"Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu sosiaalisissa suhteissa ja se nähdään vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Fou...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nieminen, Hanna, Tuomela, Maija-Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95988
Description
Summary:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu sosiaalisissa suhteissa ja se nähdään vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Foucault, 1982). Tutkimus toteutettiin osana Trace in ECEC – hanketta. Tutkimusaineisto koostui etnografisista kenttämuistiinpanoista, videoista ja leikkihaastatteluista. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla suomalaisen esiopetusryhmän toimintaa. Tutkimukseen osallistui 27 lasta ja seitsemän kasvattajaa. Temaattisen sisällönanalyysin avulla tunnistettiin kolme lasten ja kasvattajien välisiä valtasuhteita kuvaavaa tyyppiä; rajoittava valtasuhde, ohjaileva valtasuhde ja mahdollistava valtasuhde. Kasvattajien toiminta vaikutti merkittävästi siihen, millainen valta-asema lapsille muotoutui suhteessa. Tutkimuksessa havaittiin, etteivät valtasuhteet olleet pysyviä vaan niissä tapahtui muutosta. Alussa kasvattajien valta-asema oli vahva ja lasten vallan mahdollisuudet jäivät pieniksi. Vähitellen kasvattajat mahdollistivat lapsille aktiivisemman vallan tuottamisen, jolloin valtasuhteesta muotoutui tasavertaisempi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kasvattajien tulisi kiinnittää esiopetuksen aloituksessa enemmän huomiota toimintakulttuurin rakentamiseen yhdessä lasten kanssa, sen sijaan että lapset tutustutetaan valmiin toimintakulttuurin käytänteisiin.