Keskeisten aineettoman pääoman erien tunnistus ja arvonmääritys osana yrityksen sisäistä laskentatoimea

Aineeton pääoma on keskeinen osa yritysten jokapäiväistä liiketoimintaa, ja investoinnit aineettomaan pääomaan ovat yksi kehittyneiden talouksien tun-nusmerkeistä. Katsaus yritysten ulkoiseen raportointiin ei kuitenkaan kuvas-ta aineettoman pääoman keskeistä merkitystä yritysten toimintaan ja poten-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jäkälä, Heikki Aukusti
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95906
Description
Summary:Aineeton pääoma on keskeinen osa yritysten jokapäiväistä liiketoimintaa, ja investoinnit aineettomaan pääomaan ovat yksi kehittyneiden talouksien tun-nusmerkeistä. Katsaus yritysten ulkoiseen raportointiin ei kuitenkaan kuvas-ta aineettoman pääoman keskeistä merkitystä yritysten toimintaan ja poten-tiaaliin, sillä aineeton pääoma näyttäytyy yritysten taloudessa pääosin kus-tannuksina. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan aineettoman pääoman tunnis-tamista ja arvonmääritystä yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa halutaan selvittää keskeisten aineettoman pääoman resurssien tunnistuksen syitä ja lähtökohtia, aineettoman pääoman arvonmääritystä, sekä tunnistami-sen ja arvonmäärityksen hyödyntämistä osana yrityksen strategista suunnit-telua. Tutkimuksen avulla halutaan myös ymmärtää aineettoman pääoman arvonmäärityksen yleisyyttä sisäisen laskentatoimen työkaluna. Tutkielman teoreettinen viitekehys keskittyy aineettoman pääoman määrittelyyn, tunnis-tamiseen ja jaotteluun. Toisessa teoriaosiossa tarkastellaan aineettoman pää-oman arvonmäärityksen yleisimpiä malleja, sekä aineettoman pääoman eri-tyispiirteitä arvonmäärityksessä. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluina, johon osallistui suomalaisten yrityksen talousjohtajia viideltä eri toimialalta. Aineettoman pääoman tunnistaminen ja arvonmääritys olivat keskei-sessä osassa yritysten toimintaa etenkin yrityskauppojen yhteydessä. Juokse-vassa liiketoiminnassa aineettoman pääoman arvonmääritys ei ollut yhtä yleistä haastatteluun osallistuneiden yritysten keskuudessa. Etenkin keskei-simpien aineettomien resurssien tunnistaminen oli kuitenkin keskeisessä asemassa myös yrityksen sisäisistä tarpeista katsoen, ja tämä nähtiin useim-missa tapauksissa tärkeänä osana yrityksen pitkän aikavälin strategista suun-nittelua. Yritysten käytössä olleet arvonmääritysmallit olivat pääosin tuottoperustei-sia kassavirtamalleja, mutta esimerkiksi kustannusperusteisia malleja hyö-dynnettiin myös osana yrityskauppoja. Haastateltavat raportoivat mallien käyttöön liittyvän samoja haasteita, kuin mitä aikaisempienkin tutkimusten kohdalla on ilmennyt. Haastateltavat näkivät aineettoman pääoman tunnis-tamisen ja arvonmäärityksen yleistyvän tulevaisuudessa erilaisten resurssien ja liiketoimintamallien yleistyessä