Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana

Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kenttää sekä ostopäätösprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena tekoälystä on kehittynyt kasvava markkinointityökalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdessä Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. Tämän tutkiel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kerkkonen, Aapo
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95962
_version_ 1828193033434169344
author Kerkkonen, Aapo
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kerkkonen, Aapo Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kerkkonen, Aapo Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kerkkonen, Aapo
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kenttää sekä ostopäätösprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena tekoälystä on kehittynyt kasvava markkinointityökalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdessä Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. Tämän tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, miten Z-sukupolvi suhtautuu tekoälymarkkinointiin, sen hyödyntämiseen ostopäätösprosessissa, ja millaisia eettisiä näkökulmia tekoälymarkkinointi herättää. Tämän tutkielman kohderyhmä koostuu Z-sukupolven edustajista, jotka tunnetaan yleisesti digitaalisimpana, ympäristötietoisimpana ja vastuullisimpana sukupolvena. Z-sukupolven rooli tulevaisuuden kuluttajina ja teknologian hyödyntäjinä on merkittävä, tehden tutkimuksesta oleellisen tekoälymarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluin, järjestämällä neljä viiden tai kuuden henkilön haastattelua (n=22). Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan Z-sukupolven edustajiin, sukupolvinäkökulman tutkimisen vuoksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälymarkkinoinnin merkitys markkinointiprosessien tehostamisessa ja sen monipuolisessa hyödyntämisessä on merkittävä. Z-sukupolvi näkee tekoälyn innovatiivisena ja tehokkaana työkaluna, mutta painottaa samalla eettisten sekä vastuullisuuden näkökulmien merkitystä siihen suhtautumisessa. Tekoälymarkkinointi on tehostanut Z-sukupolven ostopäätösprosesseja esimerkiksi tiedonhaun näkökulmasta, mutta sillä voi olla myös negatiiviset vaikutukset kuluttajan ostopäätöksiin. Merkittävin eettinen huoli tekoälymarkkinointiin liittyen Z-sukupolven näkökulmasta on ylikulutukselle altistaminen tehokkaan kohdennetun mainonnan seurauksena. Tämän tutkielman avulla pyritään kasvattamaan markkinoinnin ammattilaisten tietoisuutta siitä, millaisia eettisiä näkökulmia heidän tulee huomioida tekoälymarkkinoinnissa, ja vaikuttaessa kuluttajien ostopäätösprosesseihin.
first_indexed 2024-06-17T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kerkkonen, Aapo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-17T10:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-17T10:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95962", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kentt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena teko\u00e4lyst\u00e4 on kehittynyt kasvava markkinointity\u00f6kalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdess\u00e4 Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten Z-sukupolvi suhtautuu teko\u00e4lymarkkinointiin, sen hy\u00f6dynt\u00e4miseen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa, ja millaisia eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia teko\u00e4lymarkkinointi her\u00e4tt\u00e4\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman kohderyhm\u00e4 koostuu Z-sukupolven edustajista, jotka tunnetaan yleisesti digitaalisimpana, ymp\u00e4rist\u00f6tietoisimpana ja vastuullisimpana sukupolvena. Z-sukupolven rooli tulevaisuuden kuluttajina ja teknologian hy\u00f6dynt\u00e4jin\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4, tehden tutkimuksesta oleellisen teko\u00e4lymarkkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin fokusryhm\u00e4haastatteluin, j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 nelj\u00e4 viiden tai kuuden henkil\u00f6n haastattelua (n=22). Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan Z-sukupolven edustajiin, sukupolvin\u00e4k\u00f6kulman tutkimisen vuoksi. Aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 teko\u00e4lymarkkinoinnin merkitys markkinointiprosessien tehostamisessa ja sen monipuolisessa hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4. Z-sukupolvi n\u00e4kee teko\u00e4lyn innovatiivisena ja tehokkaana ty\u00f6kaluna, mutta painottaa samalla eettisten sek\u00e4 vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulmien merkityst\u00e4 siihen suhtautumisessa. Teko\u00e4lymarkkinointi on tehostanut Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseja esimerkiksi tiedonhaun n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta sill\u00e4 voi olla my\u00f6s negatiiviset vaikutukset kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. Merkitt\u00e4vin eettinen huoli teko\u00e4lymarkkinointiin liittyen Z-sukupolven n\u00e4k\u00f6kulmasta on ylikulutukselle altistaminen tehokkaan kohdennetun mainonnan seurauksena. T\u00e4m\u00e4n tutkielman avulla pyrit\u00e4\u00e4n kasvattamaan markkinoinnin ammattilaisten tietoisuutta siit\u00e4, millaisia eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia heid\u00e4n tulee huomioida teko\u00e4lymarkkinoinnissa, ja vaikuttaessa kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-17T10:09:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-17T10:09:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lymarkkinoinnin hy\u00f6dynt\u00e4minen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa \u2013 Z-sukupolvi eettisen\u00e4 arvioijana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406174728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95962
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/05ccd862-4bc7-4d64-96c9-14fa86004fd8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406174728.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kerkkonen, Aapo Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana Marketing Markkinointi
title Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
title_full Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
title_fullStr Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
title_full_unstemmed Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
title_short Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
title_sort tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa z sukupolvi eettisenä arvioijana
title_txtP Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95962 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406174728
work_keys_str_mv AT kerkkonenaapo tekoälymarkkinoinninhyödyntäminenostopäätösprosessissazsukupolvieettisenäarvioijan