Funktionell svenskundervisning ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa toiminnallisuus määriteltiin sisältävän fyysisen toiminnan lisäksi esimerkiksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lento, Kati
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95839
_version_ 1828193032799780864
author Lento, Kati
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lento, Kati Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lento, Kati Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lento, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa toiminnallisuus määriteltiin sisältävän fyysisen toiminnan lisäksi esimerkiksi suullisia tehtäviä, pari- ja ryhmätyötä, hiljaista aivotyöskentelyä, pelaamista ja analysointia. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka sisältää monipuolisia toiminallisia tehtäviä, jota ruotsinopettajat voivat käyttää lisämateriaalina omassa opetuksessaan. Materiaalin kautta opettaja voi innostaa ja motivoida oppilaita toiminnalliseen ruotsinopiskeluun. Tutkimuksissa, joissa on selvitetty opettajien käsityksiä ja kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä nousivat esiin niiden hyödyt. Tutkimuksissa todettiin, että toiminnallisuus muun muassa lisää oppilaiden motivaatiota, edistää kaikkien oppimista sekä elävöittää opetusta. Toiminnallisuus nähtiin osittain myös haasteena esimerkiksi tilanpuutteen ja ajankäytön vuoksi, mutta siitä huolimatta opettajat halusivat käyttää enemmän toiminnallisuutta opetuksessaan. Aiemmin ei ole tehty materiaalipakettia, joka keskittyisi toiminnallisuuteen kokonaisuutena, ei pelkkänä fyysisenä aktiivisuutena. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni erilaisten oppimateriaalien tekoon ja halu innostaa oppilaita ruotsinopiskeluun. Materiaalipakettia varten analysoitiin neljää eri 9. vuosiluokan ruotsin oppikirjaa, jotka olivat Hallonbåt 5–6, Trampolin 6, På gång 9 sekä Megafon 3. Analyysissa kävi ilmi, että vaikka oppikirjat noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita tarjota monipuolisia opetusmenetelmiä ja tukea oppilaita aktiiviseen toimijuuteen, niiden sisällöissä oli melko suuriakin eroja. Materiaalipaketti rakentuu viidestä teemasta: opiskelu ja työelämä, tulevaisuus, arkipäivän tapahtumat, luonto ja ympäristö sekä sosiaalinen media. Nämä teemat löytyvät useammasta 9.vuosiluokan oppikirjasta, jolloin materiaalin käytettävyys kasvaa, kun se voidaan helposti yhdistää ruotsinopetuksessa jo valmiiksi opetettaviin aiheisiin. Materiaalipaketti sisältää 19 kunkin teeman aihepiiriin sopivaa toiminnallista tehtävää, joissa ollaan liikkeessä, pelataan, työskennellään itsenäisesti, pareittain ja ryhmässä sekä tehdään suullisia harjoituksia niin, että oppilailla on aktiivinen rooli. Tehtävissä on käytetty symbo-leja kuvaamaan tehtävien tavoitteita, aika-arviota sekä kussakin tehtävässä käytettyä toiminnallista työtapaa. Tehtävien ohjeet on kirjoitettu ruotsiksi, ja ne toimivat samalla myös oppilaiden ohjeina. Yhden tehtävän kesto on 10–45 min ja kokonaisuudessaan kaikkien materiaalipaketin tehtävien arvioitu kesto on yhteensä seitsemän tuntia. Opettaja voi käyttää halutessaan koko materiaalin tai osan siitä haluamassaan järjestyksessä. Materiaali-paketti luotiin käyttäen alustana Canva -suunnnittelutyökalua.
first_indexed 2024-06-13T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautonen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lento, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-13T08:25:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-13T08:25:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden k\u00e4site on laaja ja se voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 eri tavoin. Kuitenkin t\u00e4ss\u00e4 tutkielmas-sa toiminnallisuus m\u00e4\u00e4riteltiin sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n fyysisen toiminnan lis\u00e4ksi esimerkiksi suullisia teht\u00e4vi\u00e4, pari- ja ryhm\u00e4ty\u00f6t\u00e4, hiljaista aivoty\u00f6skentely\u00e4, pelaamista ja analysointia. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisia toiminallisia teht\u00e4vi\u00e4, jota ruotsinopettajat voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lis\u00e4materiaalina omassa opetuksessaan. Materiaalin kautta opettaja voi innostaa ja motivoida oppilaita toiminnalliseen ruotsinopiskeluun. \n\nTutkimuksissa, joissa on selvitetty opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 nousivat esiin niiden hy\u00f6dyt. Tutkimuksissa todettiin, ett\u00e4 toiminnallisuus muun muassa lis\u00e4\u00e4 oppilaiden motivaatiota, edist\u00e4\u00e4 kaikkien oppimista sek\u00e4 el\u00e4v\u00f6itt\u00e4\u00e4 opetusta. Toiminnallisuus n\u00e4htiin osittain my\u00f6s haasteena esimerkiksi tilanpuutteen ja ajank\u00e4yt\u00f6n vuoksi, mutta siit\u00e4 huolimatta opettajat halusivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n toiminnallisuutta opetuksessaan. Aiemmin ei ole tehty materiaalipakettia, joka keskittyisi toiminnallisuuteen kokonaisuutena, ei pelkk\u00e4n\u00e4 fyysisen\u00e4 aktiivisuutena. Lis\u00e4ksi aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni erilaisten oppimateriaalien tekoon ja halu innostaa oppilaita ruotsinopiskeluun. \nMateriaalipakettia varten analysoitiin nelj\u00e4\u00e4 eri 9. vuosiluokan ruotsin oppikirjaa, jotka olivat Hallonb\u00e5t 5\u20136, Trampolin 6, P\u00e5 g\u00e5ng 9 sek\u00e4 Megafon 3. Analyysissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 vaikka oppikirjat noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita tarjota monipuolisia opetusmenetelmi\u00e4 ja tukea oppilaita aktiiviseen toimijuuteen, niiden sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 oli melko suuriakin eroja. Materiaalipaketti rakentuu viidest\u00e4 teemasta: opiskelu ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4, tulevaisuus, arkip\u00e4iv\u00e4n tapahtumat, luonto ja ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 sosiaalinen media. N\u00e4m\u00e4 teemat l\u00f6ytyv\u00e4t useammasta 9.vuosiluokan oppikirjasta, jolloin materiaalin k\u00e4ytett\u00e4vyys kasvaa, kun se voidaan helposti yhdist\u00e4\u00e4 ruotsinopetuksessa jo valmiiksi opetettaviin aiheisiin. Materiaalipaketti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 19 kunkin teeman aihepiiriin sopivaa toiminnallista teht\u00e4v\u00e4\u00e4, joissa ollaan liikkeess\u00e4, pelataan, ty\u00f6skennell\u00e4\u00e4n itsen\u00e4isesti, pareittain ja ryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n suullisia harjoituksia niin, ett\u00e4 oppilailla on aktiivinen rooli. Teht\u00e4viss\u00e4 on k\u00e4ytetty symbo-leja kuvaamaan teht\u00e4vien tavoitteita, aika-arviota sek\u00e4 kussakin teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytetty\u00e4 toiminnallista ty\u00f6tapaa. Teht\u00e4vien ohjeet on kirjoitettu ruotsiksi, ja ne toimivat samalla my\u00f6s oppilaiden ohjeina. Yhden teht\u00e4v\u00e4n kesto on 10\u201345 min ja kokonaisuudessaan kaikkien materiaalipaketin teht\u00e4vien arvioitu kesto on yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n tuntia. Opettaja voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 halutessaan koko materiaalin tai osan siit\u00e4 haluamassaan j\u00e4rjestyksess\u00e4. Materiaali-paketti luotiin k\u00e4ytt\u00e4en alustana Canva -suunnnitteluty\u00f6kalua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-13T08:25:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-13T08:25:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket f\u00f6r B1-svenska i \u00e5rskurs 9", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406134606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95839
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:11Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d35b4801-a73b-4269-9cd6-0280ec3647e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406134606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lento, Kati Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9 toiminnallinen kielenopetus ruotsinopetus Swedish Ruotsin kieli 306 kieltenopetus ruotsin kieli oppimateriaali opetus yläkoulu toiminnalliset menetelmät
title Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
title_full Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
title_fullStr Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9 Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
title_full_unstemmed Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9 Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
title_short Funktionell svenskundervisning
title_sort funktionell svenskundervisning ett materialpaket för b1 svenska i årskurs 9
title_sub ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
title_txtP Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
topic toiminnallinen kielenopetus ruotsinopetus Swedish Ruotsin kieli 306 kieltenopetus ruotsin kieli oppimateriaali opetus yläkoulu toiminnalliset menetelmät
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kieltenopetus opetus oppimateriaali ruotsin kieli ruotsinopetus toiminnallinen kielenopetus toiminnalliset menetelmät yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95839 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406134606
work_keys_str_mv AT lentokati funktionellsvenskundervisningettmaterialpaketförb1svenskaiårskurs9