Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa

Tällä tutkimuksella tavoiteltiin tietoa yhdeksäsluokkalaisten parasosiaalisiin suhteisiin liittyvistä kokemuksista sosiaalisessa mediassa. Nuorten kokemuksia aiheesta on tärkeää tutkia, sillä sosiaalinen media on kiinteä osa heidän arkeaan ja esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien vaikutusvalta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jussila, Emmi, Toikka, Susanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95824
_version_ 1828193032775663616
author Jussila, Emmi Toikka, Susanna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jussila, Emmi Toikka, Susanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jussila, Emmi Toikka, Susanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jussila, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tällä tutkimuksella tavoiteltiin tietoa yhdeksäsluokkalaisten parasosiaalisiin suhteisiin liittyvistä kokemuksista sosiaalisessa mediassa. Nuorten kokemuksia aiheesta on tärkeää tutkia, sillä sosiaalinen media on kiinteä osa heidän arkeaan ja esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien vaikutusvalta yhteiskunnassamme kasvaa koko ajan. Tutkimuksessa keskityttiinkin tarkastelemaan nimenomaan nuorten ja sosiaali-sen median vaikuttajien välille muodostuvia suhteita, joissa esiintyy yksipuolisuutta ja epätasapainoa, eli parasosiaalisuutta. Päämääränä oli ymmärtää ilmiötä nuorten kokemusten kautta ja saada myös tietoa siitä, millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajilla on kehittyvien nuorten identiteettiin. Tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään ilmiön herättämiä kysymyksiä myös eettisestä näkökulmasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähtökohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen osallistujat (n = 16) olivat erään pohjoissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisia. Aineistonkeruu tapahtui tammikuussa 2024 ja se toteutettiin haastattelemalla oppilaita heidän koulullaan. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilö- ja parihaastatteluja. Aineiston analyysissä hyödynnettiin soveltavasti sekä abduktiivista että induktiivista päättelyä. Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten ja vaikuttajien välisissä suhteissa esiintyy nuorten kokemusten mukaan parasosiaalisille suhteille ominaisia piirteitä. Nuorten kokemusten mukaan vaikuttajilla on myös vaikutusvaltaa heidän identiteettiinsä. Eettisestä näkökulmasta nuoret osasivat jonkin verran pohtia vaikuttajien toimintaa, mutta eettisiä kysymyksiä herätti erityisesti se, etteivät nuoret tiedostaneet omaa parasosiaalista suhdettaan vaikuttajiin.
first_indexed 2024-06-13T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palsa, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Emmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toikka, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-06-13T06:08:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-06-13T06:08:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95824", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella tavoiteltiin tietoa yhdeks\u00e4sluokkalaisten parasosiaalisiin suhteisiin liittyvist\u00e4 kokemuksista sosiaalisessa mediassa. Nuorten kokemuksia aiheesta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, sill\u00e4 sosiaalinen media on kiinte\u00e4 osa heid\u00e4n arkeaan ja esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien vaikutusvalta yhteiskunnassamme kasvaa koko ajan. Tutkimuksessa keskityttiinkin tarkastelemaan nimenomaan nuorten ja sosiaali-sen median vaikuttajien v\u00e4lille muodostuvia suhteita, joissa esiintyy yksipuolisuutta ja ep\u00e4tasapainoa, eli parasosiaalisuutta. P\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 nuorten kokemusten kautta ja saada my\u00f6s tietoa siit\u00e4, millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajilla on kehittyvien nuorten identiteettiin. Tutkimuksessa pyrittiin k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n ilmi\u00f6n her\u00e4tt\u00e4mi\u00e4 kysymyksi\u00e4 my\u00f6s eettisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja l\u00e4ht\u00f6kohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen osallistujat (n = 16) olivat er\u00e4\u00e4n pohjoissuomalaisen yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4sluokkalaisia. Aineistonkeruu tapahtui tammikuussa 2024 ja se toteutettiin haastattelemalla oppilaita heid\u00e4n koulullaan. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksil\u00f6- ja parihaastatteluja. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin soveltavasti sek\u00e4 abduktiivista ett\u00e4 induktiivista p\u00e4\u00e4ttely\u00e4.\nTutkimuksen tulosten mukaan nuorten ja vaikuttajien v\u00e4lisiss\u00e4 suhteissa esiintyy nuorten kokemusten mukaan parasosiaalisille suhteille ominaisia piirteit\u00e4. Nuorten kokemusten mukaan vaikuttajilla on my\u00f6s vaikutusvaltaa heid\u00e4n identiteettiins\u00e4. Eettisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta nuoret osasivat jonkin verran pohtia vaikuttajien toimintaa, mutta eettisi\u00e4 kysymyksi\u00e4 her\u00e4tti erityisesti se, etteiv\u00e4t nuoret tiedostaneet omaa parasosiaalista suhdettaan vaikuttajiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-06-13T06:08:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-06-13T06:08:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdeks\u00e4sluokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasosiaalinen suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202406134591", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_95824
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:53Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9804f586-f40f-4dd8-aa46-fdbfb9065c1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202406134591.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Emmi Toikka, Susanna Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa yhdeksäsluokkalainen parasosiaalinen suhde sosiaalisen median vaikuttaja etiikka Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen media nuoret mediakasvatus digitaalinen media
title Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_full Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_short Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_sort yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
title_txtP Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
topic yhdeksäsluokkalainen parasosiaalinen suhde sosiaalisen median vaikuttaja etiikka Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaalinen media nuoret mediakasvatus digitaalinen media
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digitaalinen media etiikka mediakasvatus nuoret parasosiaalinen suhde sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttaja yhdeksäsluokkalainen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95824 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406134591
work_keys_str_mv AT jussilaemmi yhdeksäsluokkalaistenkokemuksiaparasosiaalisistasuhteistasosiaalisessamediassa