”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viidesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia mielenterveydestä ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto kerättiin kirjallisilla tehtävälomakkeilla, ja se analysoitiin hyödyntäen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suutari, Saana
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95963
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viidesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia mielenterveydestä ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto kerättiin kirjallisilla tehtävälomakkeilla, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen mukaan viidesluokkalaiset ymmärtävät mielenterveyden ja mielenterveysosaamisen koostuvan monista ulottuvuuksista (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen), ja ymmärtävät siihen kuuluvan sekä sairauksien poissaolon että positiivisen ulottuvuuden. Heidän mielenterveyttään tukevat hyvät kaveri- ja perhesuhteet, omien arvojen mukainen elämä sekä terveyttä tukevat ruokailu- ja liikuntatottumukset. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat vaikeus jakaa omia ajatuksia ja tunteita muille, myöhäinen nukkumaanmenoaika sekä kiusaaminen. Lopuksi tutkimuksessa saatiin muodostettua kolme tyyppiä (täydellisyyteen pyrkijät, realistiset reflektoijat sekä nykyhetkeen juuttuneet) sen mukaan, kuinka nuoret suhtautuvat oman mielenterveysosaamisen kehittämiseen. Tämä tutkimus toi esiin sen, millaisena viidesluokkalaiset itse käsittävät kyseisen aiheen. Se tarjoaa kasvattajille mahdollisuuden lähestyä aihetta lasten näkökulmasta käsin, ja kiinnittää huomiota erityisesti kriittiseksi havaittuihin osa-alueisiin.