Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena

Viimeaikaiset kansainvälisen talouden muutokset, kuten inflaation ja korkotasojen merkittävä nousu ovat luoneet uuden taloudellisen toimintaympäristön suomalaisille yksityissijoittajille. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pylväläinen, Ernesto
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96005
_version_ 1826225679520235520
author Pylväläinen, Ernesto
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pylväläinen, Ernesto Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pylväläinen, Ernesto Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pylväläinen, Ernesto
datasource_str_mv jyx
description Viimeaikaiset kansainvälisen talouden muutokset, kuten inflaation ja korkotasojen merkittävä nousu ovat luoneet uuden taloudellisen toimintaympäristön suomalaisille yksityissijoittajille. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä kohonneiden korkotasojen aikakautena. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa esitellään ajankohtaista suomalaisia sijoittajia koskevaa sijoittajastatistiikkaa, yleisimpiä sijoituskohteita, Suomessa toimivia sijoituspalveluiden tarjoajia ja finanssialan markkinoinnin eettisiä näkökulmia. Lisäksi ensimmäisessä luvussa kuvataan, kuinka kuluttajakäyttäytymisen tutkimus antaa merkityksensä yritysten asiakaslähtöisen liiketoiminnan toteuttamiselle. Teoreettisen viitekehyksen toisessa pääluvussa esitellään laajasti markkinointitutkimuksissa hyödynnetty suunnitellun käyttäytymisen teoria, joka muodostaa tämän tutkielman ytimen tavoitteenaan tunnistaa suomalaisten sijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkielman teoreettista viitekehystä laajennetaan tutkimuskirjallisuudella eri rahoitusalan teorioista, jotka ovat aikaisemmissa tutkimuksissa osoittautuneet merkityksellisiksi sijoittajien sijoituskäyttäytymisen taustalla. Tutkielma suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin verkkokyselynä satunnaisotantana tutkijan lähipiiristä sekä sijoittajien Facebook-ryhmistä suomalaisilta yksityissijoittajilta, jotka ovat myyneet tai ostaneet sijoitustuotteita vuosien 2023–2024 aikana, jolloin korkotasot ovat olleet merkittävästi korkeammalla kuin 2010-luvulla. Verkkokyselyyn saatiin 232 vastausta, tarjoten luotettavan pohjan tilastolliselle analyysille SPSS-ohjelmistolla. Regressioanalyysin tulokset osoittavat, että sijoittajien myönteinen asenne sijoittamista kohtaan sekä fundamenttianalyysin hyödyntäminen selittävät suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusaikomusta. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että fundamenttianalyysi, taloudellinen minäpystyvyys ja sijoituskohteen hintamuutokset selittävät yliluottamuksen kognitiivisen vinoutuman muodostumista suomalaisten sijoittajien keskuudessa. Johtopäätöksissä tarkastellaan saatuja tutkimustuloksia tarkemmin asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja vastuullisen markkinoinnin näkökulmasta.
first_indexed 2024-06-19T20:04:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pylv\u00e4l\u00e4inen, Ernesto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-18T15:30:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-18T15:30:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeaikaiset kansainv\u00e4lisen talouden muutokset, kuten inflaation ja korkotasojen merkitt\u00e4v\u00e4 nousu ovat luoneet uuden taloudellisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n suomalaisille yksityissijoittajille. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 kohonneiden korkotasojen aikakautena. \r\n Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta p\u00e4\u00e4luvusta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 p\u00e4\u00e4luvussa esitell\u00e4\u00e4n ajankohtaista suomalaisia sijoittajia koskevaa sijoittajastatistiikkaa, yleisimpi\u00e4 sijoituskohteita, Suomessa toimivia sijoituspalveluiden tarjoajia ja finanssialan markkinoinnin eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia. Lis\u00e4ksi ensimm\u00e4isess\u00e4 luvussa kuvataan, kuinka kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen tutkimus antaa merkityksens\u00e4 yritysten asiakasl\u00e4ht\u00f6isen liiketoiminnan toteuttamiselle. Teoreettisen viitekehyksen toisessa p\u00e4\u00e4luvussa esitell\u00e4\u00e4n laajasti markkinointitutkimuksissa hy\u00f6dynnetty suunnitellun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen teoria, joka muodostaa t\u00e4m\u00e4n tutkielman ytimen tavoitteenaan tunnistaa suomalaisten sijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielman teoreettista viitekehyst\u00e4 laajennetaan tutkimuskirjallisuudella eri rahoitusalan teorioista, jotka ovat aikaisemmissa tutkimuksissa osoittautuneet merkityksellisiksi sijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen taustalla.\r\n Tutkielma suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyn\u00e4 satunnaisotantana tutkijan l\u00e4hipiirist\u00e4 sek\u00e4 sijoittajien Facebook-ryhmist\u00e4 suomalaisilta yksityissijoittajilta, jotka ovat myyneet tai ostaneet sijoitustuotteita vuosien 2023\u20132024 aikana, jolloin korkotasot ovat olleet merkitt\u00e4v\u00e4sti korkeammalla kuin 2010-luvulla. Verkkokyselyyn saatiin 232 vastausta, tarjoten luotettavan pohjan tilastolliselle analyysille SPSS-ohjelmistolla. Regressioanalyysin tulokset osoittavat, ett\u00e4 sijoittajien my\u00f6nteinen asenne sijoittamista kohtaan sek\u00e4 fundamenttianalyysin hy\u00f6dynt\u00e4minen selitt\u00e4v\u00e4t suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusaikomusta. Lis\u00e4ksi tutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 fundamenttianalyysi, taloudellinen min\u00e4pystyvyys ja sijoituskohteen hintamuutokset selitt\u00e4v\u00e4t yliluottamuksen kognitiivisen vinoutuman muodostumista suomalaisten sijoittajien keskuudessa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 tarkastellaan saatuja tutkimustuloksia tarkemmin asiakasl\u00e4ht\u00f6isen liiketoiminnan ja vastuullisen markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-18T15:30:15Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-18T15:30:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten yksityissijoittajien sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen vaikuttavat tekij\u00e4t kohonneiden korkotasojen aikakautena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406184771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_96005
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b450d529-ab04-4658-953e-f1daea640834\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406184771.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pylväläinen, Ernesto Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena Markkinointi Marketing
title Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_full Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_fullStr Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_full_unstemmed Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_short Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_sort suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
title_txtP Suomalaisten yksityissijoittajien sijoituskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät kohonneiden korkotasojen aikakautena
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96005 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406184771
work_keys_str_mv AT pylväläinenernesto suomalaistenyksityissijoittajiensijoituskäyttäytymiseenvaikuttavattekijätkoho