Encountering African American English on Instagram A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland

Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siinä muodossa, jossa se ilmenee kirjoitettuna sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin tarkastelun kohteena oli Insta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moisio, Linnea
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95961
_version_ 1826225691198226432
author Moisio, Linnea
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moisio, Linnea Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moisio, Linnea Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moisio, Linnea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siinä muodossa, jossa se ilmenee kirjoitettuna sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin tarkastelun kohteena oli Instagram. Asenteiden kartoitus toteutettiin verkkokyselynä, joka noudatti matched guise -tekniikkaa. Perinteisesti tutkimusmenetelmässä sama sisältö luetaan ääneen useammalla eri kielivarieteetilla, minkä jälkeen osallistujien tehtävänä on arvioida erilaisia piirteitä lukijassa. Tässä tutkimuksessa ei käytetty oikeita kielen käyttäjiä, vaan arvioitavat kirjoitetussa muodossa olevat sisällöt tuotettiin yhteistyössä ChatGPT-tekoälyn kanssa. Sisällöt toteutettiin käyttäen kolmea kielivarieteettia: (digitaalista) afrikkalaisamerikkalaista englantia, amerikkalaista standardienglantia sekä digitaalista kieltä. Digitaalinen kieli rajattiin epästandardiseksi ja lyhyitä rakenteita hyödyntäväksi englanniksi, joka pyrkii muutoin olemaan tyyliltään mahdollisimman neutraali. Tulosten perusteella havaittiin, että kirjoittajista standardivarieteettia käyttäviä pidettiin statukseltaan korkeampiarvoisina: heidät arvioitiin kouluttautuneiksi ja älykkäiksi. Afrikkalaisamerikkalaisen englannin ja digitaalisen kielen käyttäjät arvioitiin heikosti kouluttautuneiksi ja vähemmän älykkäiksi. Oletettujen kirjoittajien solidaarisuuteen liittyvien piirteiden osalta epästandardiset kielivarieteetit puolestaan arvioitiin positiivisemmin. Tämä oli aiemmista tutkimuksista poikkeavaa, sillä niissä afrikkalaisamerikkalainen englanti oli arvioitu kaikilta osin negatiivisemmassa valossa kuin standardin mukainen englanti. Tämä tulos selittyy todennäköisesti sillä, että tutkimuksessa käytettiin alustana sosiaalista mediaa, jossa standardin mukaisen kielen käyttö saattaa tuntua kömpelöltä ja epäsopivalta. Lisäksi tutkimuksen kohderyhmä saattaa tuntea afrikkalaisamerikkalaista englantia heikommin, jolloin sitä ei välttämättä edes tunnisteta sosiaalisessa mediassa. Tällöin ennakkoluulot ja asenteet kielen puhujia kohtaan eivät vaikuta kieliasenteisiin. Tutkimus lisäsi tietoa siitä, miten afrikkalaisamerikkalaiseen englantiin suhtaudutaan. Se keskittyi erityisesti Suomessa opiskeleviin korkeakouluopiskelijoihin sekä afrikkalaisamerikkalaisen englannin digitaaliseen muotoon. Tutkimus tarjosi myös uusia näkökulmia siihen, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tutkimusasetelman ja -materiaalin luomisessa.
first_indexed 2024-06-17T20:00:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moisio, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-17T10:01:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-17T10:01:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95961", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siin\u00e4 muodossa, jossa se ilmenee kirjoitettuna sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin tarkastelun kohteena oli Instagram. Asenteiden kartoitus toteutettiin verkkokyselyn\u00e4, joka noudatti matched guise -tekniikkaa. Perinteisesti tutkimusmenetelm\u00e4ss\u00e4 sama sis\u00e4lt\u00f6 luetaan \u00e4\u00e4neen useammalla eri kielivarieteetilla, mink\u00e4 j\u00e4lkeen osallistujien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on arvioida erilaisia piirteit\u00e4 lukijassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ei k\u00e4ytetty oikeita kielen k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, vaan arvioitavat kirjoitetussa muodossa olevat sis\u00e4ll\u00f6t tuotettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 ChatGPT-teko\u00e4lyn kanssa. Sis\u00e4ll\u00f6t toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en kolmea kielivarieteettia: (digitaalista) afrikkalaisamerikkalaista englantia, amerikkalaista standardienglantia sek\u00e4 digitaalista kielt\u00e4. Digitaalinen kieli rajattiin ep\u00e4standardiseksi ja lyhyit\u00e4 rakenteita hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ksi englanniksi, joka pyrkii muutoin olemaan tyylilt\u00e4\u00e4n mahdollisimman neutraali. Tulosten perusteella havaittiin, ett\u00e4 kirjoittajista standardivarieteettia k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 pidettiin statukseltaan korkeampiarvoisina: heid\u00e4t arvioitiin kouluttautuneiksi ja \u00e4lykk\u00e4iksi. Afrikkalaisamerikkalaisen englannin ja digitaalisen kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t arvioitiin heikosti kouluttautuneiksi ja v\u00e4hemm\u00e4n \u00e4lykk\u00e4iksi. Oletettujen kirjoittajien solidaarisuuteen liittyvien piirteiden osalta ep\u00e4standardiset kielivarieteetit puolestaan arvioitiin positiivisemmin. T\u00e4m\u00e4 oli aiemmista tutkimuksista poikkeavaa, sill\u00e4 niiss\u00e4 afrikkalaisamerikkalainen englanti oli arvioitu kaikilta osin negatiivisemmassa valossa kuin standardin mukainen englanti. T\u00e4m\u00e4 tulos selittyy todenn\u00e4k\u00f6isesti sill\u00e4, ett\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin alustana sosiaalista mediaa, jossa standardin mukaisen kielen k\u00e4ytt\u00f6 saattaa tuntua k\u00f6mpel\u00f6lt\u00e4 ja ep\u00e4sopivalta. Lis\u00e4ksi tutkimuksen kohderyhm\u00e4 saattaa tuntea afrikkalaisamerikkalaista englantia heikommin, jolloin sit\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 edes tunnisteta sosiaalisessa mediassa. T\u00e4ll\u00f6in ennakkoluulot ja asenteet kielen puhujia kohtaan eiv\u00e4t vaikuta kieliasenteisiin. Tutkimus lis\u00e4si tietoa siit\u00e4, miten afrikkalaisamerikkalaiseen englantiin suhtaudutaan. Se keskittyi erityisesti Suomessa opiskeleviin korkeakouluopiskelijoihin sek\u00e4 afrikkalaisamerikkalaisen englannin digitaaliseen muotoon. Tutkimus tarjosi my\u00f6s uusia n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, miten teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tutkimusasetelman ja -materiaalin luomisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-17T10:01:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-17T10:01:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "African American English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Digital African American English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Language attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Digital Language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Matched-guise technique", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406174727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "artificial intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95961
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moisio, Linnea Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland African American English Digital African American English Language attitudes Digital Language Matched-guise technique English Englannin kieli 301 tekoäly englannin kieli asenteet Instagram artificial intelligence English language attitudes
title Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
title_full Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
title_fullStr Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
title_full_unstemmed Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
title_short Encountering African American English on Instagram
title_sort encountering african american english on instagram a study on bachelor s and master s students language attitudes in finland
title_sub A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
title_txtP Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
topic African American English Digital African American English Language attitudes Digital Language Matched-guise technique English Englannin kieli 301 tekoäly englannin kieli asenteet Instagram artificial intelligence English language attitudes
topic_facet 301 African American English Digital African American English Digital Language Englannin kieli English English language Instagram Language attitudes Matched-guise technique artificial intelligence asenteet attitudes englannin kieli tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95961 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406174727
work_keys_str_mv AT moisiolinnea encounteringafricanamericanenglishoninstagramastudyonbachelorsandmastersstudentslan