiivisuuden ja tapaustutkimuksen lis\u00e4ksi on kielen oppiminen, niin toisen kuin vieraan kielen, sek\u00e4 monikielisen identiteetin kehittyminen, jossa tavoiteidentiteetin ja investoinnin k\u00e4sitteet ovat suuressa osassa. Tutkimuskysymykset rakentuvat kuvaileviin kysymyksiin, jonka johdosta tutkimustulokset ovat my\u00f6s p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kuvailevia eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n tarkkoja yksitt\u00e4isi\u00e4 faktoja. Narratiivinen ote tutkimukseen my\u00f6s korostaa enemm\u00e4n tarinallisia vastauksia. \nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kohteena ollut oppilas voidaan n\u00e4hd\u00e4 niin sanotusti maailmankansalaisena, jolla on jo nuorena hyvin monikielinen el\u00e4m\u00e4. Lis\u00e4ksi h\u00e4nen tavoiteidentiteettins\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy vahvana ja h\u00e4n investoi kielten oppimiseen, jonka h\u00e4n n\u00e4kee resurssina my\u00f6s tulevaisuutta ajatellen. Maailmankansalaisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n rakentuneen maahanmuuttajataustan, kotoa tulevien signaalien sek\u00e4 muun ymp\u00e4rist\u00f6n kannustuksen ja ohjeistuksen tuotteena. Toisaalta oppilaalla on vahva henkil\u00f6kohtainen pyrkimys ja n\u00e4kemys kielten oppimiseen ja siihen, miksi niit\u00e4 tarvitaan. Tavoiteidentiteetti on n\u00e4ihin liittyen my\u00f6s persoonakysymys.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-19T06:06:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-19T06:06:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406194773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96007
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93d5f866-db26-40f1-a9b1-ea42be767e12\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406194773.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakola, Mervi Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 tapaustutkimus maahanmuuttajat monikielisyys identiteetti kielen oppiminen suomi toisena kielenä kieli ja kielet narratiivisuus
title Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
title_full Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
title_fullStr Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
title_full_unstemmed Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
title_short Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina
title_sort maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina narratiivinen tapaustutkimus
title_sub narratiivinen tapaustutkimus
title_txtP Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
topic Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 tapaustutkimus maahanmuuttajat monikielisyys identiteetti kielen oppiminen suomi toisena kielenä kieli ja kielet narratiivisuus
topic_facet 314 Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot identiteetti kielen oppiminen kieli ja kielet maahanmuuttajat monikielisyys narratiivisuus suomi toisena kielenä tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406194773
work_keys_str_mv AT hakolamervi maahanmuuttajataustaisenoppilaanmonikielisyysjakielenoppiminenprosessinanarratiivine