Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla

Tässä tutkimuksessa perehdytään syvemmälle työntekijävaikuttajien tuottamiin vide-osisältöihin TikTok-sovellusalustalla. Työntekijävaikuttajat ovat mielenkiintoinen, ja vai-kuttajamarkkinoinnin saralla uudempi tutkimuksen kohde. Työntekijävaikuttajien moti-vaattorit sisällöntuottamiseen ovat erilais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väätänen, Frida
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95968
_version_ 1828193033440460800
author Väätänen, Frida
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väätänen, Frida Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väätänen, Frida Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väätänen, Frida
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa perehdytään syvemmälle työntekijävaikuttajien tuottamiin vide-osisältöihin TikTok-sovellusalustalla. Työntekijävaikuttajat ovat mielenkiintoinen, ja vai-kuttajamarkkinoinnin saralla uudempi tutkimuksen kohde. Työntekijävaikuttajien moti-vaattorit sisällöntuottamiseen ovat erilaiset kuin perinteisillä vaikuttajilla, sillä sisällön-tuotanto ei useinkaan perustu kaupallisten yhteistöiden tuottamiseen, eikä näin ollen mo-tivaattori toimintaan usein ole ainakaan suora taloudellinen hyötyminen. Työntekijävaikuttajat ja heidän tuottamansa sisältö heijastelee organisaatioiden onnistumisia (tai epäonnistumisia) sisäisen markkinoinnin parissa. Toisaalta taas työn-tekijävaikuttajilla on merkittävä potentiaali vaikuttaa useisiin sidosryhmiin, kuten organi-saation sisäisesti muihin työntekijöihin kuin myös esimerkiksi kuluttajiin sekä esimerkiksi organisaation potentiaalisiin työntekijöihin. Työntekijävaikuttamisen ymmärtäminen on-kin siis merkittävää, sillä niin organisaatiot, kuin myös työntekijätkin voivat parhaimmil-laan hyötyä siitä monella tapaa. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Tutkimuksessa analy-soitiin TikTok-alustalla neljän eri työntekijävaikuttajan profiilit sekä kymmenen videota heidän profiileistaan. Videoita analysoitiin työntekijäpohjaisen brändipääoman näkö-kulmasta, ja koodikehikko luotiin hyödyntäen työntekijäpohjaisen brändipääoman di-mensioita. Tutkimuksen avulla työntekijävaikuttajien videoita saatiin kategorisoitua, ja vide-oista löydettiin merkkejä työntekijäpohjaisen brändipääoman ilmentymisestä. Videoista löydettiin kolme pääkategoriaa, huumori, informatiivinen ja sekalainen, joiden alle koot-tiin myös alakategorioita. Brändin ilmenemisessä tutkittujen työntekijävaikuttajien välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia, mutta tästä saatiin myös ideoita jatkotutkimukselle. Koodikehikon ulkopuolelta merkittävä löydös oli se, että työntekijävaikuttajien videoissa oli havaittavissa merkittävänä osa-alueena myös vaikuttajien henkilökohtainen brändäys myös työnantajabrändin lisäksi.
first_indexed 2024-06-17T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4t\u00e4nen, Frida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-17T10:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-17T10:50:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n syvemm\u00e4lle ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien tuottamiin vide-osis\u00e4lt\u00f6ihin TikTok-sovellusalustalla. Ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajat ovat mielenkiintoinen, ja vai-kuttajamarkkinoinnin saralla uudempi tutkimuksen kohde. Ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien moti-vaattorit sis\u00e4ll\u00f6ntuottamiseen ovat erilaiset kuin perinteisill\u00e4 vaikuttajilla, sill\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6n-tuotanto ei useinkaan perustu kaupallisten yhteist\u00f6iden tuottamiseen, eik\u00e4 n\u00e4in ollen mo-tivaattori toimintaan usein ole ainakaan suora taloudellinen hy\u00f6tyminen.\n\nTy\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajat ja heid\u00e4n tuottamansa sis\u00e4lt\u00f6 heijastelee organisaatioiden onnistumisia (tai ep\u00e4onnistumisia) sis\u00e4isen markkinoinnin parissa. Toisaalta taas ty\u00f6n-tekij\u00e4vaikuttajilla on merkitt\u00e4v\u00e4 potentiaali vaikuttaa useisiin sidosryhmiin, kuten organi-saation sis\u00e4isesti muihin ty\u00f6ntekij\u00f6ihin kuin my\u00f6s esimerkiksi kuluttajiin sek\u00e4 esimerkiksi organisaation potentiaalisiin ty\u00f6ntekij\u00f6ihin. Ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttamisen ymm\u00e4rt\u00e4minen on-kin siis merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 niin organisaatiot, kuin my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00e4tkin voivat parhaimmil-laan hy\u00f6ty\u00e4 siit\u00e4 monella tapaa.\n \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina. Tutkimuksessa analy-soitiin TikTok-alustalla nelj\u00e4n eri ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajan profiilit sek\u00e4 kymmenen videota heid\u00e4n profiileistaan. Videoita analysoitiin ty\u00f6ntekij\u00e4pohjaisen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman n\u00e4k\u00f6-kulmasta, ja koodikehikko luotiin hy\u00f6dynt\u00e4en ty\u00f6ntekij\u00e4pohjaisen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman di-mensioita.\n\nTutkimuksen avulla ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien videoita saatiin kategorisoitua, ja vide-oista l\u00f6ydettiin merkkej\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4pohjaisen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman ilmentymisest\u00e4. Videoista l\u00f6ydettiin kolme p\u00e4\u00e4kategoriaa, huumori, informatiivinen ja sekalainen, joiden alle koot-tiin my\u00f6s alakategorioita. Br\u00e4ndin ilmenemisess\u00e4 tutkittujen ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien v\u00e4lill\u00e4 oli jonkin verran eroavaisuuksia, mutta t\u00e4st\u00e4 saatiin my\u00f6s ideoita jatkotutkimukselle. Koodikehikon ulkopuolelta merkitt\u00e4v\u00e4 l\u00f6yd\u00f6s oli se, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien videoissa oli havaittavissa merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 osa-alueena my\u00f6s vaikuttajien henkil\u00f6kohtainen br\u00e4nd\u00e4ys my\u00f6s ty\u00f6nantajabr\u00e4ndin lis\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-17T10:50:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-17T10:50:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman ilmentyminen ty\u00f6ntekij\u00e4vaikuttajien videoissa TikTok-alustalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406174734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95968
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7376d53-a7fc-4b5a-ae01-1383a666a036\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406174734.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väätänen, Frida Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla Marketing Markkinointi
title Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
title_full Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
title_fullStr Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
title_full_unstemmed Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
title_short Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
title_sort brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa tiktok alustalla
title_txtP Brändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95968 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406174734
work_keys_str_mv AT väätänenfrida brändipääomanilmentyminentyöntekijävaikuttajienvideoissatiktokalustalla