Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin

Tiivistelmä – Abstract Tämän laadullisin menetelmin toteutetun Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä sijoitusinformaation vaikutuksesta yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin ja sijoituskäyttäytymiseen. Aiheen tarkastelun keskiöissä olivat keskeiset psykologiset tekijät, ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junnunkauppi, Taneli
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95919
_version_ 1826225676489850880
author Junnunkauppi, Taneli
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Junnunkauppi, Taneli Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Junnunkauppi, Taneli Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Junnunkauppi, Taneli
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä – Abstract Tämän laadullisin menetelmin toteutetun Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä sijoitusinformaation vaikutuksesta yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin ja sijoituskäyttäytymiseen. Aiheen tarkastelun keskiöissä olivat keskeiset psykologiset tekijät, kuten suhtautuminen riskiin, käytösharhat ja psykologinen affekti. Sijoitusinformaation osalta tässä tutkimuksessa keskityttiin digitaalisiin media-alustoihin, erityisesti sosiaaliseen mediaan sen ajankohtaisuuden ja merkityksellisyyden myötä. Aihevalinnan ja -rajauksen taustalla on tavoite täyttää aiheeseen liittyviä tutkimusaukkoja, joita ei olla täytetty aiemmassa kirjallisuudessa. Tutkimus toteutettiin suorittamalla puolistrukturoituja yksilöhaastatteluita, joilla pyrittiin löytämään vastauksia laadittuihin tutkimuskysymyksiin teoreettisen viitekehyksen puitteissa. Haastatteluja oli yhteensä yhdeksän kappaletta ja ne suoritettiin keväällä 2024. Haastateltavat olivat nuoria aikuisia, joilla oli taustalla harrastuneisuutta ja kiinnostusta sijoittamista kohtaan. Haastatteluiden myötä saadut tulokset olivat pitkälti linjassa aiemman tutkimuksen kanssa useimmilla osa-alueilla, mutta poikkeavuuksia myös havaittiin. Tulokset tukivat näkemystä sosiaalisen median vaikuttavasta roolista yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin, mutta esimerkiksi sosiaalisen median käytön aktiivisuus ei tulosten mukaan johda riskillisempiin sijoitusratkaisuihin, kuten teoriassa todettiin. Psykologisten tekijöiden vaikutukset sijoituskäyttäytymiseen korostuivat erityisesti tuottohakuisten ja korkean riskin sijoitusstrategiaa soveltavien yksityissijoittajien keskuudessa. Tulevassa jatkotutkimuksessa aihetta voitaisiin tarkastella syvemmin psykologisten tekijöiden, kuten käytösharhojen vaikutusten, näkökulmasta. Myös sosiaalisten tekijöiden vaikutukset voitaisiin sisällyttää aiheen tarkasteluun tulevissa tutkimuksissa.
first_indexed 2024-06-14T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junnunkauppi, Taneli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-14T12:19:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-14T12:19:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95919", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 \u2013 Abstract\n\nT\u00e4m\u00e4n laadullisin menetelmin toteutetun Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 sijoitusinformaation vaikutuksesta yksityissijoittajien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoprosessiin ja sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Aiheen tarkastelun keski\u00f6iss\u00e4 olivat keskeiset psykologiset tekij\u00e4t, kuten suhtautuminen riskiin, k\u00e4yt\u00f6sharhat ja psykologinen affekti. Sijoitusinformaation osalta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin digitaalisiin media-alustoihin, erityisesti sosiaaliseen mediaan sen ajankohtaisuuden ja merkityksellisyyden my\u00f6t\u00e4. Aihevalinnan ja -rajauksen taustalla on tavoite t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aiheeseen liittyvi\u00e4 tutkimusaukkoja, joita ei olla t\u00e4ytetty aiemmassa kirjallisuudessa.\nTutkimus toteutettiin suorittamalla puolistrukturoituja yksil\u00f6haastatteluita, joilla pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia laadittuihin tutkimuskysymyksiin teoreettisen viitekehyksen puitteissa. Haastatteluja oli yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n kappaletta ja ne suoritettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024. Haastateltavat olivat nuoria aikuisia, joilla oli taustalla harrastuneisuutta ja kiinnostusta sijoittamista kohtaan.\nHaastatteluiden my\u00f6t\u00e4 saadut tulokset olivat pitk\u00e4lti linjassa aiemman tutkimuksen kanssa useimmilla osa-alueilla, mutta poikkeavuuksia my\u00f6s havaittiin. Tulokset tukivat n\u00e4kemyst\u00e4 sosiaalisen median vaikuttavasta roolista yksityissijoittajien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoprosessiin, mutta esimerkiksi sosiaalisen median k\u00e4yt\u00f6n aktiivisuus ei tulosten mukaan johda riskillisempiin sijoitusratkaisuihin, kuten teoriassa todettiin. Psykologisten tekij\u00f6iden vaikutukset sijoitusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseen korostuivat erityisesti tuottohakuisten ja korkean riskin sijoitusstrategiaa soveltavien yksityissijoittajien keskuudessa.\nTulevassa jatkotutkimuksessa aihetta voitaisiin tarkastella syvemmin psykologisten tekij\u00f6iden, kuten k\u00e4yt\u00f6sharhojen vaikutusten, n\u00e4k\u00f6kulmasta. My\u00f6s sosiaalisten tekij\u00f6iden vaikutukset voitaisiin sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 aiheen tarkasteluun tulevissa tutkimuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-06-14T12:19:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-14T12:19:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoprosessiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406144685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95919
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfdd1042-ff84-4e1f-9a5d-ec2866e4b80a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406144685.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junnunkauppi, Taneli Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin Marketing Markkinointi
title Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_full Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_fullStr Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_full_unstemmed Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_short Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_sort sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
title_txtP Sijoitusinformaation vaikutus yksityissijoittajien päätöksentekoprosessiin
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95919 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406144685
work_keys_str_mv AT junnunkauppitaneli sijoitusinformaationvaikutusyksityissijoittajienpäätöksentekoprosessiin