Sisustustrendinä Aalto ajatonta ja kestävää sisustamista Instagram-kodeissa

Sisustamiseen kiinnitetään nykypäivänä paljon huomiota ja sosiaalinen media on vahvistanut sisustustrendien näkyvyyttä. Tutkielmassa tarkastellaan nykypäivän sisustamiskäyttäytymistä esteettisenä käytäntönä ja arkeen kuuluvana toimena. Näin selviää, millaista merkityksellisyyttä sisustaminen prosess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suominen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95990
Description
Summary:Sisustamiseen kiinnitetään nykypäivänä paljon huomiota ja sosiaalinen media on vahvistanut sisustustrendien näkyvyyttä. Tutkielmassa tarkastellaan nykypäivän sisustamiskäyttäytymistä esteettisenä käytäntönä ja arkeen kuuluvana toimena. Näin selviää, millaista merkityksellisyyttä sisustaminen prosessimaisen luonteensa avulla tekijälleen tuottaa, ja kuinka se toimii kodin rakentamisen keinona. Aalto-huonekalujen tarkastelu on tutkielman tapaustutkimuksellinen juonne. Vuoropuhelussa Instagramin kanssa, ne muodostavat harrastuksellisen toimintakokonaisuuden ja tuovat esille henkilökohtaista kiinnostusta. Arjen estetiikka ja esteettiset käytännöt tarjoavat tutkimukselle teoreettisen viitekehyksen, jonka valossa täsmennetään fenomenologisen linssin läpi tulkittuja tutkimushavaintoja. Aino Marsio-Aallon ja Alvar Aallon huonekalut ovat suomalaisen huonekalumuotoilun kiistattomia klassikoita. Kestävinä, ajattomina ja yksinkertaisen kauniina ne ovat säilyttäneet arvonsa suomalaisten kulutus- ja sisustamistottumuksissa vuosikymmenestä toiseen. Työ avaa kuvaa nykyajan sisustusbuumista, jossa Aalto-huonekalut nousevat esille. Se selvittää, miten Instagram-kodit ilmentävät Aaltojen ideologisia ihanteita. Ideologiat punoutuvat yhteen haastateltavien kotitarinoissa, joissa puhutaan kestävyydestä, ajattomuudesta sekä visuaalisesta kauneudesta. Tutkielmassa kuvataan sisustajien suhdetta kotiympäristön käytettynä hankittuun esinemaailmaan ja sen merkityksiin. Aineistot avaavat kokemuksia, joita sisustamistoiminta synnyttää. Lähivuosina ihmiset ovat yhä enenevissä määrin kiinnostuneet kestävistä elämäntavoista, mikä näkyy hyvin myös aineistossa intona hankkia huonekaluja käytettynä. Suhde vintage-huonekaluihin muodostuu mm. tarinoiden, käytännöllisyyden ja kauniin ajanpatinan kautta. Tutkielma nostaakin esille Instagram-käyttäjätilejä, joiden sisältö keskittyy erityisesti käytettyjen huonekalujen suosimiseen ja Aaltojen muotoiluun. Näin sisustaminen näyttäytyy populaarina toimintana ja trendeihin kytkeytyvänä. Aiempiin tutkimuksiin nojautuen sekä aiheeseen kytkeytyviä teorioita tulkiten työssä selvitetään teemahaastattelun keinoin sisustamisen ja Aaltojen muotoilun merkitystä haastateltaville. Otokseen lukeutuu kaksi Instagram-tilien kautta valittua yksilöhaastattelua sekä yksi Aalto-keräilijän asiantuntijahaastattelu. Instagramiin sisältöä tuottavien yksityishenkilöiden haastatteluja tukevat heidän julkisten tiliensä kuvat, jotka osaltaan havainnollistavat sisustamiskäytäntöjä.