Virtuaalinen vai fyysinen näppäimistö? Kirjoitusvälineiden vaikutukset käyttäjän suoriutumiseen lukivaikeuksien seulonnoissa

Niilo Mäki Instituutissa (NMI) on kehitetty sähköisiä testejä lukivaikeuksien seulontaan. Tähän kehitettyä ARVIO-järjestelmää on suositeltu käytettäväksi tietokoneella, mutta järjestelmä mahdollistaa tablettien käyttämisen. Tavoitteena oli tuottaa NMI:lle tietoa näppäimistöjen vaikutuksista DLS-luki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stylman, Enni Mirjami
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95947
Description
Summary:Niilo Mäki Instituutissa (NMI) on kehitetty sähköisiä testejä lukivaikeuksien seulontaan. Tähän kehitettyä ARVIO-järjestelmää on suositeltu käytettäväksi tietokoneella, mutta järjestelmä mahdollistaa tablettien käyttämisen. Tavoitteena oli tuottaa NMI:lle tietoa näppäimistöjen vaikutuksista DLS-lukivaikeusseuloissa suoriutumiseen laitteistosuosituksia ja ARVIO-järjestelmän kehitystä varten. Tutkimuksessa tarkasteltiin fyysisten näppäimistöjen käyttäjien sekä virtuaalisten näppäimistöjen tulosten eroja tutkimusta varten laaditussa näppäimistötestissä, sekä verrattiin niitä DLS:n sanelutehtävän tuloksiin. Havaittiin, että alakoulun 1.–2. luokan oppilaiden kohdalla fyysisten näppäimistöjen käyttäjät pärjäsivät aavistuksen paremmin näppäimistötestissä. Sanelutehtävässä toisen luokan oppilaista virtuaalisten näppäimistöjen käyttäjät suoriutuivat selkeästi paremmin. Ensimmäisen luokan osalta ei tullut tilastollisesti merkittäviä eroja. Suositellaan, että näppäimistösuosituksia laajennetaan alakoulun kahden ensimmäisen luokan osalta koskemaan myös virtuaalisia näppäimistöjä. Yläkoulun osalta havaittiin, että 7.–9. luokan oppilailla tablettitietokoneiden käyttö on vähäistä, ja pääasiassa oppilaat käyttävät kirjoittamiseen fyysistä näppäimistöä.