”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viidesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia mielenterveydestä ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto kerättiin kirjallisilla tehtävälomakkeilla, ja se analysoitiin hyödyntäen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suutari, Saana
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95963
_version_ 1826225696238731264
author Suutari, Saana
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suutari, Saana Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suutari, Saana Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suutari, Saana
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viidesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia mielenterveydestä ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto kerättiin kirjallisilla tehtävälomakkeilla, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen mukaan viidesluokkalaiset ymmärtävät mielenterveyden ja mielenterveysosaamisen koostuvan monista ulottuvuuksista (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen), ja ymmärtävät siihen kuuluvan sekä sairauksien poissaolon että positiivisen ulottuvuuden. Heidän mielenterveyttään tukevat hyvät kaveri- ja perhesuhteet, omien arvojen mukainen elämä sekä terveyttä tukevat ruokailu- ja liikuntatottumukset. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat vaikeus jakaa omia ajatuksia ja tunteita muille, myöhäinen nukkumaanmenoaika sekä kiusaaminen. Lopuksi tutkimuksessa saatiin muodostettua kolme tyyppiä (täydellisyyteen pyrkijät, realistiset reflektoijat sekä nykyhetkeen juuttuneet) sen mukaan, kuinka nuoret suhtautuvat oman mielenterveysosaamisen kehittämiseen. Tämä tutkimus toi esiin sen, millaisena viidesluokkalaiset itse käsittävät kyseisen aiheen. Se tarjoaa kasvattajille mahdollisuuden lähestyä aihetta lasten näkökulmasta käsin, ja kiinnittää huomiota erityisesti kriittiseksi havaittuihin osa-alueisiin.
first_indexed 2024-06-17T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutari, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-17T10:10:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-17T10:10:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidesluokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia mielenterveydest\u00e4 ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto ker\u00e4ttiin kirjallisilla teht\u00e4v\u00e4lomakkeilla, ja se analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksen mukaan viidesluokkalaiset ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t mielenterveyden ja mielenterveysosaamisen koostuvan monista ulottuvuuksista (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen), ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t siihen kuuluvan sek\u00e4 sairauksien poissaolon ett\u00e4 positiivisen ulottuvuuden. Heid\u00e4n mielenterveytt\u00e4\u00e4n tukevat hyv\u00e4t kaveri- ja perhesuhteet, omien arvojen mukainen el\u00e4m\u00e4 sek\u00e4 terveytt\u00e4 tukevat ruokailu- ja liikuntatottumukset. Suurimpia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat vaikeus jakaa omia ajatuksia ja tunteita muille, my\u00f6h\u00e4inen nukkumaanmenoaika sek\u00e4 kiusaaminen. Lopuksi tutkimuksessa saatiin muodostettua kolme tyyppi\u00e4 (t\u00e4ydellisyyteen pyrkij\u00e4t, realistiset reflektoijat sek\u00e4 nykyhetkeen juuttuneet) sen mukaan, kuinka nuoret suhtautuvat oman mielenterveysosaamisen kehitt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esiin sen, millaisena viidesluokkalaiset itse k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t kyseisen aiheen. Se tarjoaa kasvattajille mahdollisuuden l\u00e4hesty\u00e4 aihetta lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin, ja kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota erityisesti kriittiseksi havaittuihin osa-alueisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-17T10:10:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-17T10:10:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveysosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOlen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pit\u00e4nyt l\u00e4heiset el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 joka p\u00e4iv\u00e4\u201d : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406174729", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95963
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:32Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b356cb5-98fd-4f1c-8ead-ca1f5e0d8334\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406174729.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suutari, Saana ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta mielenterveysosaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi mielenterveys koululaiset lapset (ikäryhmät) mielenterveystyö
title ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_full ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_fullStr ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_full_unstemmed ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_short ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä”
title_sort olen itkenyt ja olen nauranut mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_sub viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
title_txtP ”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
topic mielenterveysosaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi mielenterveys koululaiset lapset (ikäryhmät) mielenterveystyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi koululaiset lapset (ikäryhmät) mielenterveys mielenterveysosaaminen mielenterveystyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406174729
work_keys_str_mv AT suutarisaana olenitkenytjaolennauranutmuttaolenpitänytläheisetelämässäjokapäiväviidesluokkalaist