”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, mitä työhyvinvointi tarkoittaa varhaiskasvatuksen opettajille, ja millaiset tekijät edistävät tai heikentävät heidän kokemaansa työhyvinvointia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen johtajan merkitystä työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimus...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pekkarinen, Anni, Ylikangas, Henna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95840
_version_ 1828193032801878016
author Pekkarinen, Anni Ylikangas, Henna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pekkarinen, Anni Ylikangas, Henna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pekkarinen, Anni Ylikangas, Henna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pekkarinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, mitä työhyvinvointi tarkoittaa varhaiskasvatuksen opettajille, ja millaiset tekijät edistävät tai heikentävät heidän kokemaansa työhyvinvointia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen johtajan merkitystä työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol 3.0 avulla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä, joihin tutkittavat vastasivat omin sanoin. Kyselyyn vastasi 44 varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen perusteella työhyvinvointiin panostamista pidettiin tärkeänä. Tulosten mukaan työhyvinvointi koostui vuorovaikutuksesta, johtajuuden näkymisestä työorganisaatiossa ja kontekstuaalisista tekijöitä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi mainittiin johtajuuden näkyminen työorganisaatiossa, työn merkityksellisyyden ja yhteisöllisyyden kokeminen, ja työyhteisön organisointi. Heikentävänä tekijänä näyttäytyi eettinen kuormitus ja puutteellinen henkilöstöjohtaminen. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat työhyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen johtajalta saadun palautteen merkityksellisenä. Varhaiskasvatuksen johtajalta toivottiin erityisesti pedagogista johtamista ja varhaiskasvatuksen arjen organisointia.
first_indexed 2024-06-13T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "B\u00f6\u00f6k, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkarinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikangas, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-13T09:00:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-13T09:00:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95840", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, mit\u00e4 ty\u00f6hyvinvointi tarkoittaa varhaiskasvatuksen opettajille, ja millaiset tekij\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t tai heikent\u00e4v\u00e4t heid\u00e4n kokemaansa ty\u00f6hyvinvointia. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen johtajan merkityst\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Webropol 3.0 avulla luodun s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla. S\u00e4hk\u00f6inen kyselylomake koostui avoimista kysymyksist\u00e4, joihin tutkittavat vastasivat omin sanoin. Kyselyyn vastasi 44 varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysitapana k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTutkimuksen perusteella ty\u00f6hyvinvointiin panostamista pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Tulosten mukaan ty\u00f6hyvinvointi koostui vuorovaikutuksesta, johtajuuden n\u00e4kymisest\u00e4 ty\u00f6organisaatiossa ja kontekstuaalisista tekij\u00f6it\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi mainittiin johtajuuden n\u00e4kyminen ty\u00f6organisaatiossa, ty\u00f6n merkityksellisyyden ja yhteis\u00f6llisyyden kokeminen, ja ty\u00f6yhteis\u00f6n organisointi. Heikent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi eettinen kuormitus ja puutteellinen henkil\u00f6st\u00f6johtaminen. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat ty\u00f6hyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen johtajalta saadun palautteen merkityksellisen\u00e4. Varhaiskasvatuksen johtajalta toivottiin erityisesti pedagogista johtamista ja varhaiskasvatuksen arjen organisointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-13T09:00:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-13T09:00:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dT\u00e4h\u00e4n pit\u00e4\u00e4 panostaa, jotta osaavat ja syd\u00e4mell\u00e4\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4t opettajat eiv\u00e4t uuvu ja koe loppuun palamista, eiv\u00e4tk\u00e4 vaihda alaa\u201d : ty\u00f6hyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406134607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95840
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4934de61-a118-4419-9f13-54e8dbe6be82\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406134607.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkarinen, Anni Ylikangas, Henna ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat johtaminen johtajuus
title ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_fullStr ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_short ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa”
title_sort tähän pitää panostaa jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista eivätkä vaihda alaa työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_sub työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
title_txtP ”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
topic Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat johtaminen johtajuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtajuus johtaminen työhyvinvointi työyhteisöt varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95840 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406134607
work_keys_str_mv AT pekkarinenanni tähänpitääpanostaajottaosaavatjasydämellääntyötätekevätopettajateivätuuvujakoelop