Summary: | Tutkimuksessani selvitän, mitä ovat ne puhallinsoittajan taidot, jotka täytyy hallita, että hän voi edetä orkesterihierarkiassa eteenpäin tasolta toiselle soittajauran ensimmäisinä vuosina. Perehdyn tähän aiheeseen kirjallisuuden ja omien kokemuksieni kautta soitonopettajan sekä puhallinorkesterin kapellimestarin näkökulmasta. Käyn läpi myös muita kuin soitannollisia tekijöitä, jotka vaikuttavat soittajan kehittymiseen.
Yleisesti puhallinmusiikista ja orkesteritoiminnasta ja alkeispuhallinorkesterissa soittamisesta on vähän tutkittua tietoa verrattuna moneen muuhun muihin musiikinlajiin. Aihe kiinnostaa minua ja itse tällä hetkellä toimin työelämässä näiden aihealueiden parissa.
Toteutin tutkimuksen haastattelututkimuksena, jossa haastattelin kolmea taiteen perusopetuksen instrumenttipedagogia. Haastateltavat edustavat eri soitinryhmiä ja jokaisella heistä on kokemusta sekä soitonopettamisesta ja orkesterinjohtamisesta.
Haastatteluista ilmeni orkesteri ja yhteismusisoinnin merkitys oppilaan soiton kehittymisessä. Tiettyjen taitojen täytyy olla tarpeeksi hyvät, että soittaja voi siirtyä orkesterihierarkiassa seuraavalle tasolle. Haastatteluista nousi esiin myös soittimen itseopiskelu ja sen tuomat etuudet ja haasteet. Tietotekniikan ja sovellusten kautta soittaja voi aloittaa soittimen soittamisen, mutta tietyn tason jälkeen on hyvä päästä instrumenttipedagogin ohjattuun opetukseen. Orkesterisoitto on hyvä aloittaa heti soittouran alusta asti. Yhdessä vertaisten kanssa saadut positiiviset kokemukset kasvattavat soittajaa soittotaidollisesti, henkisesti ja ihminen tulee enemmän sinuiksi oman musiikillisen suhteensa kanssa.
Orkesteritoiminta on monesti parasta antia, mitä puhallinmusiikki ja sen harrastaminen voi antaa.
|