fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Gr\u00e9nman, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kerkkonen, Aapo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-17T10:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-17T10:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95962", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kentt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena teko\u00e4lyst\u00e4 on kehittynyt kasvava markkinointity\u00f6kalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdess\u00e4 Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten Z-sukupolvi suhtautuu teko\u00e4lymarkkinointiin, sen hy\u00f6dynt\u00e4miseen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa, ja millaisia eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia teko\u00e4lymarkkinointi her\u00e4tt\u00e4\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman kohderyhm\u00e4 koostuu Z-sukupolven edustajista, jotka tunnetaan yleisesti digitaalisimpana, ymp\u00e4rist\u00f6tietoisimpana ja vastuullisimpana sukupolvena. Z-sukupolven rooli tulevaisuuden kuluttajina ja teknologian hy\u00f6dynt\u00e4jin\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4, tehden tutkimuksesta oleellisen teko\u00e4lymarkkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin fokusryhm\u00e4haastatteluin, j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 nelj\u00e4 viiden tai kuuden henkil\u00f6n haastattelua (n=22). Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan Z-sukupolven edustajiin, sukupolvin\u00e4k\u00f6kulman tutkimisen vuoksi. Aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 teko\u00e4lymarkkinoinnin merkitys markkinointiprosessien tehostamisessa ja sen monipuolisessa hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4. Z-sukupolvi n\u00e4kee teko\u00e4lyn innovatiivisena ja tehokkaana ty\u00f6kaluna, mutta painottaa samalla eettisten sek\u00e4 vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulmien merkityst\u00e4 siihen suhtautumisessa. Teko\u00e4lymarkkinointi on tehostanut Z-sukupolven ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseja esimerkiksi tiedonhaun n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta sill\u00e4 voi olla my\u00f6s negatiiviset vaikutukset kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. Merkitt\u00e4vin eettinen huoli teko\u00e4lymarkkinointiin liittyen Z-sukupolven n\u00e4k\u00f6kulmasta on ylikulutukselle altistaminen tehokkaan kohdennetun mainonnan seurauksena. T\u00e4m\u00e4n tutkielman avulla pyrit\u00e4\u00e4n kasvattamaan markkinoinnin ammattilaisten tietoisuutta siit\u00e4, millaisia eettisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia heid\u00e4n tulee huomioida teko\u00e4lymarkkinoinnissa, ja vaikuttaessa kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosesseihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-17T10:09:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-17T10:09:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lymarkkinoinnin hy\u00f6dynt\u00e4minen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessissa \u2013 Z-sukupolvi eettisen\u00e4 arvioijana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406174728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|