fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pylv\u00e4l\u00e4inen, Ernesto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T15:30:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T15:30:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeaikaiset kansainv\u00e4lisen talouden muutokset, kuten inflaation ja korkotasojen merkitt\u00e4v\u00e4 nousu ovat luoneet uuden taloudellisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n suomalaisille yksityissijoittajille. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 kohonneiden korkotasojen aikakautena. \r\n Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta p\u00e4\u00e4luvusta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 p\u00e4\u00e4luvussa esitell\u00e4\u00e4n ajankohtaista suomalaisia sijoittajia koskevaa sijoittajastatistiikkaa, yleisimpi\u00e4 sijoituskohteita, Suomessa toimivia sijoituspalveluiden tarjoajia ja finanssialan markkinoinnin eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia. Lis\u00e4ksi ensimm\u00e4isess\u00e4 luvussa kuvataan, kuinka kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen tutkimus antaa merkityksens\u00e4 yritysten asiakasl\u00e4ht\u00f6isen liiketoiminnan toteuttamiselle. Teoreettisen viitekehyksen toisessa p\u00e4\u00e4luvussa esitell\u00e4\u00e4n laajasti markkinointitutkimuksissa hy\u00f6dynnetty suunnitellun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen teoria, joka muodostaa t\u00e4m\u00e4n tutkielman ytimen tavoitteenaan tunnistaa suomalaisten sijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielman teoreettista viitekehyst\u00e4 laajennetaan tutkimuskirjallisuudella eri rahoitusalan teorioista, jotka ovat aikaisemmissa tutkimuksissa osoittautuneet merkityksellisiksi sijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla.\r\n Tutkielma suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyn\u00e4 satunnaisotantana tutkijan l\u00e4hipiirist\u00e4 sek\u00e4 sijoittajien Facebook-ryhmist\u00e4 suomalaisilta yksityissijoittajilta, jotka ovat myyneet tai ostaneet sijoitustuotteita vuosien 2023\u20132024 aikana, jolloin korkotasot ovat olleet merkitt\u00e4v\u00e4sti korkeammalla kuin 2010-luvulla. Verkkokyselyyn saatiin 232 vastausta, tarjoten luotettavan pohjan tilastolliselle analyysille SPSS-ohjelmistolla. Regressioanalyysin tulokset osoittavat, ett\u00e4 sijoittajien my\u00f6nteinen asenne sijoittamista kohtaan sek\u00e4 fundamenttianalyysin hy\u00f6dynt\u00e4minen selitt\u00e4v\u00e4t suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusaikomusta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 fundamenttianalyysi, taloudellinen min\u00e4pystyvyys ja sijoituskohteen hintamuutokset selitt\u00e4v\u00e4t yliluottamuksen kognitiivisen vinoutuman muodostumista suomalaisten sijoittajien keskuudessa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 tarkastellaan saatuja tutkimustuloksia tarkemmin asiakasl\u00e4ht\u00f6isen liiketoiminnan ja vastuullisen markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-18T15:30:15Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T15:30:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavat tekij\u00e4t kohonneiden korkotasojen aikakautena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|