Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista

Pro gradu -tutkielmassani tutkin yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja sosiaalista kestävyyttä. Yksityisautoilun päästöt vastaavat noin kymmenyksestä koko Suomen päästöistä. Koska liikenne kuuluu taakanjakosektorille, eli se ei kuulu EU:n päästökaupan piiriin, o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapaniemi, Antti
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Social Sciences and Philosophy, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95866
_version_ 1826225694492852224
author Haapaniemi, Antti
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haapaniemi, Antti Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haapaniemi, Antti Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haapaniemi, Antti
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassani tutkin yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja sosiaalista kestävyyttä. Yksityisautoilun päästöt vastaavat noin kymmenyksestä koko Suomen päästöistä. Koska liikenne kuuluu taakanjakosektorille, eli se ei kuulu EU:n päästökaupan piiriin, on päästövähennystoimet kansallisen politiikan määriteltävissä. Tutkin mitä oikeudenmukaisuuskysymyksiä eduskuntakeskusteluissa nousee aiheen tiimoilta ja mitkä toimet nähdään epäoikeudenmukaisina. Teoreettisena viitekehyksenä tutkielmassani toimii Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria ja Senin toimintakykyteoria. Lisäksi teoreettisena käsitteenä on sosiaalinen kestävyys. Tutkimuksen aineistona on eduskunnan julkiset pöytäkirjat vuosilta 2019–2021. Analysoin aineistoa aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksena sain seitsemän oikeudenmukaisuuskysymyksiä käsittävää teemaa, jotka olivat alueellinen tasa-arvo, terveys, vapaus, oikeus, työllisyys, sosioekonominen asema ja yksityisautoilijat ilmastotoimien maksajina. Näistä neljä teemaa oli keskusteluissa vallitsevia. Epäoikeudenmukaisina päästövähennystoimina nähtiin korkea ohjaava verotus, tietullit ja sähköautojen hankintatuki. Teoreettinen viitekehys tuki löytöjä.
first_indexed 2024-06-14T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lillie, Nathan", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapaniemi, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-14T07:02:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-14T07:02:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassani tutkin yksityisautoilun p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimien sosiaalista \noikeudenmukaisuutta ja sosiaalista kest\u00e4vyytt\u00e4. Yksityisautoilun p\u00e4\u00e4st\u00f6t vastaavat noin\nkymmenyksest\u00e4 koko Suomen p\u00e4\u00e4st\u00f6ist\u00e4. Koska liikenne kuuluu taakanjakosektorille, \neli se ei kuulu EU:n p\u00e4\u00e4st\u00f6kaupan piiriin, on p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimet kansallisen \npolitiikan m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4viss\u00e4. \nTutkin mit\u00e4 oikeudenmukaisuuskysymyksi\u00e4 eduskuntakeskusteluissa nousee aiheen \ntiimoilta ja mitk\u00e4 toimet n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ep\u00e4oikeudenmukaisina. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 \ntutkielmassani toimii Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria ja Senin toimintakykyteoria. \nLis\u00e4ksi teoreettisena k\u00e4sitteen\u00e4 on sosiaalinen kest\u00e4vyys. \nTutkimuksen aineistona on eduskunnan julkiset p\u00f6yt\u00e4kirjat vuosilta 2019\u20132021. \nAnalysoin aineistoa aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tuloksena sain seitsem\u00e4n\noikeudenmukaisuuskysymyksi\u00e4 k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4\u00e4 teemaa, jotka olivat alueellinen tasa-arvo, \nterveys, vapaus, oikeus, ty\u00f6llisyys, sosioekonominen asema ja yksityisautoilijat \nilmastotoimien maksajina. N\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4 teemaa oli keskusteluissa vallitsevia. \nEp\u00e4oikeudenmukaisina p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimina n\u00e4htiin korkea ohjaava verotus, tietullit \nja s\u00e4hk\u00f6autojen hankintatuki. Teoreettinen viitekehys tuki l\u00f6yt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-14T07:02:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-14T07:02:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksityisautoilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksityisautoilun p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kest\u00e4vyys : aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien p\u00e4\u00e4st\u00f6v\u00e4hennystoimien sosiaalisista vaikutuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406144632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autoilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastonmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95866
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b9974c94-64f5-4f35-825b-397dc1b9b4f4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406144632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapaniemi, Antti Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista yksityisautoilu päästövähennys Social Policy Yhteiskuntapolitiikka 209 autoilu oikeudenmukaisuus kestävä kehitys sosiaalinen oikeudenmukaisuus ilmastonmuutokset
title Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_full Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_fullStr Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_full_unstemmed Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_short Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys
title_sort yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_sub aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
title_txtP Yksityisautoilun päästövähennystoimien sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja sosiaalinen kestävyys : aineistolähtöinen sisällönanalyysi yksityisautoiluun kohdistuvien päästövähennystoimien sosiaalisista vaikutuksista
topic yksityisautoilu päästövähennys Social Policy Yhteiskuntapolitiikka 209 autoilu oikeudenmukaisuus kestävä kehitys sosiaalinen oikeudenmukaisuus ilmastonmuutokset
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka autoilu ilmastonmuutokset kestävä kehitys oikeudenmukaisuus päästövähennys sosiaalinen oikeudenmukaisuus yksityisautoilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406144632
work_keys_str_mv AT haapaniemiantti yksityisautoilunpäästövähennystoimiensosiaalinenoikeudenmukaisuusjasosiaalinenke